המשקיעים נוהרים לקרנות שהבטיחו הכנסה קבועה מאופציות, אבל התנאים בשוק השתנו

אחרי שהניבו תשואות נהדרות בשנה שעברה, קרנות של אופציות רכש מכוסות, או covered-call, הן טרנד חם אצל משקיעים שמחפשים הכנסה קבועה • אבל בינתיים תנאי השוק השתנו, 2023 נפתחה בעליות, והקרנות אינן מיועדות לספק למשקיעים את כל תשואת השוק

כשהמשקיעים נוהרים בהמוניהם לקרנות שמבטיחות שלא להכות את שוק המניות / צילום: Richard Drew, Ap
כשהמשקיעים נוהרים בהמוניהם לקרנות שמבטיחות שלא להכות את שוק המניות / צילום: Richard Drew, Ap

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

סוף כל סוף אפשר להרוויח הכנסה של 4% או יותר על מזומנים ואג"ח. מה אם יכולתם לקבל דיבידנדים חודשיים על מניות בקצב שנתי של 11% לפחות?

הראלי שהפתיע את וול סטריט והתחזיות שמחזירות את הכלכלנים 50 שנה לאחור | ניתוח
יום סוער בשווקים: מה אומר מדד הדופק של גלובס על מצב הכלכלה? 

זו ההצעה שמפרסמות קרנות סל המייצרות תשואות מנקרות עיניים על ידי מכירת חוזי אופציות. קרנות הסל האלה, המוכרות כקרנות הכנסה מאופציות (option-income) או קרנות של אופציות־רכש מכוסות (covered-call - קוברד קול), גם הגנו על משקיעים מחלק מהמכות שהמניות ספגו בשנה שעברה.

צריך להבין שהקרנות האלה אינן קסם. הן לא יכולות לגרום לסיכונים להיעלם. במקום זה, הן מסירות סוג אחד של סיכונים, ומחליפות אותו באחר. במילים אחרות, הקרנות האלה אינן דרך לנצח את השוק. אבל עבור חלק מהמשקיעים, הן יכולות להיות מכשיר שימושי באופן פוטנציאלי לגיוון תיק ההשקעות.

קרנות קוברד קול (אופציות רכש מכוסות) סוחטות ממניות כמויות גדולות של מזומנים, ומספקות הגנה מוגבלת נגד הפסדים במקרה שהמניות יורדות. המחיר של זה, הוא שאינן מאפשרות למחזיקיהן ללכוד את כל תשואת השוק של המניות.

קרנות הכנסה-מאופציות שכאלה מספקות ביצועים מובחנים וצפויים למדי בסוגים שונים של שווקים. הן נוטות לתפקד הכי טוב במה שבעלי מקצוע פיננסיים מכנים "שווקים צדדיים", כשמניות לא נעות מעלה או מטה בתנועה גדולה. בשווקים שוריים, הקרנות האלה יפגרו אחרי קרנות קונבנציונליות.

כשמניות יורדות, קרנות קוברד קול יורדות לרוב פחות בהשוואה לתיקים מסורתיים. בשנה שעברה, קרן הסל JPMorgan Equity Premium Income הפסידה 3.5% - ביצועים הרבה יותר טובים מהירידה האיומה של 18.1% במדד S&P 500. כשמניות הטכנולוגיה צנחו, קרן הסל Global X Nasdaq 100 Covered Call הפסידה 19% - הרבה פחות מהצניחה של 32% במדד נאסד"ק עצמו.

האפשרות לקבל את רוב הרווחים כשהשוק בעליות, לספוג פחות מההפסדים ולקבל דיבידנדים גדולים וקבועים לאורך הדרך, נשמעת כמו גן עדן למשקיעים. אין פלא שהקרן של ג'יי.פי מורגן גדלה ב-12.9 מיליארד דולר בכסף חדש בשנה שעברה - הכמות הגדולה ביותר שהכניסה קרן סל המנוהלת באופן אקטיבי בשנה אחת ממשקיעים אי פעם.

שלוש קרנות סל של קוברד קול של Global X, הקשורות למדדים נאסד"ק 100, S&P 500 וראסל 2000, משכו אליהן במצטבר 5.2 מיליארד דולר ב־2022. עד כה ב-2023, בערך 3 מיליארד דולר נוספים נכנסו לארבע הקרנות האלה לבדן.

רוב ההכנסות של הקרנות מגיעות מתשלום פרמיה

לפני שאתם מצטרפים לעגלה, עם זאת, כדאי שתלמדו מעט על האופן שבו הקרנות האלה פועלות.

במסחר של קוברד קול, או אופציות רכש מכוסות, אתם מוכרים אופציית רכש על נכס שנמצא בידיכם. זה נותן לקונה האופציה את הזכות לקנות את הנכס מכם במחיר "סטרייק", קבוע מראש, בתאריך מסוים שנקבע, או לפניו. בתמורה לזה, אתם מרוויחים מראש תשלום המכונה פרמיה. זה המקום שממנו מגיעות רוב ההכנסות שעושות הקרנות האלה.

אם הנכס יורד במחיר, המוכר יכול לאפשר לתוקפה של האופציה לפוג, ולקנות את הנכס במקום אחר, במחיר השוק הנוכחי, הנמוך יותר שלו. כך הפסדתם כסף על החזקת הנכס, אבל הפרמיה מהאופציה לפחות סיפקה לכם ריפוד מסוים.

 

מה אם הנכס עולה מעל מחיר הסטרייק? אז לקונה האופציה עומדת הזכות לקנות את הנכס מכם במחיר הסטרייק. עדיין תרוויחו את הפרמיה - אבל כעת הנכס כבר לא יהיה בבעלותכם, ולא תזכו לכל רווחים עתידיים, אלא אם תקנו בחזרה את אופציית הרכש בהפסד.

קרנות יכולות לגרום לדפוס כזה של תשואות באופן ישיר על ידי אופציות מסחר, או באופן בלתי ישיר דרך ניירות ערך של חוב מותאמים באופן מיוחד, כפי שעושה הקרן של ג'יי.פי מורגן.

קוברד קול פועלות באופן המיטבי "כשהמניה או הנכס שאתם סוחרים בהם לא מתרחקים יותר מדי באף כיוון", אומר סטיבן פיגלבסקי, פרופסור אמריטוס לפיננסים באוניברסיטת ניו יורק, ואסטרטג אופציות לשעבר בוול סטריט. "אם זה עולה מאוד למעלה, אתם תבעטו בעצמכם על כך שמכרתם את אופציית הרכש. אם זה יורד מאוד למטה, הפרמיה לא תכסה את כל ההפסדים שלכם על המניה".

המחיר: פיגור משמעותי אחרי מדדים בשוק עולה

ב-2023, כשהמניות פתחו את השנה בעליות גדולות, הקרנות מהסוג הזה פיגרו - בגלל שמעצם ההרכב שלהן הן חשופות למניות בפחות מ-100%.

השבוע, כשרווחי S&P 500 הגיעו השנה בינתיים ל-8%, קרן הסל של ג'יי.פי מורגן Equity Premium Income עלתה רק ב-1%; הקרן Global X S&P 500 Covered Call עלתה בפחות מ-5%. זהו מחיר שיש לשלם אותו.

ב-2021, כשמדד S&P 500 עלה ב-29% כמעט, ומדד נאסד"ק 100 ביותר מ-26%, הקרן של ג'יי.פי מורגן עלתה בפחות מ-22%; קרן אופציות הרכש המכוסות Global X Nasdaq 100 עלתה במעט יותר מ-10%.

קרנות של הכנסה מאופציות רכש הן דרך נוחה ולא יקרה במיוחד לגרום לתשואה חודשית גבוהה במזומנים ממניות. ואם מניות נעות בעצלתיים בתקופה עם תנודות חדות, כנראה תקבלו ביצועים טובים יותר בקרנות האלה ממה שהייתם מקבלים בשוק המניות בכללותו. "אין ארוחות חינם", אומר ריינר.

המילה "אופציה" מגיעה מהפועל הלטיני "אופטיו" - "אני בוחר". לפני שאתם בוחרים לרכוש אחת מקרנות הסל האלה, ודאו שאתם מבינים את הטרייד אוף שמובנה בבחירה שלכם.