היקף היצוא של ענף התכשיטים הישראלי: כ־900 מיליון דולר

מכירות ענף יצור התכשיטים הישראלי הסתכמו ב-2022 בכ-873 מיליון דולר • וגם: חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, איתיחאד איירוויז, וחברת התעופה אל על מרחיבות את הסכם שיתוף-הפעולה ביניהן • אירועים ומינויים

חנות מותג היוקרה YVEL / צילום: אבי רביבו
חנות מותג היוקרה YVEL / צילום: אבי רביבו

ענף ייצור התכשיטים הישראלי נמצא במגמת עלייה מאז תקופת הקורונה, ומכירותיו ברחבי העולם בשנת 2022 הסתכמו בכ-873 מיליון דולר. זאת לעומת כ-791 מיליון דולר ב-2021, וכ-552 מיליון דולר בלבד ב-2020.

בין היצרניות והיצואניות הישראליות הבולטות נמנות טננגרופ (הפועלת בשם המסחרי Neckless) שמחזיקה מפעל ייצור בקריית גת, YVEL הממוקמת ביישוב מוצא ו-Zuman jewelry מנס ציונה.

לדברי אורן הרמבם, שעומד בראש איגוד תעשיות מוצרי הצריכה והבנייה בהתאחדות התעשיינים, "עיקר הזינוק נובע מגידול במכירות תכשיטים בפלטפורמות אינטרנטיות שפותחו בשנים האחרונות וכן פתיחת החנויות והקניונים באירופה ובארה"ב לאחר שיא הקורונה. המדינות העיקריות שאליהן מייצאת ישראל הן ארה"ב (כ-65%), הודו, בריטניה, שבדיה, טורקיה, הולנד, גרמניה ואיטליה.

"להערכתנו, מגמת הביקושים תימשך, לפחות ברמה הנוכחית. אומנם גם בארץ וגם בעולם קיימת אי-ודאות, שמשליכה על רכש תכשיטים הנחשבים למותרות, אולם בסך-הכול היצרנים נותנים פידבק חיובי, והתחושה היא שההכנסות מהיצוא יישארו לפחות ברמתן הנוכחית".

לפי פילוחים של האיגוד, הביקוש העולמי לתכשיטים ישראלים עם סממנים ייחודיים (כמו חריטה אישית או הקדשה) נמצא בעלייה, ותכשיטי הכסף מככבים. לעומת זאת, מכירות תכשיטי הזהב נמצאות בירידה - שאותה ניתן לייחס למגמה עולמית, הקשורה לפי דיווחי בלומברג להאטה בצמיחה בשווקים הגדולים הרלוונטיים.

בהתאחדות מצביעים גם על הטרנדים הבולטים בקרב הישראלים במהלך 2022, שנמשכים השנה. מדובר בטבעות "קוקטייל" בעלות אבנים גדולות, עגילי "כתף" עם פנינים ואבני חן המגיעות עד הכתפיים, צמידי cuff רחבים ומאסיביים וכן קולרים מאסיביים צמודי צוואר. בנוסף, טרנד "סיכות הסבתא" חוזר, וצפוי לתפוס תאוצה לאורך שנת 2023.

לצבור נקודות באבו דאבי

חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, איתיחאד איירוויז, וחברת התעופה אל על מרחיבות את הסכם שיתוף-הפעולה ביניהן, וכעת יאפשרו צבירה ומימוש הדדי של נקודות לחברי מועדון הנוסע המתמיד ומיילים לחברי Etihad Guest.

נזכיר כי מאז אוגוסט 2021 יכולים לקוחות אל על לטוס למספר יעדי המשך מאבו דאבי, ובהם בחריין, סיאול, מלבורן, מנילה ואיי סיישל. ההסכם החדש יאפשר את הרחבת רשת הנתיבים, וכך, למשל, חברי תוכנית הנאמנות של איתיחאד יוכלו לטוס מתל אביב ליותר מ-45 יעדים של אל על בארה"ב, באירופה, באפריקה ובמזרח הרחוק.

עוד במסגרת המהלך, כ-2.6 מיליון חברי הנוסע המתמיד של אל על יוכלו לטוס מתל אביב לאבו דאבי תמורת 800 נקודות עבור מחלקת תיירים ו-1,500 נקודות עבור מחלקת עסקים (בתוספת מס). למועדון יש גם כרטיס אשראי (FLY Card), שבו מחזיקים כ-370 אלף לקוחות.

לדברי שלומי זעפרני, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, המהלך הוא "תוצאה ישירה של הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020, ואנו מצפים להמשיך ולחזק אותו גם בעתיד".

מצנח הזהב

פירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO ישראל ממנה שמונה שותפים חדשים, ביניהם רו"ח בתיה ויזל, רו"ח ירדן ברבי ורו"ח חנא ג'רייס, המצטרפים ל-80 הקיימים.

שותפים חדשים ב-BDO / צילום: BDO
 שותפים חדשים ב-BDO / צילום: BDO

רפאל נוימן מונה לשותף בקרן ההשקעות Terra Venture Partners, המתמקדת בהשקעות קליימט-טק ואימפקט.

רפאל נוימן / צילום: רוני פרל
 רפאל נוימן / צילום: רוני פרל

אודי זיו, 56, מונה למנכ"ל חברת האינשור-טק קיסתרה.

אודי זיו, מנכ״ל חברת קיסתרה / צילום: באדיבות חברת קיסתרה
 אודי זיו, מנכ״ל חברת קיסתרה / צילום: באדיבות חברת קיסתרה

הדר לוי מונה למנכ"ל BrainsWay, המתמחה בטיפול מתקדם ולא פולשני בגרייה מוחית בהפרעות נפשיות.

הדר לוי / צילום: Brainsway
 הדר לוי / צילום: Brainsway

אלי גליצקי מונה לסמנכ"ל מערכות מידע בדואר ישראל.

ד"ר מוחמד זחאלקה, מנכ"ל אלפא גייט, מונה לקדנציה שנייה כיו"ר הוועדה לחברה הערבית בהתאחדות התעשיינים.

חדשות טובות

חברת הפינטק קרוס ריבר תורמת 100 אלף דולר לקרן המלגות של המרכז האקדמי לב בירושלים, מכללה אקדמית-תורנית המשלבת לימודי טכנולוגיה ויהדות.

סטודנטים JCT / צילום: JCT
 סטודנטים JCT / צילום: JCT