אילו שינויים ביצע וורן באפט בתיק ההשקעות ברבעון האחרון

וורן באפט ומנהלי ההשקעות שלו מכרו כ-86% מההחזקה בטייוואן סמיקונדקטור במהלך הרבעון האחרון של 2022 • מנגד, הם רכשו עוד מניות אפל תמורת כ-3.2 מיליארד דולר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

חברת ברקשייר הת'וואיי, חברת ההחזקות שבשליטת וורן באפט, מכרה במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2022 כמעט את כל ההחזקה שלה בענקית השבבים TSMC מטייוואן - כך עולה מהדיווח הרבעוני שהעבירה השבוע ברקשייר ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב.

מה מגלה דוח קרן העושר הנורבגית על ההשקעה בישראל
מעריץ את וורן באפט ולא בוחל באמצעים: כך הפך ברנאר ארנו לאיש העשיר בעולם

ברקשייר הת'וואיי מכרה כ-86% מההחזקה שלה ב-TSMC (טייוואן סמיקונדקטור) בסכום מוערך של כ-3.7 מיליארד דולר. המהלך עשוי להיתפס כמוזר למדי, משום שרק רבעון קודם לכן, ברבעון השלישי של 2022, ברקשייר הת'וואיי דווקא הגדילה את החזקותיה בחברת השבבים, כשרכשה במהלך הרבעון 60 מיליון מניות TSMC, בשווי כ-4.1 מיליארד דולר - ההשקעה החדשה הגדולה ביותר של ברקשייר באותו רבעון.

TSMC היא יצרנית השבבים הגדולה והמתקדמת בעולם. הגדלת ההחזקות של ברקשייר הת'וואיי ברבעון השלישי הקפיצה את מנייתה ממחירים שנעו סביב 65-70 דולר בנובמבר שעבר לרמה של 98 דולר השבוע, אולם לאחר פרסום הדיווח על החזקות החברה של באפט, מניית TSMC נחלשה בניו יורק בכ-5% (אם כי נסחרה ביום ה' ביציבות בבורסה של טייוואן).

ברויטרס ציטטו אנליסטית מחברת CFRA, קאת'י סייפרט, שהעריכה כי "ברקשייר רשמה רווח קטן מהמהלך ב-TSMC. לפי החישובים שלי הם רכשו את המניה במחיר ממוצע של 68.5 דולר ומכרו ב-74.5 דולר".

צמצום משמעותי בשתי החזקות בענף הפיננסים

במקביל, ברקשייר הת'וואיי צמצמה באופן משמעותי גם שתי החזקות שלה בתחומי הפיננסים: את ההחזקות שלה ב-US Bancorp היא הקטינה בכ-91%, ואת אלה ב-BNY Melon בכ-60%, וזאת בהמשך למגמת צמצום ההחזקות הללו גם ברבעון הקודם. במחיר הנוכחי של שתי המניות מדובר במימושים בהיקף כולל של כ-5.5 מיליארד דולר. מנגד, בסקטור הפיננסים המשיכה החברה להחזיק במניות סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה וג'פריס.

ברקשייר הת'וואיי צמצמה במהלך הרבעון הרביעי גם את ההחזקות שלה בחברות שברון, אקטיוויז'ן בליזארד וקרוגר. חברת אקטיוויז'ן בליזארד, יצרנית המשחקים Call of Duty ו-World of Warcraft, קיבלה הצעת רכש מידי מיקרוסופט כבר לפני למעלה משנה, עסקה שעד כה טרם הושלמה ונתקלה בקשיים רגולטוריים. ברקשייר הת'וואיי נכנסה לראשונה להשקעה בחברה בשנת 2021, לפני הצעתה של מיקרוסופט.

ברקשייר הת'וואיי הגדילה במהלך הרבעון הרביעי של 2022 את ההחזקה שלה באפל, תמורת סכום שמוערך בכ-3.2 מיליארד דולר. ברקשייר הת'וואיי הגיעה בסוף 2022 להחזקה של כ-5.8% במניות אפל, אשר שוויין הנוכחי מגיע לכ-142 מיליארד דולר.

ההשקעה באפל היא הגדולה ביותר בפורטפוליו של ברקשייר הת'וואיי, בפער גדול מההשקעות האחרות של החברה. עוד בתחום הטכנולוגיה, ברקשייר הת'וואיי מחזיקה במניות אמזון בשווי נוכחי של מעל מיליארד דולר.

הפסד משוער של 365 מיליון דולר על טבע

וורן באפט הוא מהמשקיעים המוכרים ביותר בעולם, ומכונה גם "האורקל מאומהה". הוא רכש את ברקשייר הת'וואיי שהייתה חברה כושלת ב-1965, ועם השנים הפך אותה לחברת השקעות גדולה המשקיעה בחברות תעשייה, פיננסים, ביטוח ועוד. החברה מחזיקה בבעלות מלאה או בשליטה על מספר רב של חברות שנחשבות לחברות בנות שלה - למשל, כפי שרכשה בעבר את ישקר הישראלית מידי משפחת ורטהיימר.

במקביל ברקשייר הת'וואיי מבצעת גם השקעות שבהן היא רוכשת אחוזים בודדים בחברות ציבוריות. החברה עצמה נסחרת בבורסת ניו יורק (NYSE) לפי שווי שוק של למעלה מ-680 מיליארד דולר.

בעבר השקיעה ברקשייר במניות חברת התרופות הישראלית טבע, אך לאחר כמה שנים שהחזקה זו הניבה לה הפסדים "על הנייר", היא מכרה אותה בהפסד משוער של כ-365 מיליון דולר במהלך 2022.