פיטורי הענק מגיעים לגוגל: 12 אלף משרות יקוצצו

המשבר בהייטק הגיע גם לגוגל: ענקית הטכנולוגיה תפטר כ-6% מכוח האדם שלה • במייל לעובדים, מנכ"ל החברה סונדר פיצ'אי כתב כי הוא לוקח "אחריות מלאה להחלטות שהובילו אותנו לכאן"

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Reuters, Paresh Dave
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Reuters, Paresh Dave

אלפאבית , החברה האם של גוגל, הודיעה כי בכוונתה לצמצם 12 אלף משרות ברחבי העולם - יותר מ-6% מכוח האדם בחברה. זו הפעם הראשונה שהחברה מבצעת פיטורים בסדר גודל הזה לאחר שנים של התרחבות וצמיחה.

בהודעה ששלח לעובדים במייל המנכ״ל סונדאר פיצ'אי, כתב כי הוא לוקח "אחריות מלאה להחלטות שהובילו אותנו לכאן".

השמרנות משתלמת: למה אפל היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא מפטרת? 
גם מפתחים יילכו: גל הפיטורים במיקרוסופט שונה מהמוכר בתעשייה | ניתוח

עם הפיטורים, גוגל מצטרפת לשורה של ענקיות טכנולוגיה אחרות שהפחיתו באופן דרסטי את מצבת העובדים שלהן על רקע ההאטה בכלכלה העולמית מדשדשת והאינפלציה הגואה.

האחרונה שהודיעה רק השבוע על פיטורי ענק היא מיקרוסופט, ולפניה היו אלו בין היתר מטא, טוויטר ואמזון.

גוגל הייתה אחת הבודדות שנמנעה עד כה מקיצוץ בסדר גודל הזה, אבל החברה מתמודדת עם האטה בפרסום הדיגיטלי ועם תחרות קשה בטכנולוגיות הענן.

עוד כתב פיצ'אי כי "אלו רגעים חשובים כדי לחדד את המיקום שלנו, לעצב מחדש את בסיס העלויות שלנו ולהפנות את הכישרון וההון שלנו לסדר העדיפויות הגבוה ביותר שלנו". הוא כתב כי לחברה יש "הזדמנות משמעותית" עם הבינה המלאכותית, תחום השקעה מרכזי בו גוגל מתמודדת עם תחרות קשה.

מניית גוגל עולה במסחר המקדים בכ-1.6%, מגמה שיכולה להראות כי המשקיעים מביעים תמיכה במהלך הזה. הצמצום של גוגל מגיע בעקבות לחץ מצד המשקיעים שדורשים לאמץ אסטרטגיה אגרסיבית יותר לריסון ההוצאות של החברה. בחודש נובמבר האחרון, TCI Fund Management דחקה בגוגל ופרסמה מכתב פתוח להגדיר בפומבי יעד לשולי רווח, להפחית הפסדים בתיק ההימורים האחרים שלה ועוד. עוד נכתב כי לגוגל יש "יותר מדי עובדים והעלות לעבוד גבוהה מדי". עוד צוין כי מספר העובדים של אפבית תפח ב-20% בשנה מאז שנת 2017.

גוגל מעסיקה כיום 2,000 עובדים בישראל. העובדים קיבלו את בשורת הפיטורים בתדהמה, טרם נודע כיצד יקבעו הפיטורים בחברה, כך נודע לגלובס. נזכיר כי בחודש נובמבר האחרון לפי דיווח ב-The Information, גוגל ביקשה ממנהליה לסווג כ-6% מהעובדים כבעלי ביצועים נמוכים. לפי הדיווח, הפיטורים יקרו מתחילת שנת 2023.

פיצ'אי אמר כי גוגל תשלם לעובדים שפוטרו 16 שבועות של פיצויים ושישה חודשים של הטבות בריאותיות בארה"ב, כאשר אזורים אחרים יקבלו חבילות על בסיס החוק המקומי.

בחודש יולי האחרון גזרה על עצמה גוגל הקפאת גיוסי עובדים למשך שבועיים. בהמשך אישרה כי תאט החברה את הגיוסים בשאר השנה, וכי תתמקד בגיוס בתחומים קריטיים. בחודש ספטמבר אמר מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, כי גוגל הפכה "איטית", וכי הוא רוצה להפוך אותה ל"20% יעילה יותר" - מה שעשוי להתפרש גם כרמז לפיטורים.

עוד צוין כי מספר העובדים של אלפאבית תפח ב-20% בשנה מאז שנת 2017.