דווקא בשנה הכי גרועה מאז 2008: קרן הגידור שהציגה את הרווח הגדול אי-פעם

רווח של 16 מיליארד דולר לסיטאדל בשנה שעברה הופך את קרן הגידור של קן גריפין לרווחית ביותר אי-פעם • עפ"י ההערכות, 20 קרנות הגידור המובילות הניבו תשואה של 3.4% - בעוד ששאר הקרנות ספגו הפסדים של 8.2% • גם קרנות הגידור הישראליות לא הצליחו לחמוק מציפורניה של 2022

קן גריפין, מנכ''ל קרן סיטאדל / צילום: Reuters, House Financial Services Committee
קן גריפין, מנכ''ל קרן סיטאדל / צילום: Reuters, House Financial Services Committee

קרן הגידור סיטאדל (מצודה, בעברית) של קן גריפין הוכיחה שהיא ראויה לשמה, כשהציגה רווח שיא של 16 מיליארד דולר עבור משקיעיה בשנה החולפת, שהוכתרה כקשה ביותר מאז 2008. הרווח של סיטאדל הביא לתשואה השנתית הגדולה ביותר למנהל קרן גידור, עוקפת את 15 מיליארד הדולרים שמשקיע הגידור ג'ון פולסון הכניס לכיסו ב-2007, כשהימר נגד משכנתאות סאב-פריים, מה שזכה לתואר "מהלך ההשקעה הגדול בהיסטוריה".

קרנות הגידור מבטיחות רווחים גם בשוק יורד: האם הן באמת מצליחות לקיים?
מה גרם לקרן הגידור הזו להתרסק ב-84% תוך חצי שנה? | WSJ

סיטאדל, שנוסדה בשנת 1990, מנהלת כיום יותר מ-50 מיליארד דולר בנכסים, ומעסיקה למעלה מ-2,600 עובדים ברחבי העולם. המייסד גריפין, המשמש כמנכ"ל וכמנהל השקעות ראשי משותף, מחזיק בכ-85% מהחברה.

גריפין, ששוויו מוערך בכ-32 מיליארד דולר לפי מגזין "פורבס", ידוע בהיותו בעל גישה יוצאת דופן. בחודש שעבר תבע את רשות המסים האמריקאית, לאחר שנתונים פיננסיים שלו ושל עשירי העולם הודלפו ונחשפו בתקשורת. לעומת עמיתיו, בהם ג'ף בזוס ואילון מאסק, אותה חשיפה הראתה כי שיעור המס האפקטיבי שבו מחויב גריפין גבוה מזה של רוב המיליארדרים.

בשנה שעברה הניבה סיטאדל, קרן הגידור הרב-אסטרטגית, תשואה של 38.1%, תוך שהיא מציגה ביצועים יוצאי דופן בשעה ששוקי המניות קרסו. על פי הערכות LCH, קרן קרנות הגידור הוותיקה בעולם, סיטאדל סיימה את 2022 עם נכסים מנוהלים של 62.3 מיליארד דולר, וכך רשמה את הרווח השנתי הגדול ביותר אי-פעם על ידי קרן גידור כלשהי.

השנה המדהימה של קרן הדגל של סיטאדל באה בעקבות תשואה של 26% ב-2021 ועשרות שנים של ביצועים חזקים - מיליון דולר שהושקעו בה בתחילת 1990 שווים היום 328 מיליון דולר, לעומת 23 מיליון דולר שאותו מיליון היה מניב, אם היה מושקע במדד S&P 500.

קרנות הרווח הקבוע, המסחר הטקטי והמניות של סיטאדל הניבו כולן תשואות טובות יותר מ-21% גם בשנת 2022. החברה השיאה למשקיעים רווחים של 7 מיליארד דולר בתחילת השנה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. נוסף על 16 מיליארד שהרוויחו המשקיעים - לאחר קיצוץ עמלות של 12 מיליארד דולר שהלכו אל הקרן - סיטאדל גוזרת מיליארדים נוספים מדי שנה מעסקי עשיית השוק שלה, Citadel Securities, ופורבס מעריך שהשווי הנקי של גריפין הוכפל בשנתיים האחרונות ל-32 מיליארד דולר.

דומיננטיות הולכת וגוברת של קרנות הגידור

"הרווחים הגדולים ביותר נעשו שוב על ידי קרנות הגידור הרב-אסטרטגיות הגדולות, ביניהן סיטאדל", אמר יו"ר LCH ריק סופר. "הרווחים החזקים שהן הניבו בשנים האחרונות משקפים את הדומיננטיות ההולכת וגוברת שלהן באסטרטגיות שאינן תלויות בעליית מחירי הנכסים, ובגודלם המשמעותי".

קרנות גידור מאקרו שנסחרות על סמך נושאים כלכליים בינלאומיים התבלטו בביצועיהן במידה רבה בשנת 2022 - בהן גם הישראליות. מדד HFRI 500 מאקרו, העוקב אחר קרנות כאלה, עלה ב-14.2% בשנה שעברה, וקרנות רב-אסטרטגיות כמו DE Shaw ומילניום של ישראל אנגלנדר עלו ב-24.7% וב-12.4%, בהתאמה.

LCH מעריכה כי DE Shaw הניבה רווחים של 8.2 מיליארד דולר למשקיעים, ושמילניום הרוויחה 8 מיליארד דולר.

אלא שמלבד ענקיות התעשייה, קרנות הגידור הפסידו בסך-הכול 208 מיליארד דולר בשנה שעברה, מכיוון שמנהלים רבים מצאו את עצמם בצד הלא נכון של סערת השוק העולמי. LCH העריכה תשואה של 3.4% אצל 20 המובילות - בעוד ששאר הקרנות שהיא בדקה ספגו הפסדים של 8.2%.