עינת גז מול דובי פרנסס: מה חשבו בקהילת ההייטק על הוויכוח בין היזמת למשקיע

העימות שנערך ביום חמישי האחרון בין מנכ״לית חברת פאפאיה גלובל  לבין המשקיע דובי פרנסיס מקרן גרופ 11 הצית דיון בין בכירים ומשקיעים בהייטק סביב השאלה: האם משקיע יכול וצריך לצאת בפומבי נגד חברת פורטפוליו?

עינת גז, מנכ''לית פאפאיה גלובל. הפתיעה את המשקיעים בחברה עם ציוץ בטוויטר בו הודיעה על החלטת החברה להעביר את פקדונות החברה מבנק ישראלי לבנק זר / צילום: יונתן בלום
עינת גז, מנכ''לית פאפאיה גלובל. הפתיעה את המשקיעים בחברה עם ציוץ בטוויטר בו הודיעה על החלטת החברה להעביר את פקדונות החברה מבנק ישראלי לבנק זר / צילום: יונתן בלום

מי צודק יותר: מנכ״לית של חד קרן שמעוניינת להקדים תרופה למכה ולהעביר את כספי החברה היושבים בבנקים ישראלים לחו״ל, או משקיע בחברה שמבקש מההנהלה להימנע ממהלכים קיצוניים בעלי ניחוח פוליטי? ואולי המצב הוא בכלל הפוך: מנהלת שמעוניינת לסחוף אחריה יזמים אחרים במטרה לגרום למשיכות כספים מהבנקים בישראל וליצור על הממשלה לחץ כלכלי, מול משקיע שמעוניין לקרוץ למיינסטרים ולהצטייר כממלכתי? העימות שנערך ביום חמישי האחרון בין מנכ״לית חברת פאפאיה גלובל (Papaya Global) לבין המשקיע דובי פרנסיס מקרן גרופ 11 (Group 11) הצית דיון ער למדי בין בכירים ומשקיעים בהייטק על גבי הרשתות החברתיות סביב השאלה: האם משקיע יכול וצריך לצאת בפומבי נגד חברת פורטפוליו?

מנכ"לית פאפאיה גלובל מושכת את כספי החברה מישראל. האם זה אפשרי?
דובי פרנסס נגד עינת גז: "אי אפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי ניגוח פוליטי"

״אפשר להסכים או לא להסכים עם עינת גז, אבל המתקפה עליה, במיוחד מאחד המשקיעים שלה לא צודק ולא מתאים״, כתב אלן פלד, שותף מנהל בקרן וינטג' הישראלית, שמושקעת בקרנות סיכון זרות וישראליות ומעורבת, בין השאר, בעבודה עם רוב הגופים המוסדיים בישראל. ״אפשר לא להסכים עם יזם שהשקעת בו, אבל המקום הנכון לדיונים הוא בדירקטוריון ולא על דפי העיתון. ככה לא מתנהגים ליזמים״.

אלן פלד / צילום: שלומי יוסף
 אלן פלד / צילום: שלומי יוסף

שנים של עבודה ציונית ירדו לטמיון

גם המשקיע גיגי לוי, לשעבר מנכ״ל 888 וכיום שותף בקרן NFX, הביע תמיכה בפלד ובגז וקשר ישירות בין הרפורמה המשפטית לבין נזק כלכלי פוטנציאלי: ״כל מי שמתעלם מפוטנציאל הנזק לכלכלה בכלל ולהייטק בפרט רק טומן את הראש בחול. ולהגיד שאיש בחו״ל לא מודאג - זה ממש עיוות של המציאות״. הצטרפה אליו רונה שגב-גל, שותפה בקרן TLV פרטנרס שכינתה את דבריו של פרנסס כ״מהלך מכוער ופופוליסטי של משקיע גס רוח. שנים של עבודה ציונית שכנעו משקיעים וחברות זרות שלא מסוכן להשקיע ולרכוש חברות ישראליות ירדו לטמיון. ניאלץ לחזור לימים לא יפים בהן רוב החברות הישראליות היו זרות ומיטב המוחות ברחו מהארץ. עינת עשתה צעד אמיץ להתריע מפני אסון שעומד להתחולל במדינה״.

דובי פרנסס / צילום: באדיבות Group 11
 דובי פרנסס / צילום: באדיבות Group 11

טלמון מרקו, ממייסדי חברת סרגלי הכלים iMesh ואפליקציית וייבר הודה כי ״ב-2008 החזקנו סכומי כסף ניכרים בקפריסין. אחד מבעלי המניות חשב שקיים סיכון בהחזקת כספים במקום ושכנע אותנו להוציא את הכספים מהמדינה. למזלנו, הקשבנו ונחסכו לנו הפסדי עתק. אני מרגיש היום, אנחנו נמצאים שוב באותו המקום - רק שהפעם זו ישראל ולא קפריסין. כמו אז, הסיכון נמוך, אבל עלות הוצאת הכספים מחוץ לישראל שולית. פותחים חשבון, כמה לחיצות כפתור, וזהו. אז למה לא לפעול באופן דומה? למה שלא אקטין חשיפה עבור בעלי המניות שלי לישראל? זו החלטה עסקית לחלוטין״.

עמית גילון, אחד המשקיעים הראשונים בפיוניר ובטוויסטלוק טען בפני פרנסס כי זה יכל לטפל בציוץ של גז באופן פומבי פחות. ״יכולת להשמיע את דעתך בפני עינת באופן אישי, וגם להוציא מייל למשקיעים שלך שמסביר את עמדתך״, טען גילון. ״בחרת לצאת בפומבי, קבל עם ועדה, כשאתה עצמך טוען שזה נועד כדי להסביר את עמדתך כלפי המשקיעים שלך. אני טוען מדוע היה צורך להפוך זאת לעניין ציבורי כל כך״.

מנגד, שלו חוליו, ממייסדי NSO וכיום מנכ״ל דרים סקיוריטי כתב כי ״אם המנכ״לית מוציאה לטוויטר החלטה בטרם זו תוקשרה לכלל בעלי העניין - לא רק בלי להתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטיים בחברה אלא בלי לעדכן אותם באופן אישי על ההחלטה ועל אופן התקשור שלה, אז כנראה שמדובר בהחלטה יחצנית ולא בהחלטת הנהלה אמיתית ואסטרטגית״.

עוד כתב חוליו: ״אם מנכ״לית של חברה מחליטה החלטות פוליטיות על הגב ועל חשבונם של המשקיעים שלה ומחליטה לפרסם אותם בטוויטר, טוב עשה פרנסס שהגיב לה״.

שלו חוליו, מנכ''ל NSO לשעבר / צילום: פיני סילוק
 שלו חוליו, מנכ''ל NSO לשעבר / צילום: פיני סילוק

עו״ד אבי נדלר, עורך דין מסחרי בעל משרד משלו, ששימש בעבר כעורך דין בפירמת גרוס וקודם לכן אצל עורך הדין יעקב וינרוט, חלק על דעתו של פלד וכתב: ״גז מנהלת חשבון טוויטר פעיל מאוד ועתיר עוקבים. אבל - היא עשתה מעשה בככר העיר, בשעה של פולמוס רבתי במדינה. ראוי שביקורת על כך תהיה אף היא בשער וברבים. המעשה לא תורם לישראליות ואיננו ציוני. בפרט, שאם הוא לא על דעת הדירקטוריון - אין בו כלום, רק הזזת כספים מחשבון לחשבון. במידה והוא על דעת הדירקטוריון - מדובר בחרפה״.

חשש מטלטלה במערכת הפיננסית

כזכור, גז הפתיעה את המשקיעים בחברה עם ציוץ בטוויטר בבוקרו של יום חמישי בו טענה כי החברה החליטה להעביר את פקדונות החברה מבנק ישראלי לבנק זר, מחשש שהעברת הרפורמה המשפטית תחשוף את כספי החברה לטלטלה במערכת הפיננסית. כמה שעות לאחר מכן, פרסם פרנסס, המשמש כמשקיף בדירקטוריון ומחזיק באמצעות גרופ 11 כ- 3% ממניות החברה, פוסט בלינקדאין בו הוא קורא לגז שלא לקבל החלטות פיננסיות על רקע פוליטי. ״זה נכון שלמנכ״ל או מנכ״לית יש זכות מלאה לנהל את כספי החברה באיזה בנק שימצאו לנכון, והדירקטוריון לרוב לא נדרש במעורבות בהחלטה כזו. אבל זה לא אומר שאפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי מקח ניגוח ואמירה פוליטי״.