אינטל | פרשנות

הדחייה ברכישת טאואר ואסטרטגיית ה"סטארט-אפ": 5 הערות על דוחות אינטל

בעוד שמובילאיי הפכה לתרנגולת שמטילה ביצי זהב לאינטל, כפי שמלמדים דוחות 2022, מניית טאואר סובלת מדחייה נוספת באישור עסקת הרכישה בשל גרירת רגליים של הרגולטור הסיני • האם צפויה פגיעה גם בנתוני המאקרו בישראל בשל הפחתת ייצור במפעל אינטל בקריית גת

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל

דוחות אינטל לשנה החולפת, שהוצגו בסוף השבוע, היו רעים לתפארת וצפויים באותה המידה. אינטל נכנסה למיתון הכלכלי ב-2022 כשהיא עדיין חבוטה ממשבר מנהיגותי וטכנולוגי, ששחק את היתרון שלה בהיבטי חדשנות טכנולוגית, כושר ייצור ורווחיות ביחס למתחרות בשוק השבבים, דוגמת אנבידיה, AMD, ארם ו-TSMC. 

אם ה-AI כל-כך חכמה, למה היא לא מבינה עברית 
עינת גז מול דובי פרנסס: מה חשבו בקהילת ההייטק על הוויכוח בין היזמת למשקיע 

לא פלא ששנת 2022 נחשבת לשנה הגרועה באינטל ב-20 השנה האחרונות. הרווח הנקי התרסק ב-60% וההכנסות ירדו ב-20% - הד לשנת 2001, אז ירדו הרווחים ב-88% וההכנסות ב-21%. אלא שמאז חזרה אינטל לדהור וצמחה בקצב מהיר. כעת הצפי עגום - להמשך ירידה בהכנסות ברבעון הראשון, של כ-50% ביחס לרבעון המקביל ב-2022 ונמוך ב-22% מהרבעון הרביעי, שהיה קטסטרופלי. 

לו היה זה אפשרי, היה מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר (המנכ"ל השני שמונה לחברה בתוך כשנתיים), מוציא את החברה מהבורסה למשך שלוש השנים הקרובות ומחזיר אותה כאשר היא חברה אחרת, שונה מן היסוד. בשלוש השנים הקרובות מתכנן גלסינגר לקצץ 10 מיליארד דולר מתקציב החברה, ולהפוך את אינטל מחברת פיתוח וייצור שבבים אוטונומית, למפעל פתוח המייצר שבבים עבור אחרים, ומתקדם טכנולוגית מרחק חמישה דורות קדימה.

1

גישת הסטארט־אפ של אינטל

ניתן לייחס את הביצועים החלשים לענף כולו, שחווה ירידה בביקושים למחשבים אישיים, האטה ומיתון במדינות המערב וסגרים במפעלי הייצור בסין. אבל לאינטל, כפי שמסביר שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות בית השקעות, תנאים ייחודיים משלה.

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

"אינטל נמצאת בתחרות גוברת עם AMD על שוק השבבים למחשבים אישיים - שבו כנראה נאלצה להוריד מחירים כדי לקחת ממנה בחזרה נתחי שוק - ועל שוק השרתים, שבו שלטה בעבר ללא עוררין. בזמן שאינטל התעכבה בהצגת שבב לשוק, AMD כבשה בו נתח דו-ספרתי. גם הלקוחות - כמו אמזון, אפל, מיקרוסופט ומטא - החלו לפתח שבבים לעצמן.

"הדרך המשמעותית של אינטל להתמודד עם כל זה היא לשדרג מאוד את יכולות הייצור שלה, בדמות קפיצה של חמישה דורות בטכנולוגיה שלה. זה מהלך שלא נראה מעולם בענף השבבים, ונוכל לדעת את מידת ההצלחה שלו רק בעוד מספר שנים", מוסיף כרמי.

ואכן, המאמץ של אינטל לשדרג את טכנולוגיות הייצור שלה למכונות ייצור אולטרה סגוליות יקרות, ולהגיע לטכנולוגיות מזעור עד כדי 18 אנגסטרם, היו בין הגורמים להפחתה המשמעותית בשיעור הרווחיות הגולמית מ-60% בשנים עברו ל-39.2% ברבעון האחרון. שיעור הרווחיות הגולמית אמור לרדת אף ל-34% ברבעון הראשון השנה. בשל המאמץ הזה, אינטל למעשה מאמצת גישה של "סטארט-אפ", כשהיא מקריבה את הרווחיות שלה וחלקים נרחבים מהצמיחה קצרת-הטווח, לטובת צמיחה ארוכת-טווח בעוד שלוש או ארבע שנים.

2

תמונת מראה ל־2022: התאוששות במחצית 2

למרות התקופה הקשה שעוברת אינטל, אנליסטים צופים כי הגם שהרע עוד לא מאחורינו, הרי שהוא לא יימשך עוד זמן רב. אינטל אכן ספגה מכה ממתחריה ומלקוחותיה כאמור, אבל אם להאמין לשוק, הרי שקיימת אופטימיות כללית באשר לחברות השבבים.

כך, מתחילת השנה זינקה מניית אנבידיה  ב-42%, מניית AMD  עלתה בכ-18%, וגם מניית אינטל  הציגה עלייה נאה, של כ-12%, עד פרסום דוחותיה ביום חמישי. לאחריהם המניה ירדה במעל 6%, אך בשוק מעריכים כי המגמה תתהפך. 

 

לדברי כרמי, "שנת 2023 צפויה להיות שנת מראה ל-2022 - שבה החציון הראשון יהיה חלש והחציון השני יסמל התאוששות".

גבריאל דיאמנט, מנכ"ל ברידג' ווייז, המספקת ניתוחי שוק מבוססי מחקרים ובינה מלאכותית, טוען כי עד מועד פרסום הדוחות סיפק המנוע שפיתח המלצת "מכירה", אך לאחר ניתוח דוחות אינטל והירידה במחיר במניה התחלפה ההמלצה ל"החזק".

3

סימן השאלה סביב מדינת "אינטל אינסייד"

להתרסקות בהכנסות ולירידה במעמד העולמי של אינטל עשויה להיות השפעה בזווית הישראלית. הרבעון האחרון ללא ספק ישתקף גם בנתוני המאקרו של ישראל. ההוצאה לחל"ת של עובדים במפעל החברה בקריית גת, והשבתת כמה מפסי הייצור, ולו באופן זמני, הקטינו ככל הנראה את היקף יצוא השבבים מישראל בתקופה זו. לכך צפויה השפעה מכרעת על יתרות המט"ח בישראל - שכן מפעל אינטל בקריית גת מספק לאינטל אירלנד שבבים במיליארדי דולרים - ועל נתוני היצוא.

אינטל הודיעה על האפשרות לדחיית סגירת העסקה לרכישת טאואר, ובמקרה של ביטולה, גם פעילות החברה בישראל עשויה להינזק (ראו הרחבה בהמשך).

אינטל היא עדיין חברה רווחית, כך שלא תוכל לחמוק מתשלומי דיבידנדים או בונוסים לעובדים, אם כי ההערכה היא כי הבונוס יירד משלוש משכורות שנתיות למספר נמוך יותר.

יחד עם זאת, ולמרות פרישתו של מנכ"ל אינטל בישראל, יניב גרטי, וההודעה על אי-הרחבת מרכז הפיתוח בחיפה, ישנן כמה נקודות אור עבור עובדי אינטל בישראל. ראשית, מובילאיי שוב הכתה את התחזיות כיחידה הצומחת ביותר של אינטל, וכן השבב סאפפייר רפידס, המפותח גם בישראל עבור חוות שרתים, הושק סוף סוף וזכה לביקורות חיוביות.

כמו כן, במרכזי הפיתוח בישראל בונים גם את מה שאינטל צופה שיהיה המענה לשבבי ה-M2 של אפל - שבב הלונאר לייק, שיושק בשנה הבאה עבור מכשירים נמוכי הספק.

ולבסוף, באינטל בונים על המפעל החדש בקריית גת, שיושק כנראה ב-2027: לגלובס נודע כי בחודשים האחרונים רכשה אינטל העולמית את המכונות המתקדמות בעולם לייצור שבבים בטכנולוגיה אולטרה-סגולית מ-ASML ההולנדית להתקנה בארץ.

4

מניית אינטל רשמה ירידה ביחס למתחרות

אולם גם מתחרותיה העיקריות של אינטל עתידות לפרסם בקרוב דוחות רבעוניים שליליים. AMD מדווחת באמצע השבוע הקרוב, ואילו אנבידיה תחשוף את נתוניה בשבוע השלישי של פברואר. עד אז, יהיה קשה לדבר על שנה קשה לאינטל בלבד.

5

העימות מול סין דוחה את חתימת עסקת טאואר

בעוד כשבועיים תמלא שנה לחתימת העסקה לרכישת טאואר, יצרנית השבבים הישראלית-אמריקאית, בידי אינטל. הרכישה המתוקשרת הפכה לנדבך מרכזי באסטרטגיה של המנכ"ל גלסינגר להפוך את אינטל לארגון נותן שירות, כלומר כזה שמקבל הצעות מחברות אחרות המתכננות שבבים, ומייצר אותם לפי הזמנה.

לאחר הרכישה הבטיחה אינטל שתשיג את אישור הרגולטורים לסיום העסקה עד 15 בפברואר השנה, אלא שכעת נראה שיש סיכוי שהשלמתה תידחה אפילו לחודש יוני, וזאת בשל עיכוב מצדו של הרגולטור הסיני.

סגירת העסקה נעשית בעיתוי רגיש מבחינת יחסי ארה"ב-סין. ארה"ב הכריזה על חרם יצוא של מתקני ייצור לשבבים מתקדמים לסין, ואף הרחיבה אותו עם צירופן לחרם של יפן והולנד, הקריטיות לשרשרת הערך של הייצור בסין.

שתי הישויות - המדינה הסינית ואינטל - שזורות זו בזו, ולא בטוח שהרגולטור הסיני ירצה לבטא את מחאתו כלפי אינטל באמצעות ביטול העסקה. אולם השוק כבר משקף את חוסר האמון לגבי סגירתה. כך, מניית טאואר  נסחרת בכ-42 דולר, נמוך ממחיר של 53 דולר בעסקה עם אינטל.

"המחיר מלמד על כך שהשוק מאמין שיש סיכוי גבוה לאי-קיום העסקה, או למצער, לדחייה משמעותית במועד ההשלמה", אומר כרמי מפסגות. במקרה קיצון שבו תבוטל העסקה, עשויה מניית לרדת באופן משמעותי, בדומה למתחרותיה שירדו בכ- 30% בממוצע.