גב ים | ראיון

מנכ"ל גב ים: "ישראל נותרה מעצמה טכנולוגית. לא רואים שינוי בביקושים מצד ענקיות ההייטק לאחרונה"

בהתייחס להשפעת המשבר בענף ההייטק על ענקית המשרדים אומר אבי יעקובוביץ כי "כשאתה יושב עם חברות בינלאומיות ומנהל מו"מ, המשאים ומתנים יותר ארוכים ומורכבים" • הכנסות החברה נשחקו בשיעור של 2.3% בשנת 2022

אבי יעקובוביץ, מנכ''ל גב ים / צילום: אלדד רפאלי
אבי יעקובוביץ, מנכ''ל גב ים / צילום: אלדד רפאלי

מנכ"ל חברת  הנדל"ן המניב , גב ים, אבי יעקובוביץ מציין כי אינו מבחין בשינויים משמעותיים מצד חברות ההייטק, לקוחותיה המובילים של גב ים, בכל הנוגע לביקושים לשטחי משרדים שמקימה והעמידה החברה להשכרה. לדבריו, גם הרפורמה המוצעת במערכת המשפט, שהובילה למחאה ציבורית רחבה, לא הובילו עד כה לשינוי במגמה.

מנכ"ל גב ים: "למרות פיטורים בהייטק, אף אחד מהלקוחות שלנו לא החזיר סנטימטר"

גב ים  שהיא מבין החברות הראשונות בבורסה לפרסם את הדוחות הכספיים מציגה בסיכום 2022 צמיחה של 6% בהכנסה התפעולית נטו מהשכרה (NOI) ל-555 מיליון שקל, ועלייה של 24% ברווח התזרימי התפעולי (FFO) השנתי שהסתכם ב-313 מיליון שקל.

הכנסות החברה נשחקו אשתקד  בשיעור של 2.3% ל-1.93 מיליארד שקל והרווח התפעולי ירד ב-5.5% ל-1.7 מיליארד שקל, בין היתר עקב עלייה בהוצאות התפעוליות. בשורה התחתונה הרווח הנקי השנתי  נשחק ב-14.6% ל-930 מיליון שקל, גם כתוצאה מעלייה בהוצאות המימון.

גב ים החולשת על שטחים מניבים, בעיקר משרדים, בהיקף של למעלה מיליון מ"ר ברחבי הארץ, מדווחת כי חידשה 128 הסכמי שכירות בנכסים קיימים, תוך עלייה ריאלית של כ-10.5% בדמי השכירות. בסה"כ לחברה כ-400 לקוחות, בהם חברות הייטק מובילות בארץ ובעולם.

בשיחה לגלובס אמר יעקובוביץ כי למרות גלי הפיטורים בחברות ההייטק, לא נרשם שינוי במגמת הביקושים למשרדים. ההשפעה העיקרית היא בהתארכות המשאים ומתנים על תנאי ההסכמים: "האירוע המרכזי של ישראל כמעצמה טכנולוגית לא השתנה", אומר יעקובוביץ. "זה שישראל נסמכת על ההון האנושי מהטובים בעולם והוא מהווה ראש חץ של ענף ההייטק, כל זה לא השתנה".

לדברי יעקובוביץ, שעלות שכרו אשתקד הסתכמה ב-4.7 מיליון שקל, "השנה שחלפה היתה שנה מאתגרת. היינו ערים וקשובים לטלטלות שעוברות על ההייטק העולמי ומקרינות על הנדל"ן המניב בישראל. אנחנו חשופים למה שקורה. יחד עם זאת, חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם שיושבות בנכסים של גב ים, נמצאות בישראל והן כאן כדי להישאר ולהתפתח. עבור אותן חברות אנחנו מרחיבים כיום חלק ממרכזי הפיתוח במתם (בחיפה), הרצליה וגם בת"א".

"אנחנו שומעים על פיטורים ברמות כאלה ואחרות בהייטק, אבל חלק מהחברות המובילות לא פיטרו עובדים. אלה שכן פיטרו, חוזרות למספרי העובדים שהן העסיקו לפני שנתיים. כל המספרים האלה לא מקרינים על המאזן שלנו. בנוסף לכך, אנחנו מבחינים שחברות הטכנולוגיה הגדולות מחזירות את העובדים למשרדים. בדרך כלל ל-3-4 ימים בשבוע. אנחנו רואים זאת לפי נתוני התפוסה בחניה".

מה בכל זאת השתנה?

"כשאתה יושב עם חברות בינלאומיות ומנהל מו"מ, המשאים ומתנים יותר ארוכים ומורכבים. בשנתיים האחרונות, החברות הגדולות לא ויתרו על האופציה לתוספת שטחים, הן רק דרשו יותר חופש בדרך ההתרחבות העתידית. בשורה התחתונה, חברות הטכנולוגיה הגדולות לא מוותרות על הנדל"ן בישראל".

כיצד הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט משפיעה על השוכרים?

"אנחנו לא רואים שום שינוי כתוצאה ממה שרואים וחווים בחודש-חודשיים האחרונים בארץ. אנחנו ערים וקשובים אבל הראייה היא  לטווח הארוך - גם שלנו וגם של חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות".