הבונוסים מתכווצים, ושוק היוקרה בניו יורק בצרות

למרות ששוק היוקרה בניו יורק השלים את 2022 עם היקף מכובד של 10.3 מיליארד דולר ביותר מ־1,300 עסקאות שתומחרו ב־4 מיליון דולר ומעלה, לפי אולשן ריאלטי • 64% מהעסקאות נחתמו לפני סוף יוני, ובחצי שנה השניה הואטה הפעילות מאוד • ניתוח שוק

מנהטן / צילום: Shutterstock
מנהטן / צילום: Shutterstock

שוק מגורי היוקרה בניו יורק ניצב בפני כמה מכשולים בתחילת 2023: שיעורי הריבית הגבוהים, והסימנים לכך שהבונוסים בוול סטריט יתכווצו. קצב המכירות של הדירות היקרות ביותר בעיר הואט במחצית השנייה של השנה. מתווכים ואנליסטים אומרים שהם לא מצפים לשינוי מגמה בקרוב משום שהצפי להאטה בכלכלה גורם אפילו לקונים העשירים ביותר להסס.

בנקאים, סוחרים ועובדים אחרים בתעשיית השירותים הפיננסיים נהגו בדרך כלל להשתמש בבונוסים שלהם לצרכי מקדמות לרכישת דירה, אבל הבכירים בבנקים בוול סטריט מזהירים שהבונוסים השנה יהיו קטנים משמעותית לאחר ששיעור העסקאות שנחתמו בבנקי ההשקעות ירד משמעותית ב־2022.

"יש עונת בונוסים שחונה, ריבית גבוהה ושוק מניות שמידרדר", אומרת דונה אולשן, נשיאת אולשן ריאלטי, שעוקבת אחר מכירות של נכסים ב־4 מיליון דולר ומעלה. "זה בהחלט משפיע על קוני היוקרה".

שוק היוקרה בעיר השלים את 2022 עם היקף מכובד של 10.3 מיליארד דולר ביותר מ־1,300 עסקאות שתומחרו ב־4 מיליון דולר ומעלה, כך לפי אולשן. השנה הזו דורגה במקום החמישי בעשור האחרון במונחים של חוזים שנחתמו, אבל 64% מהעסקאות נחתמו לפני סוף יוני, ומאז הואטה הפעילות מאוד בששת החודשים האחרונים.

שיעורי הריבית העולים ימשיכו להוות מכשול בפני עסקאות יוקרה ב־2023, אומרים מתווכים. אפילו קונים עשירים שקונים במזומן מושפעים מהשפעתה של הריבית הגבוהה על השווקים הפיננסיים, משום שחלקם מושכים כסף מתיקי ההשקעות כדי לשלם על הנדל"ן.

"כולם איבדו חלק מהיכולת לקנות", אומרת רייצ'ל קינג, מתווכת בסוכנות Serhant. יש יזמים שמציעים כל מיני הטבות, היא אומרת, כמו למשל לשלם עבור הקונה את הריבית על המשכנתה למשך כמה שנים או לכסות עלויות שוטפות למשל חצי שנה כדי לסגור עסקאות.

קינג אומרת שרוב הלקוחות שלה בשוק היוקרה יושבים כרגע על הגדר ומחכים לראות מה יקרה, למעט אלה שחייבים לקנות בגלל אירועי חיים מסוימים, כמו עבודה חדשה, נישואים או גירושים.

ליסה צ'ג'ט, מתווכת מסוכנות Coldwell Banker Warburg, אומרת שהחששות מפני המצב במשק מפחידים את הקונים, וכתוצאה מכך המחירים בירידה.

חרף ההאטה, שוק היוקרה הניו יורקי הפגין בשנה שעברה ביצועים טובים יותר משל שוק הדירות הפחות היקרות: המחירים בכל הנכסים היקרים עלו כמעט פי 2 יותר מאשר בשאר השוק, לפי השמאי ג'ונתן מילר, מחבר מחקר השוק של דאגלס אלימן. המחיר החציוני לכל הדירות במנהטן עלה ב־10.3% מאז 2019 והגיע ל־1.1 מיליון דולר, הוא אומר.

אפילו בקצה הכי גבוה של שוק היוקרה במנהטן, שהוא בדרך כלל המקום האחרון שבו המחירים יורדים והראשון להתאושש, אפשר לראות האטה. כך לדברי גארט דרדריאן, מנהל מחלקת המחקר ב־Serhant. בשוק ה"סופר־יוקרה", שכולל נכסים שנמכרים ב־10 מיליון דולר ומעלה, אפשר לראות ירידות מחירים של 12% במחצית השנייה של השנה.

דרדריאן אומר שרוב הסיכויים הם שהמחצית הראשונה של 2023 תהיה שקטה, אולם מעריך שהפעילות בשוק תתעורר לקראת המחצית השנייה של השנה.

קונים מאסיה, שנעלמו מהשוק במהלך המגפה והיוו לפני כן 30% מהקונים בשוק הסופר־יוקרה בניו יורק, צפויים לחזור לאחר שהגבלות הקורונה בסין יוסרו מעט. והרבה מהמלאי הלא־מכור בשדרת המיליארדרים נספג במהלך המגפה בידי קונים מדרום אמריקה, מאירופה ומתוך ארצות הברית, הוא אומר.

"כבר אין לנו מלאי בבנייה או דירות שלא נמכרו בשוק", אומר דרדריאן. "זה יתמוך במחירים ויציב סף למחירים".