מאנדיי.קום | ראיון

מאנדיי חזרה למחיר ההנפקה: "70% מלקוחותינו לא מההייטק, וזה מביא יציבות"

דוחות חברת הטכנולוגיה הפתיעו לטובה והזניקו את המניה 25% ביומיים • המייסד והמנכ"ל המשותף רועי מן: "הגדלנו ב-2022 את מצבת העובדים ב-50%, וגם השנה אנחנו מתכננים לצמוח, אם כי יותר לאט, גם כי צריך זמן 'לעכל' את זה, וגם בגלל המצב"

ערן זינמן ורועי מן, מנכ''לים משותפים במאנדיי / צילום: נתנאל טוביאס
ערן זינמן ורועי מן, מנכ''לים משותפים במאנדיי / צילום: נתנאל טוביאס

מניית חברת הטכנולוגיה הישראלית מאנדיי הגיבה בחוזקה לדוחות הרבעון הרביעי ושנת 2022 שפרסמה החברה השבוע, וזינקה תוך יומיים ב־25%. בכך הגיעה המניה למחיר גבוה ממחיר ההנפקה הראשונית שלה בוול סטריט ב־2021.

פתיחת שנה חזקה בקרנות ההשתלמות: מי הובילה בתשואות? 
דיוני התקציב עולים שלב, וסמוטריץ' מסמן את שש הרפורמות העיקריות שלו | ניתוח

מאנדיי , שמפתחת מערכת הפעלה לעבודה, נסחרת כעת בשווי של 7.2 מיליארד דולר והיא אחת משתי חברות טכנולוגיה ישראליות (האחרת גלובל-אי) שמציגות נכון להיום תשואה חיובית מאז ההנפקה ב־2021, גם אם במקרה שלה חד-ספרתית. יתר שמונה החברות המשתייכות לאותו "בציר הנפקות" בוול סטריט מציגות תשואה שלילית של מעל 50%, שלוש מהן - קלטורה, ריסקיפייד ואאוטבריין - של יותר מ-70%.

 

מאנדיי הפתיעה השבוע את השוק עם מעבר לרווח נקי (Non-GAAP) ברבעון הרביעי, ופרסמה תחזית להמשך צמיחה ב-2023. את 2022 סיימה החברה עם צמיחה של 68% בהכנסות ל-519 מיליון דולר והיא צופה צמיחה של 33%-34% בהכנסות ב-2023 ל-688-693 מיליון דולר. בשורה התחתונה, מאנדיי הציגה הפסד נקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) של 137 מיליון דולר, עלייה של 5.9% מההפסד ב־2021, אך על בסיס Non-GAAP ההפסד צומצם ב־43.6% ל־33.4 מיליון דולר, כאשר כאמור ברבעון הרביעי מאנדיי הציגה רווח נקי של 22.2 מיליון דולר.

בשיחה עם גלובס מספרים המייסד והמנכ"ל המשותף רועי מן (שהקים ומנהל את מאנדיי לצד ערן זינמן) וסמנכ"ל הכספים אלירן גלזר על המצב הנוכחי של החברה ועל ההפתעה בדוחות הרבעון.

המניה עלתה 25% ביומיים, איך אתם מסבירים את זה - רק במעבר לרווח, או שמאנדיי הייתה קודם מוערכת בחסר?
גלזר: "לפני שנה וחצי היה מבול של הנפקות ונכנסנו לשוק יחסית צפוף, אז לא כל כך ידעו מה לחשוב עלינו. נעשה 'פאסט פורוורד' להיום, אנחנו מציגים ביצועים מאוד יפים, צמיחה יעילה, הובלה בשוק. אני חושב שמתחילים לתת לזה קרדיט".

איך משפיעה עליכם הסביבה המאקרו כלכלית? אתם ממשיכים לצמוח.
מן: "מצד אחד אנחנו כן רואים מה שכולם רואים - אצל הלקוחות הגדולים שלנו אנחנו רואים יותר זמן לקבל החלטות רכישה ויותר אנשים שמעורבים. מצד שני, אנחנו צומחים מאוד, וגם השוק צומח מאוד. ראוי לציין שאנחנו מצליחים גם עם החברות הקטנות, וזה אפילו פחות מובן מאליו בתקופות כאלה. חברות קטנות מחפשות הרבה פתרונות במוצר אחד, ומאנדיי מציעה להן ורסטיליות אדירה בניהול של כל תהליך עסקי".

לדברי גלזר, "הסביבה השתנתה מאוד בשנתיים האחרונות. חשוב להגיב מהר, ואנחנו הגבנו מהר - הכנו מראש תסריטים שונים והתנהלנו באופן פרואקטיבי. לדוגמה, באמצע השנה שעברה כשראינו שהשווקים יותר וולטיליים, עשינו עבודה פנימית וניהלנו הכל כל הזמן".

היה שינוי במצבת כוח-האדם שלכם בשנה שעברה?
מן: "כן, צמחנו מאוד. הגדלנו ב-50% את החברה, בגדלים שלנו זה משמעותי, אנחנו מעסיקים היום 1,550 עובדים. גם השנה אנחנו מתכננים לצמוח, אם כי יותר לאט, גם כי צמחנו מהר מאוד, וצריך זמן 'לעכל' את זה, וגם בגלל המצב".

קל יותר לגייס עובדים היום?
"אנשים ממש טובים - תמיד קשה למצוא. גם היום אנחנו מתאמצים מאוד למצוא אנשים. אני חושב שזה טיפה פחות קשה, אבל זה לא קל".

"משפרים כל הזמן את שולי ההפסד"

לפי התחזית שלכם תרשמו השנה הפסד תפעולי Non-GAAP של 32-36 מיליון דולר. מתי תציגו רווח נקי ברמה השנתית?
גלזר: "לפי התוכנית המקורית זה יהיה עד 2025, אבל אמרנו לשוק שכמו שברבעון הרביעי היינו רווחיים, יכול להיות רבעון רווחי כזה או אחר. יש לנו עדיין הזדמנויות להשקעה מאוד משמעותית".

היום בשוק מתגמלים יותר חברות רווחיות, על פני חברות צומחות. בניגוד למצב שהיה כשיצאתם להנפקה.
"מעריכים גם את הדרך לרווחיות. אנחנו משפרים כל הזמן את שולי ההפסד, מציגים תזרים חיובי שנה שנייה ברציפות לחברה בצמיחה מלאה - השוק יודע להעריך".

מן: "70% מהלקוחות שלנו הם לא מההייטק, וזה מביא יציבות כי אנחנו לא חשופים לחברות הייטק שצמצמו הרבה יותר את ההוצאות. יש לנו את כל התעשיות והשימושים, מניהול פסי ייצור, ניהול אירועים ענקיים ועד ניהול צי טרקטורים. דברים מאוד שונים אחד מהשני שמביאים המון יציבות".

ממה נוצר הרווח ברבעון, כשכולם ציפו שתפסידו?
גלזר: "למאנדיי יש הוצאות שיווק מאוד משמעותיות, ומחירי השיווק אונליין ירדו ב־20%. היו גם התאמות חשבונאיות של סוף שנה, וגם בהכנסות רשמנו 9 מיליון דולר יותר ממה שציפו".

"חושבים על רכישות שישלימו מה שיש"

מאנדיי ייצרה ב־2022 סכום של 27.1 מיליון דולר מפעילות שוטפת וסיימה את השנה עם 886 מיליון דולר בקופה. לראשונה מתחילים לחשוב שם גם על רכישת חברות. לדברי גלזר, "כמובן שנמשיך להשקיע בעסק, אנחנו לא רוצים סתם לשבת על ערימות מזומנים. מצד שני אנחנו חושבים גם על M&A (מיזוגים ורכישות), מתחילים להסתכל בעולמות של מחירים יותר נורמליים על חברות שאנחנו יכולים לרכוש, או להשקיע בהן השקעת מיעוט. בכל מקרה זה יהיה בטווח הבינוני ולא בטווח הקצר".

מן: "הרבה חברות בגדלים שלנו רכשו הרבה, אנחנו עד היום לא עשינו את זה, ועכשיו אנחנו בונים את הנושא. אנחנו חושבים על רכישות שיביאו לנו מוצרים שיגיעו לקהל גדול של לקוחות, דברים שישלימו את מה שיש לנו".

שיניתם משהו בניהול הכספים שלכם, הוצאתם כסף מישראל לחו"ל כמו חברות הייטק אחרות?
גלזר: "התמזל מזלנו שיש לנו מעל 880 מיליון דולר בקופה, וכחלק מהאסטרטגיה של ניהול מזומנים הם מחולקים בין בנקים ישראלים לבנקים זרים, ואין לנו צורך להוציא כסף".

איך התחילה 2023?
מן: "היום אנחנו אופטימיים בצורה זהירה. אנחנו רואים שהדרישה למוצר מאוד גבוהה מצד לקוחות חדשים, וזה סימן מאוד טוב. אם היית שואלת אותי בנקודות היותר קשות של השנה שעברה אם ככה תיראה תחילת השנה, הייתי מצפה להאטה יותר גדולה".

גלזר: "אנחנו רוצים להמשיך את החדשנות והבידול מול המתחרים בשוק, ומשפרים את המוצר, התשתיות ומנועי הצמיחה העתידיים כדי שנמשיך לצמוח גם בשנים הבאות, לא רק ב-2023".