לאחר שעזב את שיכון ובינוי בשביל חלום ו"כסף גדול": אלון רווה התפטר מניהול אוגווינד לאחר כשנה

עזיבתו של מנכ"ל חברת אגירת האנרגיה, שמנייתה צנחה בכ-90% בתקופתו, מגיעה שבועיים לאחר הודעת התפטרות של יו"ר החברה, משה קפלינסקי • הסכם ההעסקה של רווה באוגווינד הוערך בעלות של כ-6 מיליון שקל לשנה, אך האופציות שקיבל הפכו מאז לחסרות ערך

אלון רווה / צילום: תמר מצפי
אלון רווה / צילום: תמר מצפי

בעוד האוויר החם ממשיך לצאת ממניית חברת אגירת האנרגיה אוגווינד, פרשו בזה אחר זה שני מנהליה הבכירים - תחילה היו"ר משה קפלינסקי וכעת המנכ"ל אלון רווה, בהפרש של פחות משבועיים. אתמול (ה') דיווחה החברה כי קיבלה הודעה מהמנכ"ל רווה, לשעבר בכיר בקבוצת שיכון ובינוי, לפיה הוא מבקש לסיים את תפקידו לאחר קצת יותר משנה.

במכתב ההתפטרות של רווה נכתב בין היתר כי "במהלך השנה בה כיהנתי כמנכ"ל החברה הובלתי מהלכים משמעותיים...במקביל, בחודשים האחרונים הלכה והתגבשה בי ההכרה שעל רקע הצורך להקטין עלויות שוטפות ולהתמקד בטכנולוגיה, יהיה זה נכון שאסיים את תפקידי, ולפיכך אבקש להודיע על סיום תפקידי כמנכ"ל החברה".

מניית אוגווינד דלת הפעילות הפכה ללהיט בקרב המשקיעים בת"א, בתקופת בועת ההייטק של השנים 2020-2021, כמי ששילבה שניים מהטרנדים החמים של התקופה - טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה. בשיאה נסחרה החברה בשווי של יותר מ-2 מיליארד שקל, למרות שכמעט לא רשמה הכנסות וייצרה הפסדים גדולים.

למרות ה"הייפ" סביב אוגווינד, עזיבתו של רווה (52) את שיכון ובינוי בנובמבר 2021 לטובת ניהולה של החברה הפתיעה את שוק ההון. רק בחודש מאי אותה שנה הוא מונה לעמוד בראש הזרוע הצומחת של ענקית התשתיות, החברה הבת שיכון ובינוי אנרגיה (שהונפקה בהמשך בת"א) לאחר שהוביל קודם לכן את חטיבת הזכיינות הגלובלית בתחום התשתיות של שיכון ובינוי.

את המוטיבציה של רווה לעזוב את ענקית התשתיות הרווחית לטובת ניהול חברה צעירה והפסדית כאוגווינד, ניתן היה להסביר בין היתר בחבילת תגמול בעלות שנתית שהוערכה ביותר מ-6 מיליון שקל שאושרה לו עם כניסתו לתפקיד. זו כללה שכר בסיס בעלות שנתית מוערכת של 1.8 מיליון שקל; מענק שנתי בעלות דומה וחבילת אופציות למימוש במניות החברה בסכום של 2.7 מיליון שקל (ובשווי כולל של כ-11 מיליון שקל).

השכר החודשי של רווה באוגווינד עמד על 100 אלף שקל, צמוד למדד, נוסף לתנאים נלווים ומענק שנתי מבוסס יעדים שעשוי להגיע בהדרגה עד לעשר משכורות. עוד היה זכאי למענק חתימה בגובה של שלוש משכורות ולמענק חד-פעמי של 250 אלף דולר במקרה של רישום מניות אוגווינד למסחר בחו"ל תוך שלוש שנים מתחילת העסקתו.

אלא שלאחר מינויו של רווה, השתנה המומנטום בשווקים, בועת הטכנולוגיה פקעה ומניית אוגווינד, שנסחרה במגמת ירידה עוד קודם למינויו, צללה בתקופתו בכ-90%. חלום ההנפקה בחו"ל נגנז מן הסתם והאופציות שקיבל רווה הפכו לחסרות ערך כששווי החברה, שכאמור נסחרה בשיא לפי שווי של יותר 2 מיליארד שקל, עומד כיום על כ-100 מיליון שקל בלבד.

רווה אינו הבכיר היחיד שנטש את אוגווינד לאחרונה. קדם לו היו"ר משה קפלינסקי שהודיע לפני מספר ימים כי הוא מבקש לסיים כהונתו כדירקטור בחברה וכפועל יוצא כיו"ר הדירקטוריון, "מסיבות שאינן קשורות לחברה".

אוגווינד הוקמה בשנת 2012 על-ידי אור יוגב, ועיסוקה העיקרי הוא אגירה תת-קרקעית של אנרגיה בתצורת אוויר דחוס, המשמשת גם להתייעלות אנרגטית וגם לאגירת אנרגיה. החברה עדיין רושמת הכנסות זעומות (פחות מ-4 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2022) והפסדים כבדים (כמעט 50 מיליון שקל באותה תקופה). זאת לאחר הפסד של 68 מיליון שקל בשנת 2021 כולה, שבה רשמה הכנסות של פחות מ-2 מיליון שקל

עם הגעתו לאוגווינד החליף אלון רווה בתפקיד המנכ"ל את המייסד יוגב, זמן קצר שלתפקיד יו"ר אוגווינד מונה גבי זליגסון, בעברו מנכ"ל חברת קורנית דיגיטל. זליגסון עזב את החברה לאחר שנה בתפקיד והוחלף ע"י הדירקטור קפלינסקי שכאמור הודיע אף הוא על פרישתו מתפקיד היו"ר לאחרונה.

בתחילת השנה הנוכחית דיווחה אוגווינד על תכנית התייעלות שנועדה לצמצם משמעותית את הוצאות החברה. התכנית כוללת צמצום מצבת כח האדם, שכר ההנהלה, והוצאות התפעול, באופן שצפוי להביא לירידה של כ-50% בצרכי המזומנים של החברה לפעילותה השוטפת (ביחס לרמתם ברבעון השלישי של שנת 2022). ירידה חדה זו בהוצאות, דיווחה החברה, משקפת הן את צעדי ההתייעלות החדשים והן את צעדי ההתייעלות שכבר יושמו בחודש יולי 2022.