משרד הבינוי והשיכון מקדם חלופה חדשה להערות האזהרה בפרויקטים של תמ"א

במסגרת פיילוט חדש, המשרד פרסם קול קורא שמטרתו להעניק הכרה לחברות נאמנות בכדי לתת מענה לרוכשי דירות בפרויקטים של תמ"א 38/1 מסוג חיזוק ותוספות • "החלופה החדשה עתידה להיות בטוחה יותר משיטת הערות האזהרה, ומטרתה לצמצם את השימוש בה"

בניין ישן ברמת גן נהרס במסגרת פינוי-בינוי / צילום: טלי בוגדנובסקי
בניין ישן ברמת גן נהרס במסגרת פינוי-בינוי / צילום: טלי בוגדנובסקי

פיילוט חדש של משרד הבינוי והשיכון פורסם היום (ד') במטרה להגן על כספי רוכשים בפרויקטים של תמ"א 38/1, במסגרתו, תוחלף שיטת הערת האזהרה - כבטוחה לרוכשי הדירות, על ידי חברות נאמנות.

הרגשתם את הרעש בקומה גבוהה? זה לא אומר שהבניין ייפול | שאלות ותשובות 
מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן לחודש ינואר בישראל? 
היעד: הגדלת הפרויקטים של שכירות ארוכת טווח. הבעיה: הריביות הגבוהות 

מדובר על כלי שנועד לתת מענה לבעלי דירות במקרים בהם חברות יזמיות שהתחילו פרויקטים של תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספות) ולא השלימו את הפרויקט בשל חדלת פירעון וכתוצאה כספי הרוכשים לא הוחזרו.

הפיילוט נולד לאחר שלאגף ההגנה על רוכשי הדירות במשרד הבינוי והשיכון הגיעו בשנים האחרונות, מקרים רבים בהם היזם נקלע לקשיים, לרבות פירוק החברה, ולא ניתן היה להשלים את בניית הדירות או להחזיר לרוכש את כספו, למרות שניתנה לרוכשים בטוחה מסוג הערת אזהרה. במקרים אלה, מציינים במשרד הבינוי והשיכון, "רוכשי דירות איבדו חלק משמעותי מהכספים ששולמו בגין הדירה, והגורם המשותף לרוב הפרויקטים שקיבלנו הוא שהם מסוג תמ"א 38/1 חיזוק והוספה של דירות".

הקול קורא מציע לחברות נאמנות, להגיש בקשה להכרה כחברת נאמנות מאושרות על ידי משרד הבינוי והשיכון, "חברות שיעמדו בתנאים שנקבעו יוכלו לשמש כחברות נאמנות, לעניין חוק המכר, במספר מוגבל של פרויקטים".

בתוך כך, במשרד הבינוי והשיכון מאמינים כי החלופה החדשה "עתידה להיות בטוחה יותר משיטת הערות האזהרה, ומטרתה לצמצם את השימוש בה". אולם מדגישים כי "הערות האזהרה הינן כלי חשוב בענף הנדל"ן ואין באמור כדי לפגוע בשימוש בכלי זה בפרויקטים שאינם תמ"א 38/1".

יצוין כי הקריטריונים שנקבעו בקול קורא בכדי לקבל הכרה מהמשרד הם בין היתר הון עצמי של 75 מיליון שקל לכל הפחות, בשלוש השנים האחרונות; ניסיון במימון פרויקטי בנייה.

"פסק דין שהתקבל לאחרונה פגע במעמד רוכשים המחזיקים בהערת אזהרה"

כאמור, חוק המכר קובע כי מוכר דירה רשאי לגבות כספים מרוכש רק אם סיפק לו בטוחה מבין הבטוחות המפורטות בחוק. עד היום, מוכר דירה יכול היה לספק ערבות באמצעות בנקים או פוליסות ביטוח באמצעות חברת הביטוח, או לרשום על שם הרוכש הערת אזהרה.

כיום, קרוב ל-90% מהעסקאות למכירת דירות חדשות בישראל נעשות באמצעות ליווי פיננסי לפרויקט על ידי בנק או חברת ביטוח, המספקים לרוכש הדירות ערבות להבטחת הכספים ששילם בעד הדירה. במסגרת ערבויות אלו הבנק או חברת הביטוח מחויבים להחזיר את כספו במקרה שהפרויקט נכשל. לצד זאת, בכ-10% מהעסקאות ניתנת לרוכש בטוחה מסוג רישום הערת אזהרה על הקרקע על שם רוכש הדירה.

משרד הבינוי והשיכון תוקף בין היתר את החלטת בית המשפט המחוזי שניתנה במסגרת תיק 459/20 ע"א, "פרויקט דרך התאנה, שלדבריהם, "בית המשפט ביטל את ההגנה לרוכשים הניתנת באמצעות הערות האזהרה והסכמי המכר. כתוצאה מכך מצאו עצמם רוכשי הדירות בסיכון מוגבר לאיבוד כספים משמעותי. פסק הדין שהתקבל פגע במעמד רוכשים המחזיקים בהערת אזהרה, והביא את משרד הבינוי והשיכון לייצר אפשרות נוספת למתן בטוחה".

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "קרוב ל-50 שנים שלא נעשה שינוי מהותי בסוג הבטוחות בענף הבנייה, ולצערי המצב הביא לאיבוד כספי רוכשי הדירות. ממונה חוק המכר הציג בפני את הבעיה והפתרון, ומצאתי כי מדובר באפשרות בטוחה להגנה על כספי הרוכשים, ואישרתי לצאת בפיילוט. אני קורא לחברות נאמנות אשר עומדות בתנאים לגשת לקול הקורא לטובת הציבור".

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "תפקידנו לאפשר לשוק הנדל"ן להתנהל בצורה יעילה ובטוחה. הפתרון אותו אנו מציעים לשוק כעת, הינו תוצר של עבודה מאומצת שנעשתה במשרד ואני שמח על הזכות להציג לכל העוסקים במלאכה חלופה חדשה אשר בתקווה, תביא לשכלול ההגנה על הרוכשים."