ברקליס | ראיון

מנכ"ל ברקליס ישראל מספר איך משפיע המשבר בארץ על המשקיעים הזרים

אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל, אומר שהמצב הפוליטי בישראל הוא עוד פרמטר שהמשקיעים הזרים מביאים בחשבון, אבל "בסופו של יום מרגישים שהחברות הישראליות טובות, ומה שמעניין זה הביצועים שלהן פר-סה" • היובש בהנפקות, לדבריו, עומד להסתיים, "אבל המנפיקות הראשונות יצטרכו להתפשר על השווי" • ומה התחום החם ביותר כיום? "אנרגיה, ובעיקר מתחדשת"

אילן פז, מנכ''ל ברקליס ישראל / צילום: איל יצהר
אילן פז, מנכ''ל ברקליס ישראל / צילום: איל יצהר

לפני חודש השתתף אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל, בכנס בנושא הנפקות שערך משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, והעריך כי המחצית הראשונה של 2023 תהיה עדיין חלשה בכל הקשור להנפקות ראשונות בארה"ב. "המחצית השנייה של 2023 תלויה בכלכלה ובשיעורי הריבית של הפד. אם תהיה הקלה - השוק ייפתח, אם לא - זה ייקח עוד זמן", אמר פז. 

איך תשפיע הטלטלה במט"ח על הפנסיות שלנו? | ניתוח
מנהלי השקעות ממליצים איפה לשים את הכסף כשהשווקים סוערים 

חודש חלף מאז, ונראה שפז מעט יותר אופטימי. בראיון לגלובס הוא אומר כי "אני חושב שתהיה איזושהי התעוררת בהמשך השנה. לא נחזור לרמות של 2021, אבל בהחלט תהיה התעוררות לעומת 2022".

2021 הייתה שנת שיא עם מאות הנפקות, כולל של חברות טכנולוגיה ישראליות רבות (ביניהן גלובל-אי, מאנדיי, סנטינל וואן ועוד). לעומת זאת, 2022 הייתה שנה חלשה במיוחד, שסימנה שפל של שנים במספר ההנפקות הראשוניות, על רקע הסביבה המאקרו-כלכלית ומצב השווקים.

ברקליס ישראל

עיסוק: בנק ההשקעות בינלאומי עם פעילות בישראל. פועל כחתם הנפקות בבורסות שונות וכן מייעץ במיזוגים ורכישות
נתונים: הפעילות בישראל כוללת זרוע מחקר המכסה חברות ישראליות בתחומי הטלקום, בנקאות, טכנולוגיה ועוד, ומעסיקה 45 עובדים
עסקאות בולטות בהן הייתה מעורבת בשנה האחרונה: הנפקת מובילאיי בארה"ב, בנק הפועלים, בנק לאומי, הנפקת אנלייט בנאסד"ק וייעוץ לישראכרט בעסקה למכירת החברה

"מה שקרה זה שהשוק עלה משמעותית בחודש ינואר, וזה נתן לחברות אופטימיות שהשנה תיראה אחרת מ-2022", אומר פז. "אם מסתכלים על גופי ההשקעה, שמשתתפים בהנפקות, ב-2022 הם הפסידו כסף, לא משנה באיזו השקעה שעשו - אקוויטי, אג"ח, אג"ח להמרה.

"ברגע שאתה מפסיד, הנטייה שלך לעשות השקעות חדשות קטנה, וזה מה שראינו ב-2022. התחילה שנה חדשה, שנפתחה בצורה שונה, וגופי ההשקעות יושבים על כסף, שמו את 2022 מאחור ורוצים להשקיע.

"בשוק האג"ח ראינו כבר פתיחה חזקה, כולל הנפקות אג"ח משמעותיות מישראל, של המדינה, של בנק דיסקונט ושל בנק לאומי. שוק האקוויטי הוא קצת מאחור, ובוודאי שלשוק ההנפקות הראשוניות לוקח זמן להתעורר".

פז אומר שבהסתכלות היסטורית, 2022 לא הייתה חריגה מבחינת השוויים והמכפילים, והחריג היה דווקא ב-2020-2021, שבהן היו "ואלואציות שחרגו בצורה ניכרת מהממוצעים הרב-שנתיים".

באותן שנים גם הייתה עדיפות לחברות שמציגות צמיחה בכל מחיר, לעומת חברות ערך שצומחות לאט יותר, ולרוב הן רווחיות. "ב-2022 זה התהפך, והמשקיעים מעדיפים חברות עם רווחיות או דרך ברורה לרווחיות. זה המצב גם בתחילת 2023", אומר פז.

"'מדבר' שלא ראינו כבר כמה עשורים"

אם בנושא המכפילים 2022 סימנה חזרה לרמות רב-שנתיות ממוצעות, בנושא של הנפקות טכנולוגיה המצב היה שונה. "ראינו 'מדבר' שלא ראינו כמה עשורים, עצירה כמעט מוחלטת של הנפקות טכנולוגיה", מציין פז.

"בחודשים האחרונים זה השתנה ורואים קצת חזרה, עדיין לא מהחברות הישראליות, אבל חברות אמריקאיות ששמו את תהליך ההנפקה על 'הולד' חוזרות ומדברות על פוטנציאל להנפקה בהמשך השנה.

 

"זה בפירוש סימן טוב. אם לפני חודשיים היו שואלים אותי אם זה זמן טוב להנפיק, התשובה הייתה 'לא' מוחלט, אבל היום המצב משתפר, לאחר שינואר היה חודש מאוד חיובי בשווקים".

חברות ישראליות כבר מתחילות לגשש לקראת הנפקה בארה"ב?
"כן, אבל אני מעריך שברבעון השני נראה קודם הנפקות של חברות אמריקאיות גדולות. הישראליות הן צעד אחד מאחור".

זה יהיה סוג שונה של חברות מאלו שהונפקו ב־2021?
"לא בהכרח, אבל הפוקוס של המשקיעים זולג גם לסיפור של החברות.

"אם ב-2021 המשקיעים רצו לשמוע איך החברה גדלה ומגדילה נתחי שוק, היום הם רוצים לשמוע על רווחיות, או לפחות על דרך לרווחיות בעוד שנה. כתוצאה, החברות צריכות לשנות את הנראטיב שלהן. זה משפיע על כולן, וגם על הישראליות".

בחודש שעבר העריך פז שהחברות הראשונות שינפיקו אחרי תקופת היובש יצטרכו להתפשר על השווי. גם כיום הוא חושב כך: "מי שמוציא את הראש ו'מסתכן' ראשון, יוותר על איזושהי ואלואציה באופן יחסי. ככל שהזמן יעבור, ויותר ויותר חברות ייצאו לשוק, כנראה הדיסקאונט יהיה פחות גדול".

ההנפקות ב־2023 יהיו "שוק של חלונות"

פז מעריך ששוק ההנפקות של 2023 יהיה "שוק של חלונות" - ייתכן שבחודש אחד יהיה ניתן להנפיק, ובחודש שאחריו לא. "אם חברה לא גמרה את תהליכי ההכנה להנפקה, הכנת תשקיף, שיחות עם משקיעים וכדומה - היא לא תוכל להיכנס לחלון.

"מאוד חשוב שחברות לא יחשבו 'אוקיי, תהליך הנפקה הוא שישה חודשים, אני רוצה להנפיק ברבעון הרביעי, אז אתחיל את התהליך במרץ'. זה לא נכון ל-2023, ואנחנו אומרים ללקוחות שגם אם הם מתכננים להנפיק ברבעון הראשון ב-2024, שיתחילו עכשיו כי אף אחד לא יודע מתי החלונות יהיו סגורים".

ממה נובעים החלונות האלה?
"מהוולטיליות (תנודתיות) בשווקים. אם יש שבוע שהשוק בירידה, המשקיעים אומרים 'עצור, אל תראה לי הנפקות חדשות'. אחרי שבועיים השוק עולה, אז 'אוקיי, בואו תראו לי'. לכן אם חברה לא תהיה מוכנה לצאת להנפקה היא עלולה לפספס".

ומה בקשר לסביבה המאקרו-כלכלית, הסיכון למיתון בארה"ב?
"כיום הצפי הוא שיהיה מיני-מיתון. רוב הכלכלנים, כולל בברקליס, צופים שהרבעון השני והשלישי יהיו חלשים, אבל לא יהיה אסון שיימשך זמן רב. רואים בארה"ב שיש האטה באינפלציה - סימן בשביל הפד להפסיק להעלות ריבית, או להעלות אותה בפחות אגרסיביות - אז משקיעים מסתכלים קדימה ומצפים שהריבית תתיישר או תרד לקראת סוף 2023, ולכן הם מוכנים להשקיע לפני כן".

יש סקטורים שיהיה להם קל יותר להנפיק?
"התחום של אנרגיה, ובטח אנרגיה מתחדשת, הוא לגמרי התחום החם היום בוול סטריט. משקיעים פונים אלינו ושואלים האם יש חברות שעוסקות בזה שאפשר להשקיע בהן. זה התחום היחיד שעבד גם ב-2022. יש הבנה מצד המשקיע הבינלאומי שיש משבר אנרגיה ושיש שינוע לעבר אנרגיות מתחדשות".

בהקשר זה נציין שברקליס היה אחד החתמים שליווה את הנפקת חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית אנלייט, שהונפקה בתחילת החודש בנאסד"ק בשווי של מעל 2 מיליארד דולר. בנוגע לסקטור הטכנולוגיה, פז מעריך שכמו בעבר, לחברות תוכנה יהיה קל יותר להנפיק מאשר לחברות חומרה ושבבים.

"הביצועים הם המעניינים ולא מה שמסביב"

יש חששות שאתם שומעים ממשקיעים בנוגע לחברות הישראליות, על רקע הכוונה להחליש את הרשות השופטת?
"אנחנו מסתובבים עם חברות גם ביום יום ולא רק כשהן הולכות להנפקה, והשאלות האלה בפירוש עולות כפי שלא עלו עד לפני חודשיים־שלושה. האם זה משפיע על המשקיעים? כרגע אנחנו לא רואים, בסופו של יום מרגישים שהחברות הישראליות טובות, הכלכלה הישראלית חזקה, ומה שמעניין הם ביצועי החברות פר-סה, ולא כל מה שמסביב. אז כן יש יותר שאלות, אבל לא רואים השפעה על השאלה אם להשקיע".

"רואים סוג של האטה במיזוגים ורכישות"

כיצד הדיבורים על הוצאת כספים מישראל על ידי חברות טכנולוגיה משפיעים על משקיעים זרים שמתעניינים בחברות ישראליות?
"מאחר שאני עוסק בעיקר בבנקאות להשקעות, אני פחות חשוף להעברות כספים של חברות או יחידים לחו"ל. ישראל עדיין ממשיכה להיות מקום אטרקטיבי למשקיעים זרים, אבל ברור שהמצב שאת מתארת הוא עוד פקטור שהם מביאים בחשבון בבואם לבצע השקעה בעתיד הקרוב. אני חושב שעלינו כחברה לעשות הכול כדי להחזיר את המשק למסלול צמיחה, כפי שהיה עד לאחרונה".

מה קורה בתחום המיזוגים והרכישות?
"ב-2022, המחצית הראשונה הייתה דומה לקצב ההיסטורי, אבל במחצית השנייה, וגם בתחילת 2023, ראינו סוג של האטה.

"יש היום חזרה לשוק הזה מבחינת ההתעניינות, אבל יש עדיין פער גדול של ואלואציה בין החברות המוכרות והחברות הקונות.

"הצפי שלי הוא ששוק המיזוגים והרכישות השנה יהיה נמוך יחסית לממוצע ההיסטורי. אגב, ב-2021 הייתה ירידה משמעותית ברכישת חברות ציבוריות, כי השוויים שהן יכלו לקבל בשוק הציבורי היו כל כך גבוהים, שמשקיעים אסטרטגיים פחות יכלו לנצח אותם. ב-2022 הייתה חזרה לממוצע, וחזרו לקנות חברות ציבוריות בשוויים 'נורמליים'. אני מצפה להמשך המגמה ב-2023.

"תופעה אחרת היא שעל רקע עליית הריבית, עסקאות ממונפות עם חוב אגרסיבי ירדו בצורה משמעותית. כשיש פחות מינופים אז הרוכש גם פחות אגרסיבי במחיר שהוא מוכן לשלם".