השקעות | בדיקת גלובס

מנהלי השקעות ממליצים איפה לשים את הכסף כשהשווקים סוערים

שוקי המניות והמט"ח סוערים, והציבור שמחזיק חסכונות ותיקי השקעות רוצה להגן על הכסף • מנהלי ההשקעות הבכירים מדגישים בימים כאלה בעיקר את חשיבות הפיזור: "גאוגרפי ומט"חי - משהו שיכול לתת יותר ביטחון" • וברמת סוגי הנכסים: "מניות, אג"ח ממשלתיות וקונצרניות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הטלטלה בשוק ההון המקומי נמשכה גם ביום רביעי, לאחר הירידה החדה שנרשמה בשער השקל מול הדולר ובמדדי המניות המרכזיים בבורסת תל אביב יום קודם. התנודתיות הגבוהה שחווים המשקיעים מושפעת בין היתר מחששות המשקיעים באשר להשפעת הרפורמה במערכת המשפט על חוסנה של כלכלת ישראל, מהחששות לעצמאותו של הבנק המרכזי ומיום של ירידות בבורסות וול סטריט. 

● בזמן שכולם מדברים על הדולר: זה המטבע שהתחזק ב-20% מול השקל
ההמלצה החריגה בבנקים: להגדיל חשיפה למניות בחו"ל
האם לקנות דולרים? זו התשובה לשאלה שכולם שואלים
● ​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה 

עבור הציבור שמחזיק חסכונות ותיקי השקעות בבנקים ובבתי ההשקעות, נשאלת השאלה כיצד להגן על כספו בימים אלו, והאם נוצרו בימים האחרונים הזדמנויות השקעה.

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי בגופי הפנסיה והגמל של מיטב, מציין כי הירידות בשוקי חו"ל התרחשו דווקא בנסיבות חיוביות לכלכלה, "על רקע נתוני מאקרו חזקים מהצפוי. הם מראים שהמיתון רחוק, האינפלציה לא תרד במהירות ולכן הריבית תישאר גבוהה לתקופה יותר ממושכת".

גיא מני, מיטב דש / צילום: יח''צ
 גיא מני, מיטב דש / צילום: יח''צ

בישראל, לדבריו, "החששות של המשקיעים נובעים מהליכי החקיקה של הרפורמה המשפטית. בעשור האחרון נכנס הרבה כסף של המשקיעים הזרים, בעיקר בחברות הייטק. יש דאגה שכסף חדש לא ייכנס לכאן, ומאידך רואים לקוחות שמוציאים את כספם לחו"ל. אם תהיה פשרה שתרגיע את המערכת, אני מניח שתהיה יותר התאמה בין כיוון השקל למדדי וול סטריט, קשר שהיה בעבר והתנתק ברבעון האחרון". 

מה יכול לעשות חוסך או משקיע שחושש מחולשת השקל?
"ללקוחות כאלה יש פתרונות כמו קופות גמל שמשקיעות רק בחו"ל. אנחנו רואים הסטת כספים לחלק מהקופות האלה בימים אלה. אנחנו כמנהלי השקעות כבר ביצענו הגדלה של רכיב המט"ח בקופות הגמל הכלליות בחודש האחרון, עוד כששער הדולר היה יותר נמוך. מדובר בסוג של הגנה כנגד ירידה בשוקי המניות ומה שקורה בגזרה המקומית".

אתה מקבל יותר טלפונים?
"יש התעוררות במספר הטלפונים מלקוחות, אבל לא מדובר בהיסטריה. ציבור המשקיעים כיום הרבה יותר בוגר מאשר לפני מספר שנים. עם זאת, כן נרשמת התעוררות ושומעים על יותר לקוחות שמעוניינים בפתרונות לתיק ההשקעות שלהם, מתוך חשש לסיטואציה הקיימת".

מה אמור לעשות "מר ישראלי", עם תיק ההשקעות בימים כאלה?
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין כי "בתקופה הזו , כשיש תנודתיות רבה בשווקים וחוסר ודאות, זה מבליט בצורה מאוד ברורה את חשיבות הפיזור של תיק ההשקעות. הפיזור הכי חשוב גם ברמת סוגי הנכסים: מניות, אג"ח ממשלתיות וקונצרניות. וגם ברמת הגאוגרפיות: פיזור בין ישראל לחו"ל וברמת המטבעות שבהם מושקע התיק".

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות / צילום: רמי זרנגר
 אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות / צילום: רמי זרנגר

איך מגינים על התיק ומפני מה?
"מה שנכון לעשות בתיק ההשקעות זה להגן עליו בטווח הקצר מפני הפתעות אינפלציוניות. בטווח הבינוני-ארוך, כדאי לכוון לכך שהריבית אומנם עלתה, ותעלה עוד פעם-פעמיים, אבל המגמה הזו עומדת להסתיים, ככל הנראה באמצע השנה. אז נרצה להיות במקומות שנהנים מאג"ח לטווח ארוך יותר, כמו בהשקעות בגאוגרפיות אחרות, ששם הריבית תעצור לפני ישראל, כמו בארה"ב".

"הדולר בעצם מאזן לנו את התיקים"

מי שיש תיק של 100-200 אלף שקל, מה כדאי לו לשקול?
טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות: "אנחנו משלבים רכיב דולרי בתיקים כיום, לצורך הקטנה של סטיות התקן של תיק ההשקעות. הדולר בעצם מאזן לנו את התיקים. מי שיש לו תיק בסדרי גודל כאלה יכול לבצע חשיפה של בין 5% עד 10% לרכיב הדולרי. בתקופה כזו לדעתנו זה משהו שנכון לעשות. מבחינת החלוקה בין ישראל והשווקים בחו"ל, אנחנו סבורים שחצי מההשקעה תהיה בישראל וחצי בחו"ל, עם דגש על ארה"ב".

ומבחינת הרכיבים הסולידיים?
"רכיב האג"ח רצוי שיהיה במח"מ (משך חיים ממוצע) של 3 שנים. אנחנו מחלקים את הרכיב האג"חי חצי/חצי בין צמוד מדד לשקלי. בימים אלה אנחנו גם מעדיפים אג"ח בדירוגי השקעה גבוהים, משום שבדירוגים הנמוכים יותר ייתכן שיהיו חדלויות פירעון ב-2023, בשל העלאות הריבית. נעדיף חברות עם יתרות מזומנים שלמעשה מחזרו את חובן העיקרי".

למי שרוצה יותר חשיפה דולרית מה הפתרונות המוצעים?
"למי שיש שקלים, יכול להשקיע דרך קרן נאמנות דולרית. ככה אין לו עמלות המרה, והריבית הדולרית כיום גבוהה, כך שהוא נהנה משני היתרונות האלה. יש אפשרות גם למי שמחזיק דולרים בחשבון הבנק שלו ליהנות מאותו עיקרון ולקנות קרן נאמנות נקובה בדולרים.

"כמנהלי השקעות, אנחנו קונים אג"ח לקרנות הנאמנות האלה של בנקים גדולים בארה"ב. אג"חים שמכונים פלואטרים (Floaters). אלה אג"ח שמחלקות ריבית רבעונית תוך שהן נזילות. למשל גולדמן זאקס הנפיק אג"ח כאלה שמעניקות כיום תשואה לפדיון של 6.2%. יש אג"ח כאלה עם דירוג אשראי גבוה מזה של ממשלת ישראל".

השווקים סוערים, מה ממליצים המומחים

לשמור על פיזור התיק בין רכיבי ההשקעה, כולל בין ישראל וחו"ל ובחשיפה למטבעות שונים

מי שמעוניין להגדיל חשיפה לדולר יכול לעשות זאת דרך קרן נאמנות הרוכשת אג"ח בחו"ל ומניבה כיום תשואה גבוהה

ברכיבי האג"ח השקליים מומלץ להיצמד למח"מ (משך חיים ממוצע) של עד 3 שנים

מי שיש לו חשבון דולרי, יכול לרכוש קרנות נאמנות נקובות בדולר וליהנות גם מהריביות הגבוהות בשווקים

"ככל שהלקוח יותר גדול - כך גם רכיב המט"ח"

צביקה שלזינגר, מנהל דסק חו"ל באי.בי.אי ניהול תיקים, מציין כי "האירוע הנוכחי מבחינת העוצמות של המרת שקלים לדולרים זה משהו שלא ראיתי הרבה זמן. יחד עם זאת, לאורך השנים אירועים פוליטיים וביטחוניים לא השפיעו לאורך זמן על המטבע. הלקוחות הגדולים מפזרים את הסיכון הגאוגרפי והמטבעי גם בימים כתיקונם. ככל שהלקוח יותר גדול, כך הוא מחזיק רכיב יותר גדול במט"ח".

וכדאי שזה יהיה דולר, ולא נניח מטבעות אחרים כמו אירו או ליש"ט?
"אם אתה רוצה לפזר סיכון לרוב אתה הולך ישר לדולר, ולא למטבעות אחרים. כי כשמגיע סטרס עולמי, הדולר מתחזק מול כל המטבעות. זה עדיין מקלט המבטחים. משקיעים שקיבלו החלטה להגדיל חשיפה לדולר פוגשים כיום עולם עם הרבה הזדמנויות. במק"מ בארה"ב אתה מקבל כ-5% בשנה כיום.

"אנחנו בסיטואציה שבה השקעות במוצרי ריבית קבועה (Fixed Income) הם ברמה אטרקטיבית. אנחנו אומרים למי שרוצה לגוון החזקה במטבע זר: אל תלכו לפיקדונות דולריים אלא תקנו אג"ח דולריות לתקופה של 4-5 שנים בתשואות של 5%-6%, הן נראות לנו אג"ח מעולות".