קמעונאות | ניתוח

הקמעונאים מדברים על דור ה-Z, אבל כדאי להם להתכונן לדור האלפא

בעוד שהקמעונאים מתרגלים לבינה המלאכותית ומצמצמים חנויות בהתאם לרוח התקופה, מחכה להם משימה חשובה לא פחות: היערכות לאינטראקציה עם דור האלפא שנולד מ־2010 ואילך • 5 תחזיות לשנת 2023 מתוך כנס הקמעונאות המוביל NRF שנערך החודש בניו יורק

מותג האיפור ספורה בתוך סניף KOHL'S. ייצוג קטן בחנויות גדולות / צילום: Shutterstock
מותג האיפור ספורה בתוך סניף KOHL'S. ייצוג קטן בחנויות גדולות / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנהל פעילות הקומרס בסיילספורס ישראל

האם האינפלציה העולמית הגיעה לשיא, או שאנחנו הולכים לקראת מיתון? האם למשבר הדיור תהיה השפעה רבת־גלים? האם ענף השיווק עבר את ההתמוטטות האחרונה של שרשרת האספקה? האם שרשרת העלאות הריבית האחרונה תיפסק? אלה הן רק חלק מהשאלות שקמעונאים שואלים את עצמם כיום. 

הכפתור של רמי לוי, הקנייה השכונתית והבנק שמפתיע: מיפוי הצרכנות החרדית 
מחירי שירותי הסטרימינג יעלו: "מס הנטפליקס" חוזר לשולחן הממשלה 

עם זאת, בעוד הקמעונאים נאבקים ב"מה אם", עדיין יש להם תיאבון להפוך כל קושי להזדמנות. אז נכון, הסובסידיות הממשלתיות יבשו, התקציבים יהיו מצומצמים יותר, וככל הנראה מחסור בצוות מיומן ימשיך להוות נקודת כשל מרכזית. ובכל זאת, קמעונאים שיתמקדו בקומץ פרויקטים, חיזוק תשתיות וליטוש חוויית הלקוח, צפויים להזיז את מחט הרווח ימינה.

כמו בכל שנה, גם בינואר הנוכחי התקיים כנס הקמעונאות הגדול בעולם, ה־NRF, בניו יורק. בכנס הגדול ביותר מאז התפרצה מגפת הקורונה השתתפו כ־1,000 מציגים ומעל 40 אלף נציגים של התעשייה הקמעונאית מרחבי העולם.

במשך שלושה ימים הוצגו ונידונו הנושאים החשובים והמעניינים ביותר עבור התעשייה - אלה שהיא התמודדה עמם בשנה האחרונה, ואלה שהיא עתידה להתמודד איתם גם ב־2023. הנה ההתפתחויות שיעצבו את עולם הקמעונאות ב־12 החודשים הקרובים, כפי שעלו בכנס.

התחזקות ה־AI בריטייל

בשנים האחרונות נעשתה התקדמות רבה בתחום הבינה המלאכותית, ויישומי AI חדשים ומשופרים במגוון תחומים הפכו את הטכנולוגיה הזו לחיונית עבור קמעונאים. אבל למה דווקא ב־2023 הם יקחו את ההובלה? התשובה קשורה בחלקה להתקדמות בשבבי מחשוב קוונטי. יצרניות שבבים כמו אינטל ו־Nvidia משתפות פעולה ו/או מפתחות שבבים מתקדמים, שעל־פי הדיווחים אמורים לבשר על יכולות חישוב ברמה גבוהה מאוד.

בתחום הקמעונאות, עד כה חלק ניכר מהטכנולוגיה המופעלת על־ידי AI - כמו צ'טבוטים - לא היו רלוונטיים במיוחד. כעת הדור הבא של כוח מחשוב בינה מלאכותית תופס תאוצה, ומומחים מאמינים כי הקמעונאים יוכלו להעביר מסרים שיווקיים דיגיטליים מותאמים אישית ורלוונטיים, מועצמים על־ידי נתוני צד ראשון, שיובילו להמרות.

פריחת החנויות הקטנות

הרעיון של מעבר לחנויות קטנות יותר אינו חדש, אבל סיפורי הצלחה מוקדמים מספקים רוח גבית לאחרים כדי לבדוק האם הפתגם "Small but Mighty" הוא רלוונטי.

במהלך השנתיים האחרונות, בעקבות חזרתם של הקונים לחנויות הפיזיות, קמעונאים פתחו חנויות בקצב מהיר יותר מהצפוי. יחד עם זאת, ימי החנויות הסטנדרטיות של פעם הם היסטוריה.

המבנים החדשים של היום מספקים יתרון תחרותי עם שילוב מדויק של מודעות לשכונה שבה הם נמצאים, מודעות גבוהה יותר לסביבה ומבחר מלאי מותאם אישית. כך, למשל, חנות הכלבו הענקית מייסי'ס פתחה חנויות קונספט תחת המותג MARKET, בלומינגדייל'ס פתחה את Bloomies ועוד.

מה שבולט יותר הם שיתופי־הפעולה בין כמה קמעונאים ומותגים גדולים באמצעות ייצוג קטן יותר בחנויות גדולות. כך, למשל, Sephora הכריזה על תוכניות לפתוח חנויות ב־850 סניפי Kohl's בשנה הקרובה. דוגמה אחרת היא טויס אר אס, ששיתפה פעולה עם Macy's עבור חנויות צעצועים בעונת החגים.

בניגוד לאלה יש את Best Buy, שאימצה תפיסה שונה בפורמט קטן יותר, עם הצגת אולם התצוגה/חנויות הדיגיטליות הראשונות, בשביעית מהגודל של חנות Best Buy המסורתית. מדובר בחנות הכוללת מבחר אצור של פריטים כדי לעודד את הלקוח לעשות הכול - החל מהקנייה, בחירת המוצר וקבלת ייעוץ - באופן דיגיטלי, ולאסוף את הפריט בלוקר הקיים מחוץ לחנות.

שינויים בשרשרת האספקה

מנהלי רכש חזרו לנשום כרגיל בסביבות אמצע דצמבר 2022, ונראה כי אנחת הרווחה הקולקטיבית תימשך ב־12-18 החודשים הבאים. זה לא אומר שהאתגרים הסתיימו, אבל המיקוד עבר מפעילות 24/7 במצב משבר, להשקעה בטכנולוגיות המאפשרות דיוק ונראות גבוהים יותר של המלאי, במטרה לקבל תמונה מלאה יותר למחזור החיים של הסחורה.

בנוסף, הרעיון של Nearshoring (מיקור חוץ של ייצור, מחסנים וכו' לחברות אחרות) ממשיך לצמוח, בעוד עסקים מחפשים הגנה לעתיד מפני שיבושים, אם כי שינוי שרשראות אספקה שנבנו במשך שנים רבות היא משימה עצומה ולא פשוטה.

כמו כן, קמעונאים מכירים בכך שרובוטים יכולים להיות אמצעי רב עוצמה להפחתת סיכונים ולהגברת היעילות, אך הם עדיין זהירים. בשנת 2023 משלוחים על־ידי כלי רכב אוטונומיים יגדלו, ורובוטים נוספים יחיו יחד עם עובדים אנושיים במחסנים. עם זאת, אנחנו רחוקים מאוד ממימוש החזון המלא.

אתגר דור האלפא

דור ה־Z הוא הדור שאליו כל הקמעונאים מפנים את הפוקוס, אבל חובה לשים לב גם לקבוצה שתחליף אותם. לדברי מומחים, דור האלפא - שנולד משנת 2010 ואילך - יכלול יותר מ־2 מיליארד אנשים עד 2025 עם כוח הוצאה קולקטיבי עצום. לקונים הצעירים הללו תהיה הכנסה פנויה של 360 מיליון דולר בשנה, ועד 2030 הם יהוו 11% מכוח העבודה העולמי.

רוב בני דור האלפא הם הילדים של דור המילניום. בעוד שמומחים אומרים כי בני קבוצה זו נוטים לקיים קשר הדוק עם הוריהם, ישנם ניגודים בולטים. בני דור המילניום נחשבים לילדים הדיגיטליים הראשונים. ממשיכיהם, דור ה־Z, גדלו כשהמדיה החברתית השתרשה, והם משתמשים בה היום כדי לבטא את עצמם.

עבור דור האלפא, מדיה חברתית היא דרך חיים; זה המקום שבו הם לומדים את הטרנדים העדכניים ביותר בכל דבר - מבריאות ואופנה ועד אכילה - ושם הם הגיעו למסקנה שלצעירים יש יותר כוח מכל דור קודם.

מה זה אומר עבור קמעונאים? שצפויות דרכי אינטראקציה חדשות עם הדור המתהווה הזה. מומחים מתארים אותם כמי שרוצים להיות משתתפים פעילים, יחד עם רצון לקחת חלק במציאת פתרונות - שתי תכונות שנולדו מאינטראקציה מוקדמת ותכופה עם משחקי וידאו. זה גם מצביע על כך שהם ירצו לנהל מערכות יחסים עם מותגים, ולא רק לצרוך באופן פסיבי.

עדיין מחפשים השראה

קשה לחזות כיצד ירגישו או יגיבו קונים, מאחר שמה שהם אומרים ומה שהם עושים יכולים להיות שני דברים שונים מאוד. מה שברור הוא שהקונים מודאגים מהדיבורים על מיתון וחרדים מעליית המחירים הקשורה לאינפלציה. הם בהחלט ניצלו את המבצעים האינסופיים ואת המחירים הנמוכים שהגישו קמעונאים בעונת החגים האחרונה, אבל לא נראה שהם ימשיכו את מסע ההוצאות.

מומחים מאמינים שאם הפחד מהמיתון יגדל, הקונים יקנו פחות דברים, אבל אף אחד לא מצפה מהם להתפשר על איכות, ערך ועמידות. הרצון לקבל השראה ממותגים וקמעונאים ממשיך לשלוט בקרב הקונים - במיוחד כשהם חווים זרם מתמיד של אינטראקציות חדשות ממדיה וטכנולוגיה.