שביתת ענק בצרפת נגד רפורמת הפנסיות של מקרון תשבש את התחבורה

במהלך היום אמורים לצאת יותר ממיליון עובדים ומפגינים לרחובות בערים גדולות בצרפת, במחאה על קידום הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לפנסיה מ-62 ל-64 • חברת הרכבות הממשלתית הודיעה כי רק מחצית מתנועת הרכבות תתקיים היום, ובשדות תעופה הזהירו משיבושים

הפגנה נגד רפורמת הפנסיות של מקרון בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly
הפגנה נגד רפורמת הפנסיות של מקרון בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

יום נוסף של הפגנות מחאה נגד רפורמת הפנסיות של הנשיא עמנואל מקרון יתקיים היום (ג') בצרפת, על רקע דיווחים כי גם התנועה האווירית למדינה וממנה צפויה לסבול משיבושים וכן תנועת הרכבות המהירות ברחבי צרפת. חברת הרכבות הממשלתית SNCF הודיעה כי רק מחצית מתנועת הרכבות הרגילה תתקיים היום, ובשדות תעופה ביקשו מחברות התעופה בימים האחרונים להפחית את מספר הטיסות והזהירו משיבושים.

גפני ניסה להשתיק את אנשי המקצוע. הנגיד לא נשאר חייב | פרשנות
הפרטים הקטנים באינפלציה גדולה: מה עשוי לדחוף להמשך העלאת ריבית הפד 

במהלך היום אמורים לצאת יותר ממיליון עובדים ומפגינים לרחובות בערים גדולות בצרפת, במחאה על קידום הרפורמה עליה הכריזה ממשלתו של מקרון בתחילת השנה, הכוללת העלאה הדרגתית של גיל הפרישה לפנסיה מ-62 ל-64 בכמה פעימות, עד שנת 2030.

כל האיגודים המקצועיים חברו יחדיו כדי להתנגד לרפורמה, ועד כה נרשמו שני "ימי זעם" בהם יצאו יותר ממיליון בני אדם להפגנה נגד התוכנית. גם ביום שבת מתוכננת הפגנה המונית, הכוללת נטישה של מקומות העבודה והפגנות מחאה ברחובות. זו הפעם הראשונה מזה 12 שנה שהאיגודים המקצועיים הגדולים בצרפת חוברים יחדיו נגד תוכנית ממשלתית.

אתמול החלו הדיונים בפרלמנט הצרפתי בנוגע לרפורמה המתוכננת. נשיא צרפת עמנואל מקרון הבטיח להעביר אותה כבר בכהונה הראשונה שלו, אולם לאור ההתנגדות העזה אליה, ובשל מגפת הקורונה, דחה את תוכניותיו. בכהונה השנייה והנוכחית מצבו הפוליטי רעוע יותר, ומפלגתו איבדה את הרוב שהיה לה בפרלמנט, כך שהיא נאלצת להתפשר על פרטי הרפורמה עם מפלגת "הרפובליקנים" מהמרכז-ימין, שהציבה כמה תנאים לממשלה כדי "לרכך" אותה. לפיכך, גיל הפרישה יעמוד "רק" על 64, במקום 65, והמהלך ייעשה בהדרגה ותוך כדי העלאה מסיבית של הפנסיות ושינוי באופן הזכאות להן. ההתקפלות האחרונה עליה הודיעה ראשת הממשלה היא לאפשר פרישה בגיל 63 למי שהתחילו לעבוד בין גילאי 20 ל-21.

ימי השביתה המתוכננים כללו עד כה שיבוש של התחבורה הציבורית בפריז, וכעת מבטיחים חלק מעובדי אתרי הסקי של צרפת לשבות ולשבש את העבודה גם הם, מה שמאיים על חופשות החורף של הצרפתים. "התוכנית שלנו היא להראות למחוקקים את הצורך להתחשב באזרחים על ידי יציאה לרחובות", אמר אחד ממנהיגי האיגודים לטלוויזיה הצרפתית. סוגיית הפנסיה והרפורמה עומדים כעת בראש סדר היום במדינה. השביתות הנרשמות בה והשיבושים הם הגדולים ביותר מזה יותר מעשור, מבחינת כמויות המפגינים.

מקרון: "אנחנו הצרפתים חייבים לעבוד יותר"

מקרון נימק את הרפורמה בצורך להמשיך ולקיים את הפנסיה הצרפתית במתכונתה הנוכחית, שבה העובדים מממנים את הקצבאות למי שפרשו לגמלאות, ואמר כי העלאת גיל הפרישה מתחייבת מבחינה כלכלית. "אנחנו הצרפתים חייבים לעבוד יותר", אמר מקרון.

לפי כלכלנים, צרפת נמצאת כבר כיום בין המדינות המוציאות את הנתח הגדול ביותר מהתמ"ג שלה על פנסיות (כ-15%, בהשוואה לממוצע אירופי של 12.5%). המועצה המייעצת לענייני פנסיה במדינה אמרה כי מודל הפנסיה הנוכחי של צרפת יהיה גרעוני בעשור הקרוב, וכי הוא מאיים להעמיק את החוב הלאומי. המועצה אמרה כי מספר העובדים לפנסיונר במדינה כבר ירד מ-2.1 בשנת 2000 ל-1.7 ב-2020. לפי התחזיות, השיעור יעמוד על 1.2 בלבד בשנת 2070.