"למען הדמוקרטיה": למעלה מ-100 אלף הפגינו נגד המהפכה המשפטית

המפגינים נשאו דגלי ישראל, מחו נגד הממשלה וקראו "הדמוקרטיה תנצח" • במקביל התקיימו הפגנות בבית הנשיא בירושלים, בבאר שבע, בחיפה ובהרצליה • עשרות אלפי מפגינים צעדו בתל אביב

מעל 100 אלף משתתפים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית / צילום: אמיר גולדשטיין
מעל 100 אלף משתתפים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית / צילום: אמיר גולדשטיין

כשברקע פסילת דרעי בבג"ץ, הערב (ש') התחדשו ההפגנות נגד המהפכה המשפטית עליה הכריזה הממשלה במספר מוקדים בארץ תחת הכותרת "נלחמים על הדמוקרטיה". ההפגנה המרכזית החלה בשעה 19:00 ברחוב קפלן סמוך לקריית הממשלה בתל אביב. במהלך הערב תצא משם צעדת מחאה. המארגנים נערכים לכ-100 אלף מפגינים והמשטרה אישרה את ההפגנה וכוחות רבים יפרסו באזור. כבר מהשעה 16:45 נחסמו העליות למחלף השלום מצפון לדרום ורחובות רבים במרכז תל אביב. במקביל תתקיים הפגנה קטנה יותר בכיכר הבימה בתל אביב של התנועה לאיכות השלטון, והפגנות נוספות בחיפה, הרצליה, בבית הנשיא בירושלים ובבאר שבע.

22:00

מספר צעדות מחאה מתקיימות כעת בתל אביב. המפגינים בצעדה המרכזית חוזרים לכיוון רחוב קפלן.

21:50

החלה צעדת המחאה המרכזית: עשרות אלפים צועדים בתל אביב מרחוב קפלן על רחוב מנחם בגין לכיוון צפון וצועקים "ד-מ-ו-ק-ר-טיה".

21:20

יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי נאם הערב בהפגנה ברחוב קפלן שבתל אביב. "אם לא נעצור את אמוק המהפכה המשטרית - זו תהיה בכייה לדורות". לדבריו, "הסיפור המרכזי כאן הוא החירויות שלנו, אזרחיות ואזרחי המדינה. המדינה לא צריכה הפיכה משפטית, אלא חוקה".

הסופר דויד גרוסמן נאם בהפגנה בקפלן: "מדינת ישראל הוקמה כדי שיהיה מקום אחד בעולם שבו האדם היהודי והעם היהודי ירגישו בבית, אבל אם כ"כ הרבה ישראלים מרגישים עולים בתוך עצמם - ברור שמשהו הולך ומשתבש. ישראל נמצאת במאבק גורלי על צביונה, על פניה של הדמוקרטיה שלה, על זכויות האדם, חופש היצירה והאמנות, על השידור הציבורי החופשי. המאבק שלנו בפוליטיקאים ציניים, חלקם מושחתים, שנחושים להגדיר מחדש את הצדק באופן חד-צדדי ואנטי דמוקרטי במחטף".

21:00

קבוצת מפגינים ראשונה החלה לצעוד בהובלת החזית הוורודה.

שר המשפטים לשעבר ח״כ גדעון סער במחאה הערב בחיפה: "במאבק נגד השחיתות אין ימין ושמאל, זה מאבק של עם ישראל כולו. גבירותי ורבותי, חלפו 75 שעות ממתן פסק הדין של בית המשפט העליון בעניינו של השר אריה דרעי. אדוני ראש הממשלה, אתה מבזה פסק דין של בית המשפט העליון. אדוני ראש הממשלה, אתה לא מעל החוק. קיים את פסק הדין של בית המשפט העליון: פטר מיד את השר אריה דרעי מחברות בממשלת ישראל.

20:40

שתי ההפגנות בתל אביב התאחדו כשהצעדה מכיכר הבימה בה צועדת יו"ר מפלגת העבודה מירב מיכאלי הגיעה לרחוב קפלן.

הסתיימה הפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה, בהשתתפות של כ-15 אלף מפגינים. צעדת מחאה יוצאת כעת מכיכר הבימה לכיוון הההפגנה ברחוב קפלן.

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי, בהפגנה בתל אביב / צילום: אלעד מלכה
 בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי, בהפגנה בתל אביב / צילום: אלעד מלכה

עינת גז מנכ"לית פאפאיה גלובל נאמה בהפגנה המרכזית:

"קוראים לי עינת גז, ועליתי למדינת ישראל בגיל 4. ההורים שלי, עזבו את מקום הולדתם במרוקו וטוניס ועלו לישראל, לנתניה, כדי לחיות כאן כמשפחה. הם לא ידעו מה זה סטארט-אפ, לא שמעו על יוניקורן. אבל הם ידעו דבר אחד: רק במדינת ישראל, היהודית, הדמוקרטית, הבת שלהם תוכל להגשים כל חלום. כי בישראל יש משהו שאין במרוקו, ואין בטוניסיה: יש בה דמוקרטיה, ויש בה שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות. גם לעולה חדשה, גם לילדה מנתניה. הילדה הזאת היא אני". גז הוסיפה כי הבטחון של המשקיעים בחברה שייסדה "קרה בזכות דמוקרטיה משגשגת, חזקה ופלורליסטית. 54 מיליארד דולר, זה הסכום שמשקיעים מחו"ל השקיעו בהייטק הישראלי - רק ב-3 השנים האחרונות. בלי דמוקרטיה - גם ה-54 מיליארד דולר האלה לא היו כאן. ועשרות אלפי העובדים שהצטרפו לחברות ההייטק בשנים האחרונות לא יהיו כאן".

"סטרטאפ ניישן בלי דמוקרטיה? זה לא יכול להתקיים" המשיכה גז. עדיין לא מאוחר. מיליוני עיניים בעולם מופנות עכשיו לישראל - אנחנו לא ניתן לאף אחד להחזיר את ישראל אחורה, לא ניתן לשתק את בית המשפט, לא ניתן לפגוע בשוויון ולא ניתן לרסק את הדמוקרטיה שבנינו כאן יחד".

20:20

משה (בוגי) יעלון בהפגנה המרכזית בקפלן: "למדינה בה ראש הממשלה ממנה את כל השופטים, ואחראי על קידומם ופיטוריהם, יש שם - קוראים לה: ד י ק ט ט ו ר ה". יעלון הוסיף "רבבות אזרחי ישראל שפה ובארועי מחאה ברחבי הארץ, ומאות האלפים שעוד יגיעו - אנחנו נגן בגופנו על הרשות השופטת, על העיקרון של עליונות החוק ועל הדמוקרטיה שלנו.

הסתכלו סביבכם: יש פה יהודים ולא יהודים, דתיים ולא דתיים, ספרדים ואשכנזים, עולים חדשים וותיקים, מן העיר ומן הכפר, מהפריפריה והמרכז, להט"בים, אנשי ימין ושמאל. כולנו התגייסנו, כי אכפת לנו מהמדינה ועתידה.

עקרון שלטון החוק של הרשות השופטת - ינצח.
עיקרון הפרדת הרשויות - ינצח.
הדמוקרטיה תנצח - כמו תמיד - את הדיקטטורה".

19:40

ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, אמר בהפגנה בכיכר הבימה: "קורא לאבי דיכטר ויואב גלנט לצאת נגד ההפיכה השלטונית. אני מכיר את השניים אישית, כלוחמים נחושים ואמיצים. אני קורא מכאן לכל הגלנטים ולכל הדיכטרים - תתעוררו!

לפי הערכות המארגנים ולאחר שיח עם המשטרה, בהפגנות ברחבי הארץ הגיעו למעלה ממאה אלף מפגינים כשעשרות אלפים נוהרים בשעה זאת לרח' קפלן.

19:25

השופט בדימוס דוד חשין, אמר בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון:
"זוהי הפעם הראשונה בה אני נואם באירוע כזה, אשר עלולים לכנותו פוליטי, אלא שזה לא אירוע פוליטי כי אם אסיפת עם שעניינה זהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל.
למדינה השואפת להשתלב בכלכלה העולמית אין ברירה אלא לקיים מערכת משפט מקצועית, עצמאית ועניינית אשר מקנה הגנה אמיתית על זכויות יסוד.
יש לי משאלת לב, שבמקום סדרת המהלכים שהורתם בסתר, ב"מארב משפטי", אשר הכו בהלם את הקהילה המשפטית ושכבות רחבות באוכלוסייה, נואיל לקיים בחירות לאסיפה מכוננת אשר תחבר סוף סוף חוקה לישראל, שתביא לידי ביטוי את המכנה המשותף ואת ההסכמות האפשריות בין המחנות הניצים שבקרבנו, ותאפשר לנו לחיות יחד בתוך המס הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל".

הסופרת צוריה שלו, בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה: אני מבקשת לפנות אל כל אוהביה של הארץ הזאת, אל כל מי שחרד לזהותה הדמוקרטית מכל קצות הקשת הפוליטית. אל תדמו בנפשכם שבכם ההפיכה החוקתית לא תפגע. היא תפגע בכולנו, היא תפגע ביסודותיו של הבית הזה היקר לכולנו. בואו ניאבק ביחד. מה שמחבר בינינו גדול בהרבה ממה שמפריד. בואו נתגבר ביחד על מי שזורע שנאה ופירוד בתוכנו ומאיים בכך על קיומנו . זוהי פסקת ההתגברות האמיתית והדחופה שאנחנו זקוקים לה. בואו נתגבר".

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר, עומד מתחת לבניין עם שולחן של בקבוקי מים לכל דורש. על הבניין, לוגו החברה בצבעי הגאווה
 מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר, עומד מתחת לבניין עם שולחן של בקבוקי מים לכל דורש. על הבניין, לוגו החברה בצבעי הגאווה

18:50

בחיפה מתקיימת בשעה זו הפגנה במרכז חורב. המשטרה ערוכה עם עשרות שוטרים וסגרה את נתיבי התנועה באזור: נסגרה צומת חורב מכיוון פרוייד אבא חושי לכיוון דרך פיקא ורחוב מוריה.

ההפגנה בכיכר הבימה, מוצ''ש / צילום: ניצן שפיר
 ההפגנה בכיכר הבימה, מוצ''ש / צילום: ניצן שפיר

עשרות אלפים מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד צפוי להצטרף הפעם להפגנה לאחר שלא הגיע בשבוע שעבר. גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שר המשפטים לשעבר גדעון סער, השרה לשעבר יפעת שאשא ביטון, יו"ר העבודה מרב מיכאלי וחברי מפלגתה הודיעו שיגיעו להפגנות. הפוליטיקאים ישתתפו בהפגנה אך לא ייקחו חלק בנאומים.

סמוך לקריית הממשלה הוצבה במה ולאורך רחוב קפלן נפרשו מסכים כדי למנוע צפיפות. בהפגנה המרכזית ינאמו שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה בוגי יעלון, עו"ד דינה זילבר לשעבר המשנה ליועץ המשפטי ממשלה, עינת גז מייסדת חברת ההייטק "פאפאיה גלובל" וראש לשכת עורכי הדין אבי חימי. את ההפגנה תנחה עמית מלמד, סטודנטית למשפטים מאוניברסיטת תל אביב המובילה את "מחאת הסטודנטים".

בהפגנה שמארגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה ינאמו שופט בית המשפט העליון בפועל בדימוס דוד חשין, הסופרת והמשוררת צרויה שלו, ראש השב"כ לשעבר אלוף במיל' עמי איילון וסגנית ראש עיריית תל אביב מהרטה ברוך רון. הסופר דוד גרוסמן ישתתף בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן, שם יישא נאום.

ההפגנה בכיכר הבימה / צילום: התנועה לאיכות השלטון
 ההפגנה בכיכר הבימה / צילום: התנועה לאיכות השלטון

"מטה המאבק": מאגד את כל ארגוני המחאה והגופים האזרחיים במאבק

השבוע הוקם "מטה המאבק" ברפורמה המשפטית כדי שהארגונים הרבים, התנועות, הגופים האזרחיים וקבוצות מחאה חדשות שקמו יפעלו יחד באופן מתואם למניעת קידום התוכנית של הממשלה. במטה שותפים "מחאת הגלימות השחורות" של עורכי הדין, מחאת ההייטקיסטים, מחאת הסטודנטים, מחאת החלוקים של הרופאים, ארגוני להט״ב, תנועות המחאה הדגלים השחורים, קריים מיניסטר וצו אזרחי להצלת הדמוקרטיה, קומי ישראל, "כהניזם לא בבית ספרנו", מפקדים למען בטחון ישראל, ישראל חופשית, ארגוני זכויות אדם וארגוני שותפות יהודית ערבית.

ממטה המאבק נמסר: "מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים על הבסיס של השיטה הדמוקרטית שלה. מול המתקפה הזאת קמה מחאה חסרת תקדים בציבוריות הישראלית שכוללת חלקים מכל קצוות החברה הישראלית ומהמגזר העסקי. זהו המאבק החשוב ביותר של דורנו ואין לנו ברירה אלא לנצח אותו".

"מחאת ההייטקיסטים"

בין הקבוצות הצפויות להשתתף בהפגנה היום הם קבוצת הייטקיסטים שהתארגנו למחות יחד נגד הרפורמה תחת הכותרת "מחאת ההייטקיסטים". מי שיזם את התארגנות ההייטקיסטים הוא תמיר רונן, ארכיטקט תוכנה מחברת השבבים אנבידיאה, אליו הצטרף ניר ברק מנהל קבוצת פיתוח בחברת הסייבר פרופ-פוינט ואנשי הייטק נוספים. הקבוצה משתפת פעולה עם מחאת היזמים. המסר שלהם הוא "אין חופש אין הייטק". "בהייטק יש כללים של חופש ושוויון" מסביר ניר ברק, "ואנחנו חוששים שהאופי הליברלי שהממשלה החדשה הולכת אליו יפגע וכתוצאה מזה חברות זרות יצמצמו את ההשקעות בישראל, באופן שישפיע על העבודה שלנו. יש חשש לנטישת מוחות".

מחאת ההייטקיסטים בבימה בבימה / צילום: עמיר שנבל
 מחאת ההייטקיסטים בבימה בבימה / צילום: עמיר שנבל

קבוצה נוספת שהודיעה שתצטרף להפגנה היום בתל אביב היא "מחאת החלוקים הלבנים". למעלה מ- 2,000 רופאים, ביניהם בכירים ומנהלי מחלקות בהווה ובעבר, חתמו לאחרונה על מכתב לראש הממשלה. פרופ' משה הדני, מומחה בנוירוכוררגיה, ממארגני המחאה אמר: "אנו הרופאים לא נעמוד מנגד כאשר הדמוקרטיה הישראלית תחת מתקפה. ההפיכה המשטרית שמקדמת הממשלה, כמו גם האמירות המטרידות של החברים בה, לא תחלחל למרחב הבטוח של מערכת הבריאות. אף ממשלה לא תמנע מרופאים לעשות את עבודתם ולהציל חיים ללא הבדל דת, מין גזע לאום או נטייה מינית. נגיע הערב להפגנת הענק ונשלב כוחות עם השותפים שלנו למטה המאבק כדי לעצור את ההפיכה ולשמור על הדמוקרטיה והשוויון".

התארגנות נוספת שהודיעה שתצטרף להפגנת הענק היא "מחאת הסטודנטים" , לאחר שיו"ר התאחדות הסטודנטים הודיע כי לא ינקוט בצד בעניין הרפורמה. הסטודנטים הובילו השבוע להשבתת הלימודים למשך שעה ולהפגנות בקמפוסים ברחבי הארץ.

אילו רחובות ייחסמו לתנועה?

המשטרה הודיעה כי החל מהשעה 16:45 העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום ייחסמו לתנועה. בנוסף ייחסמו בשעה זו הרחובות הבאים במרכז תל אביב: אבן גבירול בין שאול המלך למרמורק לכיוון דרום, דיזנגוף בין המלך ג'ורג' לאבן גבירול לשני הכיוונים, ️שד' תרס"ט מדיזנגוף עד כיכר הבימה לשני הכיוונים, ️שד' חן מרחוב הנביאים לרחוב דיזנגוף לכיוון דרום, מרמורק בין אבן גבירול לתרס"ט לכיוון מערב, ️שד' רוטשילד מהחשמונאים עד כיכר הבימה לכיוון צפון, ️שד' בן ציון מרחוב המלך ג'ורג' עד אחד העם לכיוון מזרח, אחד העם מרחוב החשמונאים לכיכר הבימה לכיוון צפון, קרליבך מהחשמונאים לאבן גבירול לכיוון מערב, ️שד' שאול המלך מאבן גבירול לרחוב ויצמן משני הכיוונים.

בנוסף ייחסמו הרחובות קפלן מאבן גבירול עד מנחם בגין משני הכיוונים, לאונרדו דה וינצ'י מהפטמן עד שאול המלך משני הכיוונים, לסקוב מהפטמן עד קפלן לכיוון צפון, דובנוב ממאנה עד שד' שאול המלך לכיוון דרום, משד' שאול המלך עד קפלן משני הכיוונים., ארניה מהארבעה עד קפלן לכיוון צפון.

מהשעה 18:45, לקראת תחילת ההפגנות, תורחב חסימת הכבישים לאזורים הבאים: ז'בוטינסקי ברמת גן מאבא הלל עד על פרשת דרכים לכיוון דרום, ️דרך מנחם בגין מ-על פרשת דרכים עד דרך נמיר משני הכיוונים, ערבי נחל מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין לכיוון מערב, ️דרך מנחם בגין משד' שאול המלך עד החשמונאים בשני הכיוונים כולל השיקועים, המסגר מיצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון, ️דרך נמיר מפנקס עד שד' שאול המלך לכיוון דרום, פרשת דרכים מדרך מנחם בגין עד דרך נמיר משני הכיוונים, ארלוזורוב מויצמן עד דרך נמיר לכיוון מזרח, הנרייטה סאלד מדפנה עד שאול המלך, ויצמן משד' דוד המלך עד שד' שאול המלך לכיוון דרום.