מה באמת משפיע על שער השקל? תסתכלו על מה שקורה בוול סטריט

מתחילת החודש הדולר נחלש בכמעט 5% מול השקל, לאחר שרק חודש לפני כן נרשמו ביצועי חסר • מומחים טוענים כי התחזקות השקל נובעת מהתאוששות מדד הנאסד"ק ברקע הסבירות למיתון במשק האמריקאי, בעוד שהמצב בעולם מתמתן • הצפי: המגמה תתגבר במהלך 2023

מה באמת משפיע על שער השקל? / אילוסטרציה: Shutterstock
מה באמת משפיע על שער השקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

בזמן שלא מעט כותרות מזהירות מבריחת הון ונטישת משקיעים זרים את ישראל, דווקא המטבע המקומי מתחזק בשבועות האחרונים. הדולר נחלש גם השבוע מול השקל, והוא נע כעת סביב 3.36 שקל למטבע האמריקאי - ירידה של 4.8% בשער הדולר מתחילת 2023. מהן הסיבות לכך, לאחר שבדצמבר הציג המטבע הישראלי מגמה של היחלשות?

שיקום שוק המניות ב-2023 תלוי במהירות שבה האינפלציה תרד בשנה הקרובה
מנכ"ל הפניקס: "אף משקיע זר לא שואל אותי על הרפורמה המשפטית"
הדוח שהקפיץ את המניות של חברות השבבים: האם השוק בדרך לתיקון? 

המומחים סבורים שמדובר בעיקר במה ש"עובר" על הדולר בעולם בשל התנאים המאקרו כלכליים. התפתחות נוספת קשורה לשוק המניות: מדד הנאסד"ק עלה ב־9% מתחילת השנה, וכל רוח חדשה במפרשי המשקיעים בהייטק מעוררת מחדש את השקל.

 

הלחץ ממיתון בארה"ב

"אנחנו רואים שהתחזקות השקל ביחס לדולר נובעת בעיקר מהתאוששות מדד הנאסד"ק", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי של השווקים הפיננסים בבנק הפועלים. "כשהמדד עולה, הגופים המוסדיים בארץ מוכרים דולרים משום שהם צריכים להקטין את החשיפה הדולרית שלהם. המצב הוא הפוך כמובן כשמדד הנאסד"ק יורד. ככלל, הדולר בעולם נמצא במגמת היחלשות בשבועות האחרונים. ניתן לראות זאת גם ביחס השקל לאירו. יחס זה לא השתנה בשיעור חד, בניגוד למה שאירע מול הדולר".

לדבריו, "ככלל, השקל התחזק מול סל המטבעות ב־3% מתחילת 2023. זאת לאחר שבדצמבר נרשמו ביצועי חסר, כשהשקל נחלש מול הסל בכ־3.3%. כך שמדובר גם בתיקון של השקל ביחס למטבעות האחרים, לאחר החולשה שהפגין בדצמבר.

"בעולם הדולר נחלש בצורה די משמעותית וירד מרמות השיא שלו. זה נובע מסגירות של פוזיציות שנפתחו על ידי ספקולנטים. כמו כן, ישנן הערכות שארה"ב תיכנס למיתון. לפיהן השוק מתמחר הורדת ריבית החל מהמחצית השנייה של השנה.

"היות וכלכלת סין נפתחת בימים אלה, יש יותר אופטימיות לגבי הכלכלה באירופה ולגבי השווקים המתעוררים בכלל. כעת, נוטים להעריך שהנקודה החלשה מבחינה כלכלית בעולם תהיה בעיקר בארה"ב. אז אחרי שהדולר התחזק מאוד בעולם בשנה שעברה, הוא נחלש מאוד כעת".

עוד הוסיף כי "בארץ בראייה מאקרו כלכלית, ניתן לציין שההשקעות בהייטק מתמתנות, אבל ישנם גם נתונים שתומכים בשקל החזק. הגורמים הבסיסיים תומכים בשקל חזק בטווח ארוך, זאת בהנחה שלא יקרה משהו קיצוני".

התחזקות ייחודית לשקל

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי סבור כי התחזקות השקל מתחילה "קודם כל כתוצאה מהפיחות של הדולר. אנחנו רואים שהמטבע האמריקאי מתחזק בעולם 'כשהכול גרוע' או 'כשהכול טוב' בכלכלת ארה"ב. כיום ניתן להגיד שהמצב הכלכלי בארה"ב הוא 'בסדר', ומנגד בשאר העולם המצב הכלכלי משתפר בקצב מהיר יותר.

"בין היתר, יש את הפתיחה של סין מחדש, ירידת מחירי האנרגיה, התמתנות בעליית האינפלציה. ישנה גם אפשרות לפרסום נתונים מאקרו כלכליים טובים מהצפי בתקופה הקרובה. כל הגורמים האלה הם בעיקר מה שתמך בפיחות הדולר ביחס למטבעות העיקריים בשבועות האחרונים".

לדברי לוי, "בשבוע האחרון אנחנו רואים התחזקות נוספת של השקל, שיותר מקומית יותר וייחודית למטבע הישראלי. היא באה לידי ביטוי גם מול האירו והליש"ט. אותה אני משייך בעיקר להשפעת התחזקות המניות בארה"ב. ראינו את מדד S&P500 פורץ את קו 4,000 הנקודות, ויש לכך משמעות".

"עם זאת", מוסיף לוי, "למרות ההתחזקות האחרונה, עדיין לא מדובר בדרמה מבחינת השקל/דולר. בין הכוחות הכלכליים הבסיסיים של המשק, העודף בחשבון השוטף שנבע בעיקר מההייטק ייחלש מצד זה, אבל להערכתנו בשנה־שנתיים הקרובות ייתמך על ידי הגז הטבעי, וגם עלייה בביקוש לתוצרים ביטחוניים. רק השבוע פורסם שגרמניה תספק ציוד לצבא אוקראינה. אנחנו רואים עוד מדינות שמצטיידות באנרגיה כהבנה שצריך להצטייד ליום סגריר".

ומה צפוי לשקל/דולר בעתיד? לוי מציין כי "התחזית שלנו היא לשער ממוצע ב־2023, שינוע בין 3.4 ל־3.6 שקל. הציפייה שבסוף השנה נוכל לראות את השער אף נמוך יותר. תהיה התחזקות מתונה של השקל מול הדולר לאורך התקופה כתוצאה מהפיחות של הדולר בעולם ומתוך ציפייה שהכוחות הבסיסיים בישראל ישחקו תפקיד.

"אולם, יש גם הרבה אי ודאות. בעיקר בניגוד בין התרחיש שהבנק הפדראלי נערך אליו (ריבית גבוהה לאורך זמן, ח.ש), לזה שהשוק נערך אליו (הפחתות ריבית במחצית השנייה, ח.ש). הפד מצפה לנחיתה רכה של הכלכלה והשוק מצפה למיתון שיוביל להפחתת ריבית. פער זה הוא קרקע פורייה לתנודתיות, וההתאמות למציאות יכולות להיות משמעותיות".