בדרך לירידת מחירי הדיור? "הזוגות הצעירים בפאניקה"

ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי אורי יוניסי אמר בכנס של מרכז הנדל"ן כי מחירי השכירות עולים והשכר לא מדביק את הקצב ולכן "צפויה התמתנות במחירי הנדל"ן ונראה אפילו ירידות מחיר" • ב-2022 חולקו 117.6 מיליארד שקל במשכנתאות - עלייה של 1.3% לעומת נתוני אשתקד

אורי יוניסי בנק לאומי, כנס ירושלים של מרכז הנדל''ן / צילום: דוד סאלם זוג הפקות
אורי יוניסי בנק לאומי, כנס ירושלים של מרכז הנדל''ן / צילום: דוד סאלם זוג הפקות

"הזוגות הצעירים בפאניקה. אין להם הון עצמי, והם מרגישים שהם מאחרים את הרכבת" - כך אמר ראש חטיבת משכנתאות בבנק לאומי, אורי יוניסי, בכנס מרכז הנדל"ן שהתקיים אתמול (א') בירושלים בשיתוף עיריית ירושלים. יוניסי הוסיף כי מחירי השכירות עולים, והשכר לא מדביק את הקצב, והוא סבור כי "צפויה התמתנות במחירי הנדל"ן, ונראה אפילו ירידות מחיר".

היקף הבנייה החדשה זינק בעשור, ולתל אביב נוספה כמות דירות כמו בכל רעננה
ממשרד הפנים לענף הנדל"ן: הג'וב החדש של איילת שקד

"כולם מדברים איתנו על הסיכונים בשוק המשכנתאות - יחס ההחזר הממוצע ב-2022 הוא 28% מהנתח של ההכנסה הפנויה של משקי הבית. לדעתי זה לא מסוכן. שיעור המימון הממוצע הוא למעלה מ-50%. מדינת ישראל יודעת לגדר סיכונים, ואנחנו לא צריכים להיות מודאגים מכשל בשוק המשכנתאות", אמר יוניסי.

יוניסי התייחס בין היתר להשפעת הריבית על נוטלי המשכנתאות, ולדבריו, "מי שיש לו משכנתה ספג עלייה של 1,000-1,500 שקל, בעיקר במרכיב הפריים, אבל עדיין הציבור לא הגיע למצב של כשל רוחבי".

לדבריו, "ריבית הפריים עומדת על 5.25%, ואנחנו צופים עלייה של עוד רבע אחוז. צריך היום לשנות את התפיסה לגבי התמהילים של המשכנתה ולהתמקד בריביות צמודות".

אין עדות לקיפאון בשוק הדיור 

יצוין כי לפני פחות משבועיים בנק ישראל פרסם את הדוח השנתי שלו, ממנו עלה כי בשנת 2022 חולקו 117.6 מיליארד שקל במשכנתאות - עלייה של 1.3% לעומת נתוני אשתקד וסכום כפול מסך המשכנתאות שחולקו ב-2018, רק לפני 5 שנים.

כמו כן, בחודש דצמבר האחרון סך המשכנתאות שנלקחו עמד על כ-7.6 מיליארד שקל, בדומה לחודש נובמבר. נתון זה מראה כי מגמת ההיחלשות של החודשים האחרונים נמשכת, אולם אין בה עדות כי נוטלי המשכנתאות לדיור התרחקו מהבנקים, ובטח שלא עדות לקיפאון בשוק הדיור. חודש דצמבר האחרון המשיך את מגמת ההיחלשות של השוק, בהשוואה לחודש דצמבר 2021 בו נלקחו 12.2 מיליארד שקל.

לעומת זאת, בבנק לאומי מעריכים כי תהיה התמתנות במחירי הנדל"ן: "ההערכות בבנק לאומי מדברות על כך שצפויה התמתנות במחירי הנדל"ן, ונראה אפילו ירידות מחיר", אמר יוניסי.

"אומנם ישנה עליית משמעותית בקצב התחלות הבנייה, ואנחנו רואים שיש בנייה ויש הרבה שיווקים על הנייר, אבל זה צריך לפגוש את משרדי המכירות במציאות, וזה לא שם", ציין יוניסי.

לדבריו, "גם התערבות הממשלה לא עשתה טוב למצב השוק, החל משנת 2015 מדינת ישראל הטילה את יהבה רק על נושא מחיר למשתכן - התערבות של 100% בשוק, הממשלה תחליט איפה ישווקו הקרקעות, איך ייראו הבתים, מה תהיה השמאות וכמה המשכנתה. אבל בצד השני, כמעט ולא היו שיווקים של קרקעות, כי מישהו החליט שהוא הולך רק לתהליך הזה".

"ממשלת ישראל צריכה להכריז על תכניות הדיור כנושא חירום לאומי ולהתחיל לגבש סדר יום בצד ההיצע והייצור. אם נמשיך כמו היום, נראה עוד עשר שנים של עליות מחירים", סיכם יוניסי.