המחאה נגד המהפכה המשפטית: כ-130 אלף מפגינים בתל אביב

רגע לפני שחוקי הרפורמה במערכת המשפט עולים לקריאה ראשונה, המחאה נגדם נמשכת בעשרות מוקדים ברחבי הארץ • לפי הערכת מארגני המחאה, כ-135 אלף איש מפגינים בתל אביב • יו"ר האופוזיציה לפיד: "נילחם בכל מקום -ברחובות, בכנסת, בבתי המשפט, ולא נפסיק להילחם עד שננצח"

ההפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית, הערב / צילום: אורן אלון
ההפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית, הערב / צילום: אורן אלון

21:25

מאות מפגינים חוסמים את איילון דרום בשעה זו.

המפגינים חוסמים את איילון / צילום: גלובס
 המפגינים חוסמים את איילון / צילום: גלובס

21:09

אלפי בני אדם משתתפים בהפגנת הימין בירושלים. בין המשתתפים: פנחס ולרשטיין, ניר אורבך, הרב מדן, הרב אהד טהרלב, אביר קרא, אמילי עמרוסי ושירלי פינטו.

מפגינים בהפגנת הימין בירושלים, הערב / צילום: מטה הפגנת הימין
 מפגינים בהפגנת הימין בירושלים, הערב / צילום: מטה הפגנת הימין

השר לשעבר, יועז הנדל, יוזם ההפגנה: "אני עומד כאן היום לפניכם כדי להתריע ולשנות את הכיוון אליו אנחנו דוהרים. לא אכפת לי מי אשם. אכפת לי שהמדינה שאני כל כך אוהב, הנס הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל, לא יתפוגג. הרפורמה המשפטית, שבעיני היא בהחלט נדרשת, לא שווה דבר אם לא תהיה מדינת ישראל. צריך לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כמו ששומרים על ארץ ישראל ועל שלמות העם כמו על שלמות הארץ. אין אפשרות אחרת. אנחנו פה להעביר מסר, שאין לאף אחד, אבל אף אחד, מנדט לקרוע את העם".

בהפגנה בתל אביב החלו אלפים לצעוד על רחוב מנחם בגין לכיוון דרום.

21:04

אלון כהן, מייסד סייברארק, אחת מחברות ההייטק הגדולות בארץ, נאם בהפגנה בקפלן: "אני פה כאזרח ישראלי חרד, אני פה כי אני רואה סכנה גדולה לדמוקרטיה, סכנה למדינה שלי".

כהן התייחס לנאום הרולקסים של השר דוד אמסלם. "גדלתי בשכונת בקעה בירושלים, שכונה קשה, עם הרבה עולים מצפון אפריקה, התייתמתי בגיל 10. לא היה לי רולקס ולא היתה לי מרצדס, אבל היתה לי אמונה בעצמי ובמדינת ישראל - בישראל פלורליסטית ומתקדמת, ישראל חברתית, הוגנת ודמוקרטית.

"אני רואה את מפעל חיי, את תעשיית ההייטק הישראלית, בסכנה גדולה. אם הם יצליחו חלילה להעביר את ההפיכה המשטרית ולקעקע את הדמוקרטיה, הקטר הישראלי המפואר הזה שנבנה במשך 30 שנה עלול לרדת מהר מאוד מהפסים. משקיעים מחפשים יציבות. אף משקיע גדול לא ישקיע את כספו במשטר דיקטטורי, גם כסף זר שכבר נמצא פה ייברח למקומות יציבים יותר".

20:50

לדברי מארגני המחאה, לפי ניתוח המצלמות ישנם כ-135 אלף מפגינים בתל אביב. על פי פרסום בחדשות 13, לפי הערכת חברת Crowd Solutions של המומחה עופר גרינבוים-לירון בתל אביב מפגינים כ-133 אלף איש ועשרות אלפים מפגינים במוקדים אחרים ברחבי הארץ.

20:33

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה בנתניה: "יום אחד הילדים שלנו ישאלו אותנו איפה היינו בחורף 2023 ואנחנו נגיד להם שהיינו פה. זה לא הולך להיות קל, זה לא הולך להיות פשוט - אבל כל מי שמכיר את ההיסטוריה של מדינת ישראל יודע דבר אחד - אין דבר שיכול לעמוד בפני קבוצה נחושה של אנשים שמוכנה להיאבק על מה שהיא מאמינה בו. אני גאה להיות פה איתכם. אנחנו נילחם בכל מקום, אנחנו נילחם ברחובות, אנחנו נילחם בכנסת, אנחנו נילחם בבתי המשפט ואנחנו לא נפסיק להילחם עד שננצח".

בהפגנת הימין בירושלים נאם ראש השב"כ לשעבר יורם כהן: "מטרת הרפורמה היא לא לשפר את מערכת המשפט, אלא לנטרל אותה. אם הרפורמה תעבור בשלמותה היא תהפוך את המדינה מדמוקרטיה לכזו שאינו כזו".

20:16

לפי הערכת מארגני המחאה, לאחר ניתוח מצלמות, נכון לשעה 19:50 כמאה אלף איש מפגינים בתל אביב.

ראשון הנואמים בהפגנה המרכזית בתל אביב היה איש התקשורת והסאטיריקן ליאור שליין. "לא עם פאנצ'ים באתי הערב, אלא עם תקווה: אני מאמין שמה שקורה עכשיו, כל הרע שקורה עכשיו, יכול להפוך לטוב", אמר. "הדור שלי, של ילדי שנות ה-80' וה-90' - נולדנו לישראל חזקה ויציבה. לקחנו את מדינת ישראל הדמוקרטית כדבר מובן מאליו. היא לא דבר מובן מאליו. זאת המלחמה שלנו. זאת המשמרת שלנו. זאת אחריות שלנו. ושלא יבלבלו לנו את המוח שישראל דמוקרטית היא ישראל פחות יהודית. הם לא יותר יהודים מאתנו. מהיהודים שבינינו".

"הם בטח לא יותר פטריוטים מאתנו. הם כל מה שאויבי ישראל תמיד קיוו לו. שלא יטיפו לנו, שלא יתנשאו עלינו, ושלא יתקרבו לחינוך של הילדים שלנו", הוסיף. שליין התייחס לאפשרות לפשרה: "פשרה, כבוד הנשיא? פשרות זה טוב, אבל על דמוקרטיה אי אפשר להתפשר. פיוס זה טוב, אבל רק שלטון ליברלי מאפשר פיוס. ועל זה, מה לעשות, צריך עכשיו להילחם.

"זאת המלחמה של הדור שלי, וזה התפקיד שלנו להפוך את מה שקורה עכשיו לטוב. זה התפקיד שלנו לתמוך בנשיאת העליון וביועצת המשפטית לממשלה. זה התפקיד שלנו להיאבק באומץ, לא לפחד ולא להתייאש, ולא לתכנן רילוקיישן, כי כאן זה הבית שלנו. ולא להתבכיין 'לקחו לנו את המדינה'. לקחו? זה התפקיד שלנו להחזיר".

20:05

ההפגנה בחיפה נפתחה בשירת "אין לי ארץ אחרת", ובנאומה של שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. "אני גאה במדינת ישראל. אני גאה בזה שלמרות האיומים והמלחמות מדינת ישראל ידעה לשמור על עצמה כמדינה דמוקרטית. אני מתביישת בממשלה שלה. הפכו את מגילת העצמאות, הדבק המאחד אותנו, לחוק יסוד. אתם יודעים שזו לא רפורמה, זה מאבק על הדמוקרטיה".

במקביל, ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב החלה. ההפגנה נפתחה בשירת התקווה.

19:42 

עשרות אלפים מפגינים בשעה זו ברחבי הארץ. אלפים צועדים כעת ברחובות תל אביב ובמרכז חורב בחיפה מפגינים כ-15 אלף איש. אלפים מפגינים גם בכפר סבא. 

18:49

שבוע שביעי להפגנות מוצ"ש: הערב (ש') נמשכת המחאה בעשרות מוקדים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית שתעלה השבוע לקריאה ראשונה. ההפגנה המרכזית תתקיים ברחוב קפלן בתל אביב, ותחל בשעה 19:00. משעות אחר הצהריים נסגרו רחובות רבים במרכז תל אביב, וגם העלייה מנתיבי איילון ממחלף השלום מצפון ומדרום נחסמה לתונה. ביום שני צפויה להיערך, בפעם השנייה ברציפות, הפגנת מחאה מול משכן הכנסת בירושלים, בזמן שיתקיימו ההצבעות במליאה. מובילי המאבק הכריזו על יום שני כ"יום מאבק לאומי". באותו היום מתוכננות הפגנות מהבוקר, בין היתר של תלמידי בתי ספר, השבתת חלק מהעסקים וחסימות כבישים.

לשכת עורכי הדין הגרמנית: ספק אם הרפורמה "עומדת בתנאי הסף של משפט חוקתי" 
ככה לא בונים רפורמה: זו הדרך שבה הקואליציה מאבדת שליטה על דעת הקהל | 
אבישי גרינצייג, טור סופ"ש

בהפגנה המרכזית בקפלן ינאמו ליאור שליין, מייסד סייברארק אלון כהן, חברת הכנסת לשעבר קסניה סבטלובה, הפעיל החברתי איברהים אבו אחמד ומירי ליברו ממחאת הסטודנטים, ותופיע להקת שב"ק ס'. במקביל, ייערכו הפגנות בירושלים ובחיפה, שם תנאם שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, בבאר שבע, שם תנאם ח"כ אפרת רייטן (העבודה), בכפר סבא, שם ינאם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ובנתניה - שם ינאם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

לראשונה תתקיים הפגנת ימין בגן הפעמון בירושלים, שתחל בשעה 19:30. את ההפגנה, הקוראת לקבל את מתווה הנשיא יצחק הרצוג, תחת הכותרת "אחים אנחנו. הידברות עכשיו! לאף אחד אין מנדט לקרוע את העם", יוביל שר התקשורת לשעבר יועז הנדל. בין המשתתפים בה: יורם כהן, ראש השב"כ לשעבר, הרב אהד טהרלב, ראש מדרשת לינדנבאום, ופנחס ולרשטיין מראשי גוש אמונים.

למרות קריאתו של הנשיא, ודחיית ההצבעה על חוק דרעי 2 והליך החקיקה הפרטי בעניין פסקת ההתגברות, הקואליציה ממשיכה לקדם את חקיקת חוקי המהפכה המשפטית דרך ועדת החוקה. השבוע יתקיימו דיונים מידי יום בעניין הגבלת בג"ץ לפסול חוקים וחקיקת פסקת ההתגברות. זאת במקביל לחוקים שיובאו לקריאה ראשונה כאמור ביום שני, המתייחסים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט על ידי הקואליציה, ואיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד.

הפגנה ברמת השרון, הערב / צילום: שי קוריאנסקי
 הפגנה ברמת השרון, הערב / צילום: שי קוריאנסקי

אתמול התקיימו ברחבי הארץ הפגנות נגד חברי כנסת מהליכוד: מול ביתו של שר החקלאות אבי דיכטר באשקלון, שר החינוך יואב קיש ברמת גן, ניר ברקת בירושלים, שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, גילה גמליאל ויולי אדלשטיין בהרצליה. לדברי מארגני המחאה, "האצבע שלהם יכולה להיות זו שתציל את המדינה".

אנשי מחאת ההייטקיסטים נגד ניר ברקת

במקביל, הופץ אתמול סרטון מטעם מחאת ההייטקיסטים, המופנה לחבר הכנסת ניר ברקת, ובו יזמים קוראים לו: "אתה מבין הייטק. אתה יודע שמה שקורה עכשיו הורס את המדינה - תעצור את זה", "אתה כורת את הענף שממנו גדלת", "אתה מבין טוב מאוד שהמהפכה המשפטית רעה להייטק ולכלכלה". בין המשתתפים: יזם ההייטק ישי גרין, ד"ר אמיר קוניגסברג, מייסד אאוטבריין אורי להב, קרן לוי מנכ"לית פיוניר, יזם ההייטק זוהר לבקוביץ וכלנית ולפר, מייסדת ושותפה מנהלת של קרן אלה.

ביום חמישי יצאו מהגליל העליון כמאה מפגינים שלקחו חלק במלחמת יום הכיפורים, למסע מחאה ברחבי הארץ. כחלק מהמחאה, הובילו המוחים טנק לא שמיש, שהיה בשימוש במלחמת יום הכיפורים. משטרת ישראל פתחה בחקירת גניבת הטנק מאתר הנצחה תל סאקי בצפון ומסרה כי "עלה חשד כי הטנק נלקח ללא אישורים מהמקום וזאת כחלק ממחאה". היום שוב עיכבה המשטרה חלק מהמוחים, בחשד שהפעם גנבו נגמ"ש ישן המשמש כמיצג באתר "גשר הישנה" ליד דגניה. השיירה היתה בדרכה להפגנה בתל אביב.

ממארגני ההפגנות נמסר: "אנו נמצאים רגע לפני נקודת האל חזור. מדינת ישראל נמצאת פסע מהפיכתה למדינה דיקטטורית והמעצור היחיד שנותר הוא יציאה לרחובות של המוני אזרחים ואזרחיות. בשבועות האחרונים אנחנו עדים להשפעת ההפגנות - את הרעד שעובר במסדרונות הקואליציה מרגישים בכל קצוות הארץ. רגע האמת כאן: נדרש עוד מאמץ של הציבור כדי להבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".