בעל השליטה בדלתא: "מעריכים שגולף עשויה להוות מנוע צמיחה עבורנו"

אייזק דבח מסכם שנה של הכנסות שיא בחברת ההלבשה התחתונה דלתא ונערך לרכישת המתחרה גולף • למרות חולשה יחסית בתוצאות הרבעון הרביעי, שצפויה להימשך ב־2023, הוא צופה שיפור ברווחיות, בעיקר בזכות "עלויות הלוגיסטיקה שירדו דרמטית"

אייזק דבח, מנכ''ל דלתא ובעל השליטה בחברה / צילום: אמיר לוי - ניו יורק
אייזק דבח, מנכ''ל דלתא ובעל השליטה בחברה / צילום: אמיר לוי - ניו יורק

החורף החם בישראל, שמשפיע לרעה על תוצאותיהן של רשתות האופנה המקומיות ומחייב אותן למבצעי מכירות אגרסיביים, לא משחק תפקיד משמעותי מבחינת דלתא גליל. החברה מייצרת ומשווקת ברחבי העולם מגוון של מוצרי הלבשה תחתונה, בהם תחתוני גברים וגם פריטי אופנה כגון מכנסי ג'ינס. עם המותגים שעבורם מייצרת החברה נמנים נייקי, טרגט, וול מארט, ויקטוריה סיקרט ועוד. 

דלתא מקפיצה את ענף האופנה: מציעה לרכוש את גולף ביותר מכפול משווי השוק 
רגע לפני הצעת הרכישה, מנכ"לית דלתא מדברת על העבודה אצל אמא מנכ"לית גולף| ראיון

למרות שנוסדה בארץ, השפעת שוק האופנה המקומי על תוצאותיה אינה גבוהה. בחלוקה גאוגרפית לפי מכירות היווה השוק בארה"ב כמחצית מהן בשנה שחלפה. המכירות בישראל היוו פחות מ־14% מההכנסות. היתר הן בעיקר מדינות אירופה וגרמניה מהווה טריטוריה נפרדת וחשובה (10% מהמכירות).

דלתא, שאותה מוביל בעל השליטה והמנכ"ל אייזק דבח (47%), סיכמה את 2022 כשנת שיא מבחינת התוצאות, אך הרבעון האחרון היה חלש יחסית למקבילו בשנה הקודמת. בנוסף, הנהלת דלתא מעריכה כי במחצית הראשונה של 2023 תימשך החולשה, לנוכח עומס במלאים שנוצר ללקוחות החברה בארה"ב, וההתאוששות תגיע במהלך המחצית השנייה של השנה.

המשקיעים בתל אביב דווקא הגיבו בחום לתוצאות הכספיות ושלחו את מניית דלתא גליל  לעלייה של 8% בשעות הצהריים. זאת לאחר שרשמה ירידה של קרוב ל־30% בשנה האחרונה. שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על 3.9 מיליארד שקל.

הצטברות גדולה של מלאי

בסיכום השנה החולפת עלו מכירותיה של דלתא גליל בשעור של 4% ל־2.03 מיליארד דולר. כשמנטרלים את השפעות המטבע, טיפסו המכירות בכ־7%. הרווח התפעולי נשחק בכ־1.6% והסתכם ב־185 מיליון דולר. בשורה התחתונה הסתכם הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה ב־109.5 מיליון דולר, ירידה של 3% ביחס לשנה הקודמת.

 

הרבעון האחרון של 2022 הראה כאמור חולשה יחסית ושחיקה בתוצאות בהשוואה למקבילו שנה קודם לכן, שהיוו תוצאות שיא עבור החברה. המכירות ברבעון הסתכמו ב־544 מיליון דולר, ירידה של 5.8% ביחס לרבעון המקביל. בניכוי השפעות מטבע, פחתו המכירות הרבעוניות בכ־2%.

בשורה התחתונה נשחק הרווח הנקי הרבעוני ב־16% והסתכם ב־35.5 מיליון דולר. הנהלת דלתא מעריכה כי מכירות החברה ב־2023 צפויות לנוע בין 2 ל־2.08 מיליארד דולר. זאת לעומת כאמור 2.03 מיליארד דולר בסיכום השנה שחלפה. הרווח הנקי השנה ינוע בין 120.9 מיליון דולר ל־130.2 מיליון דולר, לעומת 120.6 מיליון דולר בשנה שחלפה. אתגר מרכזי שחווים קמעונאים כמו דלתא בצפון אמריקה, נובע מהשיבושים בשרשרת האספקה, שהובילו להצטברות מלאים גדולה אצל לקוחות החברה, שהקטינו רכישות חדשות.

דבח אומר לגלובס כי "2022 הייתה שנה נפלאה בסביבה מאתגרת. ברבעון הרביעי חלק מהלקוחות דחו רכישות של סחורה חדשה, משום שהמלאים שלהם היו גבוהים. זה הוביל לשחיקה במכירות ביחס לרבעון האחרון של 2021, אך חשוב לזכור שאותו רבעון היה רבעון שיא, מאוד חזק".

דלתא גליל מחזיקה בשליטה (80%) בחברת דלתא ישראל מותגים המפעילה רשת חנויות הלבשה מקומית, שאותה הנפיקה בבורסה לפני כשנתיים. השבוע הפתיעה דלתא ישראל את השוק עם הצעה לרכישת הבעלות בחברה המתחרה, רשת האופנה והמוצרים לבית גולף, בפרמיה תלת־ספרתית מעל מחיר השוק. לדלתא ישראל יש 205 חנויות לממכר של פריטי הלבשה תחתונה, ואילו לגולף יש 320 חנויות של הלבשה ומוצרים לבית.

"חומרי הגלם הוזלו"

לפי דיווח של שתי החברות, מדובר בהצעה לא מחייבת, שכפופה להתקשרות בהסכמים והשלמת בדיקת נאותות (דיו דיליג'נס). דלתא ישראל מבקשת לרכוש את הבעלות המלאה בגולף, הנמצאת כיום בשליטת כלל תעשיות של לן בלווטניק, לפי שווי של 450 מיליון שקל - בפרמיה של 125% ביחס לשווי בו נסחרה ערב ההצעה.

מניית גולף  הגיבה לדיווח בזינוק של יותר מ־70% ביום הדיווח (ג'). "זו אפשרות שאנחנו בוחנים", אומר אייזיק לגלובס. "אנחנו נחליט על המהלך רק לאחר השלמת הדיו דיליג'נס. לא היינו הולכים לשם, אם לא היינו חושבים שזה עשוי להוות מנוע צמיחה. אם נבדוק, והכול יהיה בסדר, בעזרת השם נתקדם".

בקשר לציפיות משנת 2023 אומר דבח כי "אנחנו מעריכים שהרבעון הראשון והשני יהיו חלשים יחסית. נתנו תחזית שבמסגרתה, ברמת המכירות, אנחנו מעריכים רמה דומה ל־2022. עם זאת, להערכתנו נראה שיפור ברווחיות שנובע מכמה טעמים. הראשון הוא עלויות הלוגיסטיקה שירדו דרמטית. אנחנו משלמים כיום 80%-70% פחות ממחירי השיא בשנים האחרונות, על משלוח קונטיינרים. עלויות התובלה הימית הן אחד המרכיבים הכי משמעותיים עבורנו.

"בנוסף, המחירים שבהם אנחנו קונים מהספקים את פריטי הלבוש הם הרבה יותר נמוכים כיום, זאת גם הודות להתחזקות הדולר. יש לנו יצרנים במדינות כמו בנגלדש שנהנים מהדולר החזק. כמו כן, חומרי הגלם העיקריים שלנו הוזלו. יש לנו מגוון מנועי צמיחה כמו במותג אדידס, שהוא השני בעולם אחרי נייקי, דרך מותג הספורט תום בריידי (דומה לזה של מייקל ג'ורדן)".

"שוב חושבים על הנפקה"

באוקטובר 2021 הפתיעה דלתא גליל כשהודיעה על כוונה להנפיק מניותיה בוול סטריט. צעד זה אמור להחזיר את החברה למסחר בניו יורק לאחר שמחקה עצמה מהבורסה שם ב־2008. בבלומברג דווח אז כי מדברים שם על שווי נדיב של 2 מיליארד דולר (גבוה ב־80% מהשווי הנוכחי). באותו חודש הגישה החברה מסמך רישום לרשות ניירות ערך בארה"ב (SEC). אלא שמאז הגיעה שנת 2022, והבורסות בעולם התרסקו.

בדוחות הכספיים לסיכום 2022 מצוין כי דלתא דוחה לפי שעה את ההנפקה לפי תנאי השוק. דבח סבור כי ההנפקה עשויה לחזור. "אנחנו עדיין חושבים על הנפקה, אבל השוק לא נמצא במקום הנכון. מדובר בשוק קשה (להנפקות, ח' ש'). הבנקאים שלנו מעריכים שזה ייקח זמן. אם השוק יהיה טוב נבחן מחדש".

החשש ממיתון משפיע עליכם?
"סנטימנט הצרכנים בארה"ב לא היה כל כך טוב ברבעון השלישי והרביעי של השנה שעברה. עכשיו דברים משתפרים. אנחנו רואים שקצב העלאות הריבית צפוי להיות פחות מהיר מבעבר. התעסוקה בארה"ב במצב טוב, כך שאני לא רואה מיתון בארה"ב בזמן הקרוב. ייתכן שראינו את נקודת השפל ברבעון האחרון של 2022. חשוב לזכור ש־70% מהמוצרים שלנו הם מוצרי בסיס. יש להם ביקוש יציב".

תגמולו של דבח נדיב במונחים ישראליים. עלות העסקתו הסתכמה אשתקד ב־3.4 מיליון דולר (קרוב ל־12 מיליון שקל). תנאי העסקתו מורכבים משכר, תנאים סוציאליים והוצאות נלוות בגובה 886 אלף דולר, בונוס של 2 מיליון דולר ובונוס רב-שנתי של עוד 506 אלף דולר.