לאן נעלמה המוטיבציה לעבוד? מנהלים מנסים להסתגל לעולם החדש

יותר ויותר עובדים בארה"ב מסרבים לעבוד שעות נוספות ובסופי שבוע ללא תגמול נוסף • חברות מוצאות את עצמן מוסיפות עובדים כדי לסיים פרויקטים, נסגרות לחופשות מרוכזות ומחפשות דרכים להחזיר את השאפתנות

חברות מחפשות דרכים להחזיר את השאפתנות לעובדים / צילום: Shutterstock
חברות מחפשות דרכים להחזיר את השאפתנות לעובדים / צילום: Shutterstock

אמ;לק

שנים של טלטלות ומהפכות בעולם בכלל ובשוק העבודה בפרט, גרמו להרבה אנשים לשקול שוב את האופן שבו הם עובדים, חיים ומאזנים בין השניים. לאחרונה נראה שלפחות בארה"ב, הטיפוס המוכר כל כך של העובד השאפתן שמוכן לעבוד מהבוקר עד הלילה כדי להתקדם, הולך ונעלם. ועכשיו מנהלים מחפשים דרכים להתמודד עם המצב החדש, ותוהים איך להחזיר את התשוקה לעבודה. 

לאן נעלמו כל השאפתנים? במשרד עורכי הדין ניקסון פיבודי, העובדים החלו לסרב לעבוד בסופי שבוע, מה שגרם לשותפים לפנות ליותר אנשים בבקשות עזרה בהשלמת מטלות שמועד הסיום שלהן קרוב. בחברת הביטוח TGS בטקסס התקשו לאייש קידומים, ומנהלים לעיתים קרובות צריכים לשדל את העובדים להגיש מועמדות לתפקידים בכירים יותר. ובחברת השיווק ממיין Pulp+Wire מתכננים לסגור את המשרדים למשך שבועיים בשנה הבאה, עתה שהעובדים לוקחים יותר ימי חופש מבעבר.

"קליפה חלולה של דמוקרטיה": המומחית למשפט חוקתי שמזהירה מפני העתיד שישראל צועדת אליו | ראיון
השתלטויות עוינות וניצול חולשות: כך הפך ברנאר ארנו לאיש העשיר בעולם

"התשוקה שנהגנו לראות בעבודה יותר נמוכה כעת, וניתן למצוא אותה אצל פחות אנשים - לפחות בשנתיים האחרונות", אמרה סומיתרה ג'גאנאת', מנכ"לית ZED Digital, המייצרת סורקי כרטיסים דיגיטליים. החברה, שמושבה בקולומבוס, אוהיו, העבירה לאחרונה כ־20 משרות מרוחקות בתפקידי הנדסה ושיווק לקנדה ולהודו, שם יותר קל למצוא אנשים בעלי כישרון שיעשו מעל ומעבר.

מאז תחילת המגפה, חלק מהעובדים ביקשו יותר שכר כשמנהלים ביקשו שיעבדו יותר, כך אמרה. "זה לא היה כך לפני הקורונה בכלל", הוסיפה.

הרבה עובדי צווארון לבן אומרים שאירועי שלוש השנים האחרונות שינו את סדרי העדיפויות שלהם והראו להם מה החמיצו כשבילו כל כך הרבה זמן במשרד. עתה כאשר השגרה חוזרת, אפילו חלק מהעובדים שהיו תמיד זמינים ותמיד עשו מאמץ אומרים שהם מוצאים עצמים מביטים בשעון לקראת סוף היום, מסרבים לשעות נוספות ואפילו מוכנים לספוג קיצוצי שכר למען איזון בית־עבודה טוב יותר.

השאפתנות המופחתת עלולה להביא חברות למצב בו הן זקוקות ליותר אנשים לביצוע אותה כמות עבודה, מה שבסופו של דבר יכול להיות להעיב על הפריון הכלכלי בארה"ב. באופן גלוי מנהלים שוקלים את ההשלכות. המייסד השותף של הום דיפו ברני מרקוס, אמר לפייננשל טיימס ש"אף אחד לא עובד, לאף אחד לא אכפת" ושעלולות להיות לכך השלכות על עתיד הקפיטליזם, ודבריו נפוצו במהירות. דוברת של רשת הקמעונאות אמרה: "ברני מרקוס פרש מרשת הום דיפו לפני יותר מ־20 שנה והוא לא מדבר בשם החברה".

36% מהמשיבים בסקר שנערך בנובמבר בקרב יותר מ־3,000 עובדים ומנהלים על ידי חברת התוכנה Qualtrics, אמרו ששאיפות הקריירה הכוללות שלהם פחתו בשלוש השנים האחרונות, בהשוואה ל־22% שאמרו ששאיפותיהם גדלו. כמעט 40% אמרו שעבודה נעשתה פחות חשובה עבורם בשלוש השנים האחרונות, ו־25% אמרו שהיא נעשתה יותר חשובה. כך על פי החוקרים של Qualtrics, המספקת תוכנות לעסקים להערכת חווית הלקוחות והעובדים.

מנהלים נאלצים להסתגל לסדר החדש / צילום: Shutterstock
 מנהלים נאלצים להסתגל לסדר החדש / צילום: Shutterstock

אפילו בתחומים קשוחים כמו עריכת דין וניהול כספים, בהם לילות לבנים אינם דבר נדיר, חלק מאנשי המקצוע מתנגדים לעבודה השוחקת. קבוצת אנליסטים בשנה הראשונה בגולדמן זקס התלוננה בשנה שעברה למנהלי הבנק שהם עובדים בממוצע 95 שעות בשבוע ושהסטרס בעבודה פגע בבריאות הפיזית והנפשית שלהם. גולדמן, בתגובה, הודיעה שתעסיק בנקאים נוספים ותאכוף באופן יותר מחמיר מגבלות על שעות העבודה. בסקר של לשכת עורכי הדין האמריקאית השנה בקרב כמעט 2,000 מחבריה, 44% מעורכי הדין הצעירים אמרו שיחליפו משרה בשביל יותר עבודה מרחוק.

"כשהייתי שכיר, אם מישהו היה מתקשר אליי בזמן החופשה, הייתי שמח שאנשים ממשיכים להתקשר אליי", אמר סטיפן זוביאגו, מנכ"ל ושותף מנהל בניקסון פיבודי. "אני לא בטוח שזו תפיסת העולם הנכונה".

זוביאגו, בן 56, אומר שעורכי דין שכירים מסרבים לעיתים תכופות יותר כשהם מתבקשים לעבוד בסופי שבוע או לקחת על עצמם יותר עבודה. המשמעות היא שהשותפים במשרד צריכים לעיתים לשאול כמה אנשים לפני שהם מוצאים מישהו שיהיה מוכן להשקיע את השעות הנוספות. לגבי עבודה שהיא רגישה מבחינת תזמון, כמו בדיקת פסיקה ותקדימים או סקירת מסמכים לפני דדליין, זה יכול לגרום ל"בעיות כוח אדם עצומות", אמר.

"להתנהג בהתאם לשכר"

השינוי בגישה חורג בהרבה מתחומים בהם שעות קיצוניות היו הנורמה. נראה שהוא גם חוצה גבולות גיאוגרפיים ודוריים. בשלב מוקדם במגפה, מנהלי תאגידים האשימו עובדים צעירים בכך שהם לא רוצים לעבוד קשה כמו עמיתיהם המבוגרים יותר, כך אמר בריאן בלוניק, המנהל האזורי של משרד עורכי הדין פישר פיליפס בפיטסבורג, המתמחה בדיני עבודה. כעת, אמר, ישנה הבנה שהדרך בה אמריקאים רוצים לעבוד השתנתה באופן נרחב יותר.

במשך רוב הקריירה שלה, מרי ויסנן, טכנאית הנדסת בניין בת 43 מווירג'יניה ביץ', וירג'יניה, נהגה לענות בחיוב כשביקשו ממנה לעבוד שעות נוספות כדי לעמוד בדדליין. השעות האלה גם העלו לה את השכר. אבל לאחר שראתה סרטוני טיקטוק על השגת איזון בית־עבודה בריא, הבינה שהיא לא צריכה לעבוד שעות נוספות כדי לסגור את החודש. לאחרונה ביקשה מהמנהל שלה לבדוק האם מגיעה לה העלאה במשכורת, ולבצע לה הערכת ביצועים - הראשונה זה שלוש שנים.

"עד אז", אמרה, "אעשה יותר מאמץ 'להתנהג בהתאם לשכר שלי'", התייחסות למשפט שהפך ויראלי ברשתות חברתיות ומעודד עובדים לעשות רק מה שמשלמים להם לעשות. ויסנן אומרת שמאז קיבלה מכתב ולפיו ב־2023 תקבל העלאה של 12.5%.

בוס תובעני או מעורר השראה אולי יצליח לעודד את הפריון, אבל מנהיגים עסקיים אומרים שהם לא יכולים פשוט לדרוש מהעובדים "להיות יותר הארד־קור", כפי שעשה אילון מאסק בטוויטר. לאחר שאמר לעובדים ש"רק ביצועים יוצאי דופן יזכו אותם בציון עובר", מאות עובדים בחרו בנתיב השני שהציע מאסק: להתפטר ולקבל שלושה חודשי שכר כפיצויים.

מה יכול להחזיר באופן נרחב את השאיפות המקצועיות? האטה כלכלית חריפה שתגרום לאבטלה לזנק עשויה לגרום לעובדים לחשוב שהם צריכים לעבוד קשה יותר כדי להראות את ערכם. למרות שכמה חברות בולטות, בהן אמזון, וולט דיסני וחברת האם של פייסבוק מטא, הכריזו על פיטורים בחודשיים האחרונים, נתונים פדרליים הראו שבאקוטובר היו כמעט שתי משרות פנויות על כל מובטל.

חלק מהבוסים אומרים שהם מכירים בכך שגמישות מוגברת וגבולות ברורים יותר יכולים להביא גם יתרונות, כולל שימור עובדים משופר. אבל בכל זאת, השינוי בגישת העובדים גורם לשינוי בנהלי מקום העבודה, ממדיניות החופשות ועד הכשרה של עובדים חדשים.

בחברת השיווק והפרסום Pulp+Wire מפורטלנד, מיין, עובדים קיבלו שלושה שבועות חופשה לפני המגפה, ו"מעולם לא לקחו ימי חופש כפי שהיו צריכים", אמרה המייסדת טאג'ה דוקנדורף. החברה, שלקוחותיה כוללים את Petco ואת Allagash Brewing Co., עברה למדיניות חופשות ללא מגבלות השנה. הסיבה הייתה כפולה, אמרה דוקנדורף: כדי לעודד עובדים לקחת יותר ימי חופש במהלך השנה וכדי להימנע ממצב בו הם לוקחים בדצמבר את כל ימי החופש במכה כדי לא להפסיד אותם.

כיום, כל כך הרבה אנשים רוצים לצאת לחופשה בקיץ וסביב חגי החורף שדוקנדורף אומרת שהיא שוקלת לסגור את המשרד לגמרי לשבוע שלם פעמיים בשנה. זה יצריך לומר ללקוחות הרבה זמן מראש לצפות לשבועות של הדממה, אמרה.

דיימון דיאמנטראס, מנכ"ל TGS Insurance מיוסטון, אומר שהוא שם לב לשינוי כשהתפנו הזדמנויות לקידום בחברת הביטוח העצמאית המעסיקה כ־200 עובדים. לפני עשור, עובדים חדשים היו באופן טיפוסי שואלים אחרי שבוע מה נחוץ כדי לקבל קידום לתפקיד ניהולי, סיפר. היום, ברוב המקרים, מנהלים צריכים באופן יזום לזהות מועמדים למשרות בכירות יותר - ולבקש מהעובדים להגיש מועמדות, במקום לחכות שהעובדים ירימו את היד. הוא סיפר שהוא אומר לעובדים בישיבות חברה לחשוב על העתיד שלהם בחברה ושרבים מהם מסוגלים להרבה יותר ממה שהם חושבים.

בימינו, עובדים רבים מרוצים לעשות את אותה עבודה שעשו, אמר דיאמנטראס. השכר נוח, החברה יציבה, והרבה עובדים רוצים לפנות זמן לחברים ופעילויות פנאי: "זה בסדר, אבל אתה צריך שיהיו לך אנשים - אנחנו תמיד מחפשים אנשים - שיש להם דרייב, שאנחנו מרגישים שאפשר לקדם למשרות בשכר גבוה יותר בארגון".

במודעת דרושים שפירסמו לאחרונה לסוכן ביטוח בתחום הנדל"ן והתאונות, ב־TGS פרטו את הציפיות הבאות: "אם מספיק לכם רק להסתדר, או שאתם 'מתפטרים שקטים', המשרה הזו תהיה תובענית מדי מבחינתכם. אנחנו מחפשים אנשים שרוצים מרצדס חדשה".

התגמול לא משתלם

בסקר שנערך באוגוסט בקרב 1,234 עובדי חברות כוח אדם, 45% אמרו כי בחצי השנה האחרונה הארגונים שלהם מתקשים יותר מפעם לגרום לעובדים לעבוד מעבר להיקף הנדרש של העבודה. כך על פי האגודה לניהול משאבי אנוש, שערכה את הסקר.

פריון העובדים בארה"ב, כפי שנמדד ההספק השעתי של עובד טיפוסי, ירד ב־5.9% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2022 - הירידה החדה ביותר זה יותר מעשור. ברבעון השני ירד הפריון ב־4.1%, לפני שעלה ברבעון השלישי ב־0.8%. חלק מהכלכלנים מאמינים שעובדים מנותקים הם אחד הגורמים לירידות האחרונות. הפריון עלול להיות מושפע גם ממגמות העסקה ומצב הכלכלה.

עובדים רבים אומרים שהם רואים מעט קשר בין עבודה קשה לבין תגמול. כחצי מ‏־1,071 המשיבים בסקר שערך הוול סטריט ג'ורנל במאי בשיתוף NORC באוניברסיטת שיקגו אמרו שאין להם סיכוי טוב לשפר את רמת החיים שלהם, לעומת 27% שאמרו שהם כן רואים אפשרות כזו. הנתון הזה, 27%, מהווה ירידה של נקודות אחוז ביחס לשנה הקודמת. כ־60% אמרו שהם פסימיים לגבי היכולת של רוב האנשים להגשים את החלום האמריקאי.

כשאוסטין ויגינס גדל, ראה את אביו עובד שעות ארוכות כמנהל ברשת מכולות אזורית, מבלי שטיפס לדרגת מנהל חנות. אביו דניאל ויגינס, אמר שהדבר היה עשוי להיות כרוך במעבר לחנות במיקום רחוק יותר ממשפחתו, ואת זה הוא לא רצה.

במאי, בדיוק לפני שהתחיל בעבודה חדשה בהנהלת חשבונות, ויגינס הצעיר ביקש מאביו להיות ערב להלוואה לרכישת טויוטה קמרי מודל 2020. ויגינס אומר שנדהם כשראה מה המשכורת של אביו, שנדרשה להלוואה. המשכורת הייתה פחות משש ספרות, ולא הרבה יותר גבוה ממה שהוא הלך להשתכר כבוגר או ניברסיטה טרי בן 23, כך אמר.

"אני יודע כמה שעות הוא השקיע, כמה הוא נתן לחברה הזו", אמר ויגינס. "זו לא קורלציה מספיק מושכת כדי לגרום לי להיות האדם שהולך לעשות מעל ומעבר מה שאני אמור לעשות".

כעת שהוא נמצא בתוכנית למנהלי חשבונות מתחילים, הוא אומר שהוא מוודא שהוא עושה עבודה טובה, אבל לא מבקש מהמנהלים מטלות נוספות ללא הרף. הוא לא שואף להגיע לשדרת הניהול ומקווה עד גיל 40 לעזוב את העולם התאגידי כדי להיות מרצה. הוא אמר למנהלים שהוא יכול לעבוד 60 שעות בשבוע אם יש עבודה נמצאת שם, כך סיפר, אבל הוא לא סוג האדם שיחכה במשרד עד שהבוס עוזב אם אין עבודה.

סקר של מכון המחקר ADP שנערך בנובמבר 2021 מצא שלדברי עובדים בארה"ב הם עובדים 8.4 שעות נוספות ללא תשלום מדי שבוע, ירידה מתשע שעות בשנה הקודמת. יותר מחצי מהמגיבים אמרו שבסך הכל הם יעדיפו לקצץ בשכר למען איזון בית־עבודה או כדי שתהיה להם גמישות גדולה יותר בניהול הזמן שלהם.

אלכס ספירמן, בן 39, עשה בדיוק את זה בשנה שעברה. הוא טיפס בשורות העיתונות המשודרת, ובסופו של דבר הפך למפיק בפועל בתחנת טלוויזיה בוושינגטון הבירה. למרות שהמשמרת הרשמית שלו נמשכה מ־2 בצהריים עד 11 בלילה, הוא אומר שלעיתים קרובות הוא עבד ימים של 12 שעות ללא תשלום עבור שעות נוספות.

ואז, בסוף השבוע של יום הזיכרון ב־2021, חמותו אושפזה. הוא חש תחת לחץ להמשיך לעבוד בכל זאת, כך אמר.

הוא מצא משרה חדשה באוגוסט שנה שעברה, ועבר לשוק קטן יותר באלבני, ניו יורק, לפני שעשה רילוקיישן לקולומבוס, אוהיו, ביוני השנה. במשרה החדשה שלו כמפיק בפועל הוא משתכר 30% פחות, אבל הוא נמצא שלוש שעות מדטרויט, שם גדל. באחד מסופי שבוע האחרונים, הוא נפגש עם אימו ואחותו והלך להופעה של הזמרת ליזו.

כיום, הוא אומר, הוא כבר לא מעוניין במה שפעם היה בעבורו התואר הנכסף - במאי חדשות.

"ביליתי את 15 השנים הראשונות בקריירה שלי בטיפוס בסולם ההוא, בלהיות שאפתן", אמר. "אני לא רוצה שזה מה שיהיה כתוב על המצבה שלי. ואני בהחלט לא רוצה שסטרס יהיה מה ששולח אותי לקבר".