המדריך המלא לסירוב: 8 שלבים למנהלים שקשה להם לומר לא

כולנו יודעים שכדי להוציא לפועל אסטרטגיה עסקית צריך לשמור על מיקוד, אבל רבים לא עושים את זה, מסיבה פשוטה: קשה מאוד להגיד לא. אבל זו יכולת הכרחית לכל מנהיג • חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. לפעמים חייבים להגיד לא. אבל איך עושים את זה? / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. לפעמים חייבים להגיד לא. אבל איך עושים את זה? / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team,  חברה לייעוץ אסטרטגי    

תמיד כשמדברים על חדשנות, כולם מסבירים כמה חשוב לדעת להגיד "כן" - לרעיונות, לפרויקטים, ליוזמות, להזדמנויות. להתגבר על חששות ולקפוץ למים הסוערים, המרגשים והמחדשים. רק צריך להגיד "כן", כן? אז לא!

בעולם העסקים, אסטרטגיה טובה עוסקת במה שאתה לא עושה יותר מאשר במה שאתה כן, ומנהיגות טובה היא לדעת מתי לומר "לא". זהו מרכיב חשוב במיקוד האסטרטגי שלך - על מנת לתת את מלוא תשומת הלב שלך למעט הדברים שלהם יש לך אפשרות להגיד "כן".

התכונה הקריטית שחסרה לרוב המוחלט של המנהלים
●  שימו לב לאנשים השקטים אצלכם בארגון, דווקא הם הכי חשובים  

"אנשים חושבים שלהתמקד, פירושו להגיד כן לדברים שבהם אתה צריך להתמקד," אמר סטיב ג'ובס, "אבל זה לא מה שזה אומר בכלל. פירושו של דבר הוא דווקא להגיד לא לרעיונות טובים אחרים".

אף שהיתרונות של אמירת "לא" מתועדים היטב, גם מנהלים מנוסים עדיין מתקשים לומר לא, מסיבות אנושיות ברורות. קשה להגיד לא, ואני לא מדבר על להגיד לא לדברים גרועים, אלא להפך - קשה להגיד לא לדברים הטובים. קשה לסרב לעובד עם יוזמה, להזדמנות טובה לשיתוף פעולה, לרעיון למוצר חדש, לפרסומת יצירתית, לשוק חדש או למישהו ש"רק צריך פגישה או קפה איתך, אפילו לחצי שעה". אבל לפעמים, דווקא להם צריך להגיד לא.

אז למי ולמה כדאי לשקול לסרב, אף על פי שלפעמים זה קשה?

להזדמנויות: תחומים שבהם אין לך יתרון משמעותי של ידע או יכולת, דברים שסוטים מהעקרונות שלך ומליבת ההתמחות שלך, גם אם הם נשמעים יפים - כנראה כדאי להגיד להם לא.

לשואבי הזמן: הזמן שלנו כל כך יקר. מי שנענה לבקשה להיפגש לשעה או לקפה כשהוא יודע מראש שזה בזבוז זמן טוטאלי, רק כי "לא נעים", אולי מרגיש שהוא משקיע באחר, אבל בדרך הוא פוגע במערכת היחסים עם האדם הכי חשוב - הוא עצמו.

ללקוחות: יש לקוחות מסוימים שאתה פשוט לא רוצה. לא חסרים סיפורים על סטארט-אפים שקיבלו חוזה מחברה נחשקת והיא פשוט שתתה אותם ואת הפוקוס שלהם עד שהם איבדו את עצמם. מלבד בעתות משבר של ממש, כמו למשל מגפה עולמית, לכל חברה גדולה יש רשימת לקוחות שהיא צריכה לפטר.

לדברים חדשים רק מפני שהם חדשים: יש מנהלים וחברות שרצים במעגלים, בלי להתקדם, כי כל פעם הם מתלהבים ממשהו חדש. הם מסתערים עליו בהתלהבות שכמובן נגמרת ברגע שמגיע הדבר החם הבא.

לעובדים ולחברי צוות: לפעמים כל מה שציינתי למעלה מגיע אליך דרך אנשים שאתה הכי אוהב, בשיא ההתלהבות או אפילו כבקשה אישית. במקרים האלה כבר ממש קשה להגיד לא - אבל צריך.

לרעיונות של עצמך: זה אחד הקשים. שמתי לב להטיה משמעותית שיש לי, וכנראה לא רק לי. בעבודה עם צוות קריאייטיב אני תמיד הכי מתלהב מהרעיונות שאני עצמי מעלה. זו בעיה גדולה, כי כולנו מכירים את המנכ"ל שעף על רעיון של עצמו ולכולם בחדר לא נעים להגיד לו שזה פשוט לא. לפעמים המנכ"ל הזה הוא אני (או שהייתי כזה ולא עוד, כך לפחות אני רוצה לקוות).

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

אז איך בעצם אומרים לא?

הנה כמה כללים שיסייעו לכם להגיד "לא" באופן אלגנטי, דווקא לאותם דברים טובים שלפעמים פשוט צריך לסרב להם:

1. להקשיב עד הסוף. לפעמים כבר בהתחלה, כמנהל, אתה יודע שזה ממש לא, אבל חובה להתאפק ולשמוע עד הסוף. זה גם עניין של כבוד, וגם יאפשר לך לבנות טוב יותר את הטיעון שמסביר למה לא.

2. לשאול שאלות. גם אם הבטן כבר החליטה לפעמים "לא" באופן אסוציאטיבי, חשוב להעלות בשיחה את ליבת החסם.

3. להגדיר מה "לא" בתחילת מערכת היחסים, לא לטשטש בהתחלה ואז להגיע לזה בסוף. לפעמים, בתחילת מערכת יחסים עם לקוח, ספק או עובד, אתה כבר יודע שבהמשך יהיה פער כלשהו, אבל כדי לא לייצר חיכוך, אתה לא שם את ה"לא" על השולחן באופן ברור. אבל העניין הוא שאחר כך, ה"לא" שיגיע דווקא ייצור יותר בעיות.

4. להסביר את ההיגיון העמוק מאחורי ה"לא". אם החלטת על עקרונות ואסטרטגיה, וה"לא" שלך מנומק בסיבה רציונלית עמוקה, הוא הופך ברגע אחד ממשהו ש"בוס אמר ומכבה אותך" למשהו ש"מנהיג אמר ונותן לך השראה".

5. לזכור שאנשים לוקחים את ה"לא" באופן אישי. אין מה לעשות, אנשים ישכחו מהר מאוד מה אמרת להם, אבל יזכרו איך גרמת להם להרגיש. ודחייה זו התחושה הקשה מכולן.

6. אבל לא להיות אפולוגטי! זכותך וחובתך להגיד לא מדי יום.

7. לתת משימת הוכחת רצינות. אם יש התלבטות, אפשר לבדוק אם הצד השני רציני. הוא מבקש שעה של קפה איתך או להציג בפניך יוזמה חדשה? תן לו קודם כול שיעורי בית, משימה שתאפשר לו להוכיח לך שבאמת יש על מה לדבר.

8. אם אמרת "לא" - אתה צריך לעמוד במילה שלך. כמו עם ילדים, גם עם לקוחות, ספקים ועובדים חשוב לשמור על עמוד שדרה.

ואחרי כל אלו, עדיין יהיה לך קשה להגיד לא, כי ככה אנחנו - יצורים אנושיים. אבל כשאנחנו אוזרים כוחות ואומרים "לא" לכל מה שלא מדויק, אפשר להתחיל לדבר על מה "כן".

זה הזמן לנצל את מרחב הזמן והמשאבים שהתפנו לנו מכל הלאווים שהסיחו את דעתנו ושאבו לנו אנרגיות, ולעבור לממד היצירתי. כן ליזום מנוע צמיחה חדש, כן ליצור חדשנות שתואמת את ערכי היסוד שלנו וממנפת את יכולות הליבה שלנו. זה כן הזמן להגיד כן לאותו דבר שיצליח להזיז את המחוג בצורה משמעותית.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה-קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק, שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.