שופטי עליון ונשיאים בדימוס: התוכנית מאיימת על האפשרות להגן על זכויות אדם

שופטי ונשיאי בית המשפט העליון בדימוס פרסמו גילוי דעת נגד השינויים שמקדמת הממשלה במערכת המשפט • במכתב מציעים השופטים בדימוס לממשלה להקים ועדה ציבורית "בהרכב הולם של אנשי ציבור ומומחים לדבר"

בית המשפט העליון. הציבור מייחס חשיבות שונה לכל אחד מסעיפי הרפורמה / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון. הציבור מייחס חשיבות שונה לכל אחד מסעיפי הרפורמה / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

18 שופטי ונשיאי בית המשפט העליון בדימוס פרסמו הערב (שבת) גילוי דעת נגד השינויים שמקדמת הממשלה במערכת המשפט.

לדבריהם, "התוכנית מאיימת על מהות המשטר ואורחות החיים ובייחוד על האפשרות להגן באופן הוגן ויעיל על זכויות היסוד של כל אדם".

אפשר להגיע לפשרה? ארבעה מומחי משפט מכל הצדדים מדברים על הרפורמה
בשבוע השישי ברציפות: מתחדשות ההפגנות נגד המהפכה משפטית

"אנחנו מביעים חרדה מפני התוכנית הממשלתית לשינויים במערכת המשפט", נכתב. "אנחנו מכירים בכך שמערכת המשפט, כמו כל גוף, עשויה להפיק תועלת מבדק-בית שיוכל לחשוף את הצריך תיקון, ואין לנו ספק שהיא תהיה מוכנה לערוך תיקונים, ככל שיידרש לאחר בדיקה הולמת".

השופטים בדימוס מציעים לממשלה להקים ועדה ציבורית "בהרכב הולם של אנשי ציבור ומומחים לדבר, כדי שתקיים בדיקה יסודית ושקופה של המצב הקיים: תאסוף נתונים ותזמין חוות-דעת; תאפשר לציבור הרחב להביע דעה ולהעלות הצעות; ותשקול את ההשלכות הצפויות של כל הצעה".

לעמדתם, רק על יסוד בדיקה כזו ניתן יהיה לגבש מסקנות ולבצע את התיקונים הנדרשים במערכת המשפט באופן מבוסס ואחראי. "בדרך זאת ניתן יהיה להנהיג תיקונים מתוך הסכמה רחבה בחברה, כפי שראוי בעניין חשוב ורגיש זה".

בין החתומים על המסמך: תיאודור אור, דליה דורנר, מני מזוז, יצחק אנגלרד, יורם דצינגר, חנן מלצר, עדנה ארבל, ניל הנדל, אילה פרוקצ'יה, דורית ביניש, יצחק זמיר, ג'ורג' קרא, אהרן ברק, יעקב טירקל, אליקים רובינשטיים, סלים ג'ובראן, שלמה לוין וטובה שטרסברג-כהן.