האינפלציה הגבוהה השפיעה, ובנק ישראל הקפיץ את הריבית בעוד 0.5%

מדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר לא הצביע על התקררות האינפלציה בישראל, והבנק המרכזי העלה את הריבית בהתאם לרף העליון של התחזיות • הריבית עלתה בחצי אחוז בפעם השלישית ברצף, בהעלאת ריבית שמינית בסך-הכול בתוך שנה • שיעור הריבית במשק עומד כעת על 4.25%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות פרופ' אמיר ירון החליטה היום להעלות את הריבית ב-50 נקודות בסיס (0.5%), כך שהריבית במשק עומדת על שיעור של 4.25%.

תחזיות בנק ישראל מינואר כבר לא רלוונטיות: הריבית כנראה לא תיעצר ב-4%
ברקע העלאת הריבית: התייקרות של 1,000 שקל לחודש במשכנתה, וגידול בבקשות להקפאת תשלומים | ניתוח
הצמיחה בישראל נראית כמו הצלחה, עד שמסתכלים על רכישות כלי הרכב

הוועדה העלתה את הריבית בפעם השמינית ברציפות, כאשר זו עלייה שלישית רצופה בשיעור של חצי אחוז. נתון זה מצביע על עמדתו הניצית של הבנק במאבקו באינפלציה הגואה בישראל.

ההחלטה להעלות את הריבית בשיעור גבוה (בעיקר ביחס להעלאה שביצע הפד בתחילת החודש) מתאפשרת הודות לכך שהתוצר עדיין נמצא בצמיחה ונותן מרחב תמרון בהעלאת הריבית הבסיסית במשק. בוועדה מבינים את היכולת של האינפלציה להשתרש ואם זה אכן יקרה יהיה קשה יותר להתמודד איתה.

נזכיר כי מדד מחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר העיד על המשך עליית האינפלציה מעל התחזיות ועל עליית מחירי הדיור. בהתאם, הציפיות בשוק בשבוע האחרון הפכו לפסימיות יותר, ולאחר נתוני האינפלציה הכלכלנים המקומיים צפו העלאת ריבית של 0.5% לעומת התחזיות המקוריות להעלאה של 0.25%. המדד עלה בחודש ינואר ב-0.3%, מעל התחזיות לעלייה של 0.1%-0.2%, והקצב השנתי של האינפלציה הסתכם ב-5.4%. גם מחירי הדיור עלו על פי הפרסום האחרון בכ-0.2%.

גורמים אלו היוו מדדים מרכזיים בהחלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל. בנוסף, הבנק לקח בחשבון את שוק העבודה הישראלי ההדוק, כאשר לפי סקר כח אדם שהתפרסם היום נרשמה ירידה של 0.2% באבטלה, מה שמאפשר מרחב תמרון נוסף בסביבת הריבית. נציין כי שוק העבודה המקומי עלול אף לתמוך בעליית האינפלציה בהמשך, בעיקר בשל הסכמי השכר החדשים במגזר הציבורי הנידונים כעת וממתינים לחתימת שר האוצר. שוק העבודה הוא סמן מדאיג מבחינת הוועדה המוניטרית והוא מהווה משקל רב בהחלטת הריבית הנוכחית וצפוי להמשיך להדהד בהחלטות הריבית הבאות.