שר ההגנה הדני יצא במפתיע לחופשה: "חייב להתנתק. אחזור כשאהיה מוכן"

השר הדני הבכיר כתב בפייסבוק כי היה עסוק מאוד בעבודה, ולאחר שביקר באוקראינה, כחלק מתיאום הסיוע הצבאי שדנמרק מושיטה למדינה, הוא חש בסחרחורת, מה שהוביל לאשפוז קצר בבית חולים • "עכשיו הגוף שלי שולח לי סימנים שזה הזמן לקחת הפסקה, אחרת זה לא ייגמר טוב. אני אקשיב לגוף שלי", כתב

שר ההגנה הפורש של דנמרק יאקוב אלמן-ינסן / צילום: Associated Press, Roman Koksarov
שר ההגנה הפורש של דנמרק יאקוב אלמן-ינסן / צילום: Associated Press, Roman Koksarov

שר ההגנה הדני הודיע במפתיע השבוע כי הוא יוצא לחופשה בלתי מוגבלת, לאחר שהלחצים בתפקיד וסדר היום העמוס הכרוך בו הובילו אותו לחשש ממשי לבריאותו. יאקוב אלמן-ינסן (49), שמונה לתפקיד לפני פחות מחודשיים, מכהן גם כסגן ראשת ממשלת דנמרק וכיושב ראש מפלגת "ונסטרה" מהמרכז הפוליטי, החברה בקואליציה. כל סמכויותיו יעברו כעת לשר הכלכלה טרולס לונד פולסן ממפלגתו, והחופשה שאליה יצא אלמן-ינסן אינה מוגבלת בזמן. "אחזור כשאהיה מוכן", כתב. 

שביתת ענק בצרפת נגד רפורמת הפנסיות של מקרון תשבש את התחבורה
רעידת האדמה תופסת את טורקיה במצב שברירי כלכלית | ניתוח 

השר הדני כתב בפוסט בפייסבוק אתמול (ב') כי היה עסוק מאוד בעבודה, ולאחר שביקר באוקראינה, כחלק מתיאום הסיוע הצבאי שדנמרק מושיטה למדינה, הוא חש בסחרחורת, מה שהוביל לאשפוז קצר בבית חולים. "תמיד הייתי הטיפוס שדואג לעניינים שלו בעצמו, אז רציתי לחזור לעבודה כמה שיותר מהר (אחרי האשפוז)", כתב, "אבל עכשיו, כאשר כמה ימים עברו מאז, אני חייב להודות שאני לא בשל לחזור לעבודה".

הוא האשים את המצב הגופני שלו בכך שעבד מסביב לשעון במשך שבועות ארוכים, בשל המצב הביטחוני הרגיש של דנמרק כחלק מברית נאט"ו, ובשל המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה. "עכשיו הגוף שלי שולח לי סימנים שזה הזמן לקחת הפסקה, אחרת זה לא ייגמר טוב. אני אקשיב לגוף שלי", כתב הפוליטיקאי הדני. "לפיכך, בעצת הרופאים שלי, אני אהיה חייב להתנתק לתקופת זמן מסוימת ולקחת חופשה. אני אחזור כשאהיה מוכן".

ראשת הממשלה תומכת

החלטתו זכתה לתמיכה פוליטית מצד ראשת הממשלה מדה פרדריקסן, וגם מצד מחליפו פולסן. "אני מכיר את יאקוב שנים רבות", אמר שר הכלכלה שיכהן כעת במקביל כשר ההגנה, "אני יודע שהוא היה שמח למלא את תפקידו בעצמו, אבל הוא חייב להיות בריא לשם כך". פרדריקסן אמרה: "כמובן שאני תומכת בהחלטה, כי אתה לא יכול להיות אב, שר ביטחון ויו"ר מפלגה בזמן שבריאותך אינה תקינה. אני מצפה לרגע שבו יחזור לתפקיד".

בציבור הדני יש מי שמבקרים את ההחלטה של שר הביטחון, במיוחד על רקע העובדה כי הממשלה הדנית שבה הוא חבר מתכוונת לבטל יום חג לאומי כדי לנסות ולכסות על גירעון שיווצר בשל הוצאה ביטחונית גדולה יותר בתקציב השנתי. הכנת תקציב הביטחון החדש של דנמרק, המתחשב באיומים מרוסיה, הוא חלק מהמשימה של משרד הביטחון בזמן הנוכחי. אלמן-ינסן קרא לפני כשבועיים להגביר את הגיוס לצבא הדני, ובמיוחד להגביר את מספר הנשים המתגייסות לצבא, "כדי שנוכל להגן על עצמנו באופן הולם".