דובי פרנסס נגד עינת גז: "אי אפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי ניגוח פוליטי"

דובי פרנסס, אחד המשקיעים בפאפאיה גלובל, מבקר את החלטתה של החברה להעביר את פיקדונותיה לבנקים בחו"ל במחאה על הרפורמה המשפטית המתוכננת של הממשלה • בתוך כך, המשקיע השני בגודלו בחברה, גדעון ארגוב, פרסם פוסט תמיכה בהחלטותיה של ענת גז המנכ"לית

דובי פרנסס / צילום: באדיבות Group 11
דובי פרנסס / צילום: באדיבות Group 11

אחד המשקיעים בפאפאיה גלובל, חברת ההייטק הישראלית, מבקר בפוסט שפרסם לפני שעה קלה את כוונתה של החברה להעביר את פיקדונותיה מבנקים ישראלים לחו״ל כאקט מחאה על מהלכי הממשלה. ״זה נכון שלמנכ״ל או מנכ״לית יש זכות מלאה לנהל את כספי החברה באיזה בנק שימצאו לנכון, והדירקטוריון לרוב לא נדרש במעורבות בהחלטה כזו. אבל זה לא אומר שאפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי מקח ניגוח ואמירה פוליטי״.

מחאת ההייטק נגד המהפכה המשפטית: אלו הקרנות שישקיעו רק בחברות שיחתמו על סעיף "אי אפליה" | בלעדי 
מה באמת משפיע על שער השקל? תסתכלו על מה שקורה בוול סטריט 

את הדברים כתב דובי פרנסס, אחד המשקיעים בחברה באמצעות קרן Group 11 שבבעלותו. פרנסס, יש לציין, איננו חבר דירקטוריון והוא משמש כמשקיף מטעם הקרן. ״אני אישית מלא הערכה מקצועית לעינת ומלא הערכה אישית לרצונה להביע את עמדתה הפוליטית. אבל אני ממש לא תומך במהלך הזה, זו בעיניי לא הדרך להביע עמדה פוליטית אישית, זה בעיניי רק מוביל להמשך הפילוג בעם. תפקידה של תעשיית ההייטק, שלרוב מנותקת, היא לגשר בין כולם ולתת הזדמנות אדירה לרווחה כלכלית לכל מי שחפץ בכך.

זו התבטאות ראשונה של משקיע בפאפאיה גלובל, לאחר שתיקה ארוכה של כלל יזמי החברה והמשקיעים הסובבים אותה. גרופ 11 מחזיקה ב-3% ממניות פאפאיה. ״מבלי לשרבב את עצמי ואת גרופ 11 לפוליטיקה ולפופוליזם ובגלל שאני ער גם ככה אני אתייחס לגופו של דבר ולא לגופו של דובר״, כתב פרנסס.

״אנחנו כמשקיעי הון סיכון אמונים על כספי משקיעים מוסדיים ופרטיים. בגרופ 11 מושקעות חברות הביטוח והפנסיה הגדולות בישראל ובעולם ואלו מנהלות את כספי המשקיעים של כ-ו-ל-ם מכל קצוות הקשת הפוליטית, מכל המינים וכל הגוונים. תפקידי להשקיע את הכסף בחברות תוכנה מגדירות קטגוריה מעולות. יש כאלו בשפע בישראל והאמינו לי עוד תהיינה רבות כאלו שתוולדנה בשנים הקרובות. אני יודע - אני מושקע ברבות מהן ולרוב בתור המשקיע הגדול בחברה.

"לעיתים משקיעי הון סיכון ומנהלי חברות שוכחים מי בעל הבית אז אני רוצה להזכיר לכולנו - בעל הבית שלנו הוא האדם הפרטי, בעל פוליסת הפנסיה. זה הכסף שלהם, לא שלי, לא של גרופ 11, לא של קרן הפנסיה ולא של חברת הפורטפוליו".

בתוך כך, המשקיע השני בגודלו בפאפאיה יוצא דווקא להגנת גז. גדעון ארגוב, שותף מנהל בקרן ההון סיכון הבינלאומית New Era, כתב בפוסט לינקדאין כי "עינת גז היא אחת מיזמיות הטכנולוגיה המוכשרות בישראל, ואנחנו גאים ומאושרים לתמוך בה ובחברה שלה".

ארגוב הוסיף כי "ישראל היא דמוקרטיה וחופש הדיבור הוא הבסיס לכל חברה דמוקרטית" וציין כי דעותיה של גז מבטאות את דאגותיה לחברה שלה אך גם לעתיד מדינת ישראל. הוא קרא לפשרה והידברות בשיח הציבורי בישראל והזהיר כי הסיכוי לפיצוץ בחברה הישראלית גבוה מדי מכדי להסתכן בו.