בעלת הסטודיו שמפיק סרטים ביוגרפיים: "קשה להתנהל ללא אשראי מתאים ולהחזיק עסק קטן בישראל"

הילה ולדמן, בת 54 מתושבת תל אביב, נשואה + 3 • הבעלים של סטודיו Long Play, סרטים ביוגרפיים • "קשה לי להסביר ללקוחות למה הסרט שאני מפיקה עולה הרבה. אנחנו חיים בתקופה לחוצה, וכולם רוצים הכול עכשיו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הילה ולדמן, הבעלים של סטודיו Long Play, סרטים ביוגרפיים / צילום: רותי מנדיל חלבי (צולם במרכז ''רייך'')
הילה ולדמן, הבעלים של סטודיו Long Play, סרטים ביוגרפיים / צילום: רותי מנדיל חלבי (צולם במרכז ''רייך'')

"למרות שהתחום התפתח ואנשים צורכים טלוויזיה וסרטים בכמויות, עדיין לא התפתחה מודעות לכמות העבודה שצריך להשקיע בכל מוצר ולעלויות הנלוות", מספרת הילה ולדמן, הבעלים של סטודיו Long Play, שעוסק בסרטים ביוגרפיים.

"המוצר שלי הוא פרויקטלי ועבודה על סרט יכולה להימשך בין חצי שנה לשנה. מדובר בהוצאות רבות. בכל הזמן הזה אני מממנת את עצמי ואת הצוות. הסיטואציה מאלצת אותי לבקש סיוע מבנקים - זה לא פשוט להחזיק צוות עובדים איכותיים וציוד יקר.

"קשה להתנהל ללא אשראי מתאים. בגלל שאני מייצרת מספר קטן של סרטים בשנה, אני לא יכולה להראות תזרים שיאפשר מימון בנקאי ברמה כזו שאוכל להרחיב את הצוות ולהכפיל את כמות הסרטים שאני מייצרת בשנה. זו ביצה ותרנגולת. קשה להחזיק עסק קטן בארץ".

לדבריה, התהליך ההתחלתי היה לא פשוט. "לקח לי הרבה זמן למצוא את התמחור הנכון ואת האיזון בין השעות המרובות של המפגשים עם המשפחה, עם גיבור הסיפור, לבין שעות כתיבה, הפקה, עריכה".

"אני שומעת כל הזמן על אנשים שמסיימים לימודי קולנוע ותקשורת, לוקחים מצלמה, יוצאים לצלם כמה ראיונות ומסתפקים בזה. וכמובן גם המחיר בהתאם. קשה לי להסביר ללקוחות למה הסרט שאני מפיקה עולה הרבה יותר. אנחנו חיים בתקופה לחוצה, וכולם רוצים הכול עכשיו. לפעמים לקוחות מתקשרים ורוצים סרט לחודש הבא וזה לא עובד ככה. תהליך העבודה מלווה בתהליך נפשי ורגשי לאדם שעומד במרכז הסרט ולקרובים לו. הסרט מלווה את המשפחה שנים ארוכות קדימה והוא תיעוד חי ונושם לסיפור הבין דורי.

"התהליך אותו אני עושה עם הלקוחות הוא יסודי מאוד וכולל תחקיר מלא של סיפור החיים, כתיבת תסריט, ימי הפקה ותהליך ארוך של עריכה יסודית ומדויקת. אני מקפידה לעבוד עם צוות גדול ואיכותי: צלמות, עורכות, מאפרות שלכולם ציוד חדשני יקר ומקצועי".

הילה מביימת ומפיקה סרטים ביוגרפיים כבר יותר מעשרים שנה. "בדרך כלל אלו הם נשים וגברים בני 70 או 80 שרוצים לחוות חוויה משמעותית, להעניק אירוע אחר למשפחות שלהן וגם להשאיר אחריהן מורשת, מסורת וערכים.

"למדתי בבית ספר לקולנוע 'סם שפיגל' ומיד עם סוף הלימודים התחלתי לערוך ובהמשך גם לביים סרטי חיים. למדתי גם תואר שני בגרונטולוגיה, לימודי זקנה, באוניברסיטת חיפה תוך התמקדות בתחום שנקרא גרונטולוגיה נרטיבית -סיפור החיים של האיש או האישה הזקנים כאמצעי לקבל ולהכיל את הדברים שקרו במרוצת השנים.

לסיכום, הילה משתפת בשאיפות שלה להמשך. "אני רוצה להרחיב את מעגל הלקוחות. אם היום רוב הלקוחות מהמרכז אני שואפת להגיע למשפחות מכל הארץ, כאלו שרוצות להעניק לעצמן וליקיריהן חוויה שעוברת לדורות הבאים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il