מה אמורים המשקיעים להסיק ממצב הרוח המשופר של באי הכנס בדאבוס

נראה כי האופטימיות הזהירה בקרב אנשי האליטה הפיננסית תואמת הפעם את המתרחש בשווקים, שכן הם אינם מתעלמים משני חששות עיקריים שהתממשותם עלולה להחזיר את השוק הדובי ולקבעו

הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, 2023 / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, 2023 / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

מצב הרוח של האליטה הפיננסית העולמית המתאספת באתר התיירות ההררי של דאבוס בשווייץ יכול פעמים רבות להיות אינדיקטור שימושי להשקעות: ראו איך הם מרגישים, ועשו ההיפך.

השנה זה לא כך. הבנקאים, המנהלים והפוליטיקאים היו אופטימיים יותר, אבל רק בהשוואה לכמה פסימיים הם היו לפני כמה חודשים. בדיוק כמו השווקים, היה להם ראלי קטן, אבל הם עדיין בשפל בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. גם הם נבוכים מול אותן אי-ודאויות המטרידות את המשקיעים. 

● דווקא בשנה הכי גרועה מאז 2008: קרן הגידור שהציגה את הרווח הגדול אי-פעם
● הפדרל ריזרב קובע נתיב להעלאת ריבית מתונה יותר בפברואר

"ישנה אופטימיות יחסית, אבל הייתי מגדיר זאת יותר כתחושה של הקלה לעומת מה שאמור היה להיות אסון ובמקום זה עשוי להתגלות רק כמיתון קל", אמר סטפנו אוורסה, סגן יו"ר חברת הייעוץ למנהלים AlixPartners.

אדם לעומתי, הנוקט עמדה מנוגדת לזו הרווחת, היה אומר שמצב הרוח המשופר קלות הוא סימן לכך שהראלי של כ-10% במדד S&P 500 מאז ספטמבר אינו יותר מאשר קפיצה קלה בתוך שוק דובי, שלא תחזיק מעמד. הירידה שהתלוותה לזה בתשואת איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לעשר שנים הורידה אותן משיא של 4.2% באוקטובר אל מתחת מ-3.4%, ונתנה עידוד עצום לביטחון של מי שחוששים מעלות החוב הצומחת.

אבל השווקים צריכים לשקף את העובדה שהחששות הקשים ביותר של הסתיו לא התממשו. אולם אז, שלושה החששות הגדולים היו אינפלציה ללא שליטה, מחסור באנרגיה באירופה והבידוד הבלתי נגמר של סין מהקורונה. שיעור האינפלציה בארה"ב ירד במהירות, החורף הקל יחסית הותיר את אירופה מוצפת בגז טבעי וסין הדהימה את העולם עם הפתיחה מחדש. כפי שאומרת קלישאת המשקיעים, השוק טיפס את חומת הדאגות.

החסרונות בפתיחה המחודשת של סין

ברקע מצב הרוח המשופר, נותרו שני חששות גדולים לשנה זו, שכל אחד מהם עלול לגרום לשוק הדובי לחזור בחזרה.

הראשון הוא החסרונות שבפתיחה מחדש של סין. ברור כי תפקוד טוב יותר של סין פירושו חדשות טובות לצמיחה הכלכלית גם בסין וגם בקרב שותפותיה למסחר. אבל זה גם אומר שסין תצרוך הרבה יותר אנרגיה, מה שאמור לייקר את מחיר הנפט והגז הטבעי הנוזלי, שכיום אירופה מסתמכת עליו, ובכך להוסיף לאינפלציה.

מאז פתיחתה מחדש של סין הייתה עלייה קטנה במחירי הנפט אבל הם עדיין נמוכים ממה שהיו אפילו ימים בודדים לפני שהמדינה זנחה את המגבלות בתחילת החודש שעבר.

"זה מוזר", אמר חוזה ויניילס, יו"ר הבנק סטנדרט צ'רטרד, המתמקד בשווקים מתפתחים. "הניחוש שלי הוא שאנחנו הולכים לעבור למחירי נפט גבוהים יותר. זה לא הולך להיות שינוי גדול אבל זה כן יהיה משמעותי".

חלק מתחומי הביקוש האחרים מסין שנפתחה מחדש - בעיקר תיירות וחומרי גלם - יוסיף לאינפלציה גם במקומות אחרים, ואלה יהיו חדשות רעות לשווקים. אמור לנבוע איזון מסוים מהסרת הלחצים הנותרים על שרשראות אספקה ברגע שמשבר הקורונה הקצר בסין יסתיים, אבל קשה לראות איך תהיה לזה השפעה גדולה מספיק כדי לאזן את הביקוש הנוסף, בייחוד לאנרגיה.

השוק יותר מדי בטוח שהפד יוריד את הריבית

החשש השני נובע מהביטחון הרב מדי של השוק בכך שהפדרל ריזרב יעבור בהמשך השנה להורדת ריביות, לאחר שהאינפלציה תרד - על אף הצהרות הבנק המרכזי על כך שהריבית תישאר גבוהה עד 2024. "הפד מנסה לשכנע את השווקים במשהו, ונראה שזה חולף לידם", אמר צ'רלס אמונד, נשיא ומנכ"ל Caisse de dépôt et placement מקוובק, המשקיעה כספים של קרנות הפנסיה במחוז. "לפד אין תמריץ להוריד את הריבית בקרוב".

תומא בוברל, מנכ"ל ענקית הביטוח הצרפתית Axa, אומר שצפויות צרות נוספות בהמשך הדרך כשחברות יממנו מחדש את החוב שלהן בעלות גבוהה יותר, לאחר העלייה המהירה בגובה הריביות בשנה שעברה. "אתם תראו ירידה של המינוף ואתם תראו ירידה של הנזילות", אמר. "זו הסיבה שבגללה אני חושב ש-2023 לא תהיה שנה קלה".

אני נוטה לצד הלעומתיים במחשבה נגד הריבאונד בשווקים, עמדה שלא תפתיע קוראים קבועים, בגלל שאני ממשיך לחשוש מהאינפלציה. אבל אני גם חייב להודות בכך שדברים חשובים קרו נכון בחודשים האחרונים. כשהחששות נפתרים, המחירים אמורים לעלות, וזה בדיוק מה שקרה.

בסופו של דבר, מצב הרוח בדאבוס משקף את המציאות של השווקים, שאינם שוריים במיוחד ואינם דוביים במיוחד. זה טוב, בגלל שהמשמעות היא שהדברים קרובים יותר לתמחור הולם מאשר לרמות קיצוניות. אבל זה גם מבלבל.