יש להרחיב את הוועדה לבחירות שופטים ולתת מקום לאקדמאים

ההצעות למהפכה במערכת המשפט, האחת חמורה מחברתה, אם תתקבלנה, יביאו לפוליטיזציה של השפיטה • כדי למנוע מצב זה ולהגדיל את מגוון הדעות, אפשר להוסיף על תשעת חברי הוועדה הקיימים שני נציגי ציבור נוספים שאינם משפטנים - הם יוסיפו לאובייקטיביות של הוועדה לבחירת שופטים, מה שיבטיח החלטות ראויות וענייניות

הרפורמה המוצעת תביא לקיצה את חוסר התלות של השופטים ותהפוך אותם לשופטים מטעם / צילום: Shutterstock, PIC SNIPE
הרפורמה המוצעת תביא לקיצה את חוסר התלות של השופטים ותהפוך אותם לשופטים מטעם / צילום: Shutterstock, PIC SNIPE

הכותב הוא לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז

כוונת המהפכה המשטרית, בין זו המוצעת על-ידי ח"כ שמחה רוטמן ובין זו המוצעת על-ידי שר המשפטים יריב לוין, היא לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שלפוליטיקאים תהיה זכות וטו על כל מינוי, לכל הערכאות.

ההבדל בין ההצעות כמוהו כהבדל בין הוצאה להורג בתלייה לבין הוצאה להורג מול כיתת יורים. כיום מונה הוועדה לבחירת שופטים 9 חברים: שני שרים, שני חברי כנסת, שני נציגים של לשכת עורכי הדין ושלושה שופטים של בית המשפט העליון. החלטות הוועדה התקבלו ברוב רגיל, למעט מינוי של שופט לעליון הטעון רוב של 7 חברי ועדה. במצב זה לא הייתה לאף אחת מהקבוצות בוועדה היכולת להחליט בלעדית על מינוי כזה או אחר.

שתי ההצעות, האחת חמורה מחברתה, אם תתקבלנה, יביאו לכך שלקואליציה יהיה רוב אוטומטי בוועדה, ועקב כך הן יביאו לפוליטיזציה של השפיטה ולהפיכת השופטים לעושי דברם של הפוליטיקאים. רפורמה כזו תביא לקיצה את חוסר התלות של השופטים ותהפוך אותם לשופטים מטעם.

לעשות לובי אצל הפוליטיקאים

במצב כזה, עורך דין שיבקש להתמנות לשפיטה או שופט שירצה להתקדם מהערכאה בה הוא מכהן לערכאה גבוהה יותר, יהיו חייבים לעשות לובינג אצל הפוליטיקאים חברי הוועדה, שרובם יהיו חברי הקואליציה או ימונו לוועדה על-ידי הממשלה. על אותם מועמדים, למינוי או לקידום, יהיה להבטיח לחברי הקואליציה כי פסקי הדין שלהם יעלו בקנה אחד עם האינטרסים של הקואליציה ויהיו מוטים לטובתה.

יתרה מכך, שופט שיבקש להתקדם לערכאה גבוהה יותר, יצטרך להוכיח כי פסק כך גם בערכאה הנמוכה ממנה הוא בא. לא רק בג"ץ דן בעתירות נגד הרשות. גם בתי משפט מחוזיים, ביושבם כבתי משפט לעניינים מינהליים, דנים בעתירות נגד רשויות המדינה, לרבות משרדי ממשלה והרשויות מקומיות.

העניינים הנדונים רבים ומגוונים: החל מענייני חינוך, תכנון ובנייה, רישיונות בתחומים שונים והגירה - וכלה בעתירות אסירים ועתירות נגד החלטות ועדות השחרורים. בכל הערכאות מתקיימים הליכים אזרחיים נגד המדינה ונגד פוליטיקאים, הנתבעים בין אם על דרך של תביעות כספיות מסחריות ובין אם בתביעות נזיקין. בנוסף, מתקיימים הליכים פליליים, שחלקם מנוהל נגד פוליטיקאים: ראש הממשלה, שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות מקומיות ועוד.

בכל אלה יש לממשלה עניין לסלק את העתירות ואת התביעות נגדה ונגד מי שהיא חפצה ביקרו, ולמנוע מתן פסקי דין שיחייבו אותה או אותם בתשלום או בעשיית מעשה או בהימנעות מעשייה. כמו כן, יש לחברי הקואליציה אינטרס ברור למלט את חבריהם מאימת הדין. אך מעבר לכך, חקיקה או מעשה מינהלי הפוגעים בזכויות יסוד - כמו הזכות לחיים, חופש הביטוי, התנועה, הזכות לקניין, חופש העיסוק וכו' - לא יבוטלו, וזכויות האזרח יהיו למרמס.

הרכב הוועדה הרצוי

כדי למנוע מצב זה ולהגדיל את מגוון הדעות, אני מציע להוסיף על תשעת חברי הוועדה הקיימים שני נציגי ציבור נוספים שאינם משפטנים. הם ימונו על-ידי ועד ראשי האוניברסיטאות.

הם לא יהיו פוליטיקאים, ולכן לא יהיו תלויים בהם, לא יהיו משפטנים, ולכן לא יהיה להם עניין אישי בהרכב בתי המשפט, והם יוסיפו לאובייקטיביות של הוועדה לבחירת שופטים - מה שיבטיח החלטות ראויות וענייניות.