לקראת סיום הסאגה? ועדת הכספים אישרה (שוב) את הארכת הטבות המס בתמ"א 38 עד מאי 2026

ממש כמו ביולי שעבר, ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הארכת הטבות המס בתמ"א 38 לשלוש שנים קדימה, וקבעה כי הן יחולו גם רטרואקטיבית מתחילת 2022 • ההצבעה במליאה - כנראה ביום שני

תמ''א 38 בנהריה / צילום: פאול אורלייב
תמ''א 38 בנהריה / צילום: פאול אורלייב

עוד חוזר הניגון - אך נראה כי הפעם זה סופי: ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הארכת הטבות המס לתמ"א 38 עד מאי 2026 - בדיוק כפי שעשתה ועדת הכספים בכנסת הקודמת, אז בראשות חבר הכנסת לשעבר אלכס קושניר. בכנסת הקודמת אותו אישור לא הספיק כדי להעביר את החוק בכנסת ולאשרו באופן סופי, וכעת נראה כי הוא יאושר, בתום יותר משנה של סחבת. 

המחירים יעלו בחדות: שוכרי הדירות יהיו הנפגעים הגדולים מהעלאות הריבית | אריק מירובסקי, פרשנות
הריבית קפצה בפעם השמינית: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע? | ניתוח

בסוף שנת 2021 פגה הוראת השעה המאפשרת הטבות מס במסגרת פרויקטי תמ"א 38 - הטבות אשר מעניקות בין היתר הקלה בתשלום מס שבח ופטור מתשלום מע"מ. על-פי ההערכות, שווי ההטבות יכול להגיע עד לכמיליון שקל לדירה. רשות המסים הבטיחה כי תחיל את ההטבות רטרואקטיבית, אך החשש מכך שהחוק לא יאושר בסופו של דבר, מסיבות כאלה ואחרות, יצר קיפאון מסוים.

כך, מסוף שנת 2021 ועד היום לא הצליח המחוקק להעביר חקיקה שתאפשר את המשך ההטבות הללו, על אף שנדמה היה שכל הגורמים הרלוונטיים מסכימים כי ישנו צורך בכך. עיקר הקשיים היו בשל תפקודה המורכב של הממשלה הקודמת, בעיקר לקראת התפרקותה - הימים שבהם הובאה הצעת החוק לאישור בפעם הקודמת.

ביוני 2022 הצליחה הממשלה לאשר בקריאה ראשונה את החוק - עם הארכה רק עד לאוקטובר 2022, וההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית חודש לאחר מכן, עם הארכה עד למאי 2026, אך לא עלתה להצבעה בכנסת.

"דנו בהצעה בכנסת ה-24, ולאחר שאושרה בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, היא הונחה על שולחן המליאה ב-4 ביולי 2022", הסבירה היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שלומית ארליך, "אך המליאה לא הספיקה להצביע עליה לפני שהכנסת פוזרה. לכן היא מגיעה אלינו כעת, כאשר הממשלה ביקשה להחיל עליה דין רציפות, והיא מגיעה להכנה לקריאה שנייה ושלישית שוב".

ההטבות יחולו גם רטרואקטיבית

העברת החוק בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת אומנם לא הבשילה לכדי אישור החוק, אך אפשרה את החלת דין הרציפות בכנסת הנוכחית - מהלך שקרה בישיבת הממשלה בסוף ינואר האחרון. עם הנחת הנושא שוב על שולחן ועדת הכספים, זו אישרה שוב את המתווה לקריאה שנייה ושלישית, שבמסגרתו יוארכו הטבות המס עד מאי 2026 - המועד שעד אליו יכולות רשויות מקומיות להאריך את תמ"א 38 בתחומן. אגב, הנוסח שהוגש היום לוועדה היה זהה לנוסח הראשון, כלומר עם ההארכה הקצרה יותר.

עוד נקבע בישיבה באופן רשמי כי ההטבות יחולו רטרואקטיבית מתחילת שנת 2022. על-פי ההערכות, ההצעה תועלה להצבעה בכנסת, לטובת אישורה, ביום שני הקרוב.

במהלך הדיון עלה נושא חיזוק המבנים בפריפריה, על רקע רעידות האדמה האחרונות שהורגשו באזור. יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, אמר בעקבות כך כי "אנחנו בתקופה שבה ישנה חשיבות עליונה לחזק את המבנים. אנחנו מביעים מורת-רוח מכך שהתוכניות האלה לא באות לידי מימוש בפריפריה, במקומות שמועדים לסיכון. אנחנו קוראים לממשלה לעשות פעולות אקטיביות של חיזוק המבנים באזורים אלה. נראה לא הגיוני שאנחנו ממקדים את הסיוע במרכז הארץ, שם יש כדאיות כלכלית, לעומת מקומות אחרים בפריפריה שגם צריכים את החיזוק, ושם עדיין אין התנעה של הפעילות הזו". גפני אף הצהיר כי יכנס דיון נפרד בנושא.

עו"ד ישי איציקוביץ', שותף, ראש מחלקת עסקאות נדל"ן במשרד אגמון עם טולצ'ינסקי, מסר בתגובה: "טוב עשה יו"ר ועדת הכספים, שתוך כדי דיון ערך שינויים בנוסח שהוגש לוועדה בתחילתו, כך שנוצרה הלימה בין הטבות המס לבין הארכת תוקפה של תמ"א 38 עד שנת 2026 על-ידי רשויות שירצו בכך.

עו''ד ישי איצקוביץ' / צילום: יורם רשף
 עו''ד ישי איצקוביץ' / צילום: יורם רשף

"עם זאת, נראה כי הדיון האמיתי והנדרש רחב יותר מביצוע ההתאמות, והוא הארכת תוקפה של תמ"א באופן גורף ולא וולנטרי עד שנת 2026. רעידות האדמה שלהן אנו עדים לאחרונה, לצד העובדה שחלופת שקד טרם יושמה, מחייבים את הארכת תוקפה של תמ"א 38 ללא דיחוי. 

"במצב הנוכחי אנשי המקצוע הרלוונטיים ליישום החלופה, הן ברשויות ובמוסדות התכנון והן בשוק הפרטי, אובדי עצות, חסרי כל ניסיון וידע רלוונטי. בעוד כמה חודשים יפוג תוקפה של תמ"א 38. זהו מצב שאינו מתקבל על הדעת".