וורן באפט נגד מבקרי הרכישות מחדש של ברקשייר הת'וואיי במכתב למשקיעים

במכתב השנתי שלו למשקיעים וורן באפט הגן על תוכנית הרכישות מחדש של ברקשייר הת'וואי ותקף את טענות המבקרים: "אתם מקשיבים לבור כלכלי או לדמגוג בעל לשון מכסף" • עוד ציין ה"אורקל מאומהה" כי הוא עדיין לא נתקל בתקופה שבה היה הגיוני לבצע הימור ארוך טווח נגד אמריקה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

לאחר האכזבה שנרשמה מדוחות ברקשייר הת'וואיי לרבעון הרביעי של השנה, בהם הרווח התפעולי של חברת ההשקעות של וורן באסט נפל ב-7.9% בהשוואה לרבעון הקודם, ה"אורקל מאומהה" פרסם את המכתב השנתי שלו למשקיעים בו הוא מסביר למה רכישת המניות שביצעה החברה תניב רווחים לבעלי המניות.

איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 
מכה לתדמית הכלכלה הישראלית: גם ה-FT מזהיר מהמהפכה המשפטית 
העלאת הריבית האחרונה חצתה רף דרמטי עבור נוטלי המשכנתאות החדשים | טור סופ"ש

ברקשייר רכשה בחזרה מניות בשווי של 2.855 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, סכום מעט נמוך יותר מהתקופה הזהה אשתקד, אז הרכישות בחזרה של החברה הסתכמו ביותר מ-6 מיליארד דולר. עם זאת, עדיין מדובר ביותר רכישות בחזרה מאשר ברבעון השלישי של השנה, אז ברקשייר רכשה בכמיליארד דולר.

"המתמטיקה לא מסובכת": באפט מגן על תוכנית הרכישות מחדש

"כאשר אומרים לכם שכל הרכישות בחזרה מזיקות לבעלי המניות או למדינה, או רווחיות רק למנכ"לים, אתם מקשיבים לבור כלכלי או לדמגוג בעל לשון מכסף", כתב באפט בן ה-92 במכתב השנתי שלו. באפט יזם את תוכנית הרכישה מחדש עוד בשנת 2011 והסתמך בשנים האחרונות על רכישות מחדש בזמני שוק תחרותיים במיוחד. תאגיד ברקשייר הת'וואיי הוציא סכום שיא של 27 מיליארד דולר ב-2021 על רכישות מחדש.

במבט שנתי, פעילות הרכישה מחדש של ברקשייר האטה מעט ועומדת השנה על כ-8 מיליארד דולר. התאגיד השתלט גם על חברת הביטוח אלג'ני בעסקת ענקת של 11.6 מיליארד דולר - העסקה הגדולה ביותר של באפט מאז 2016.

"המתמטיקה לא מסובכת: כשכמות המניות יורדת, העניין שלכם בעסקים הרבים שלנו עולה. כל חלקיק קטן עוזר אם רכישות מחדש נעשות במחירי שווי מדויקים, זה מועיל לכל בעלי המניות בכל היבט", כתב באפט למשקיעים.

באפט עדיין מאמין גדול מאוד בכלכלת ארה"ב

המכתב של באפט מתפרסם תמיד לאחר פרסום הדוחות של ברקשייר וטון המכתב גם צפוי לקבוע את הטון במפגש המשקיעים השנתי באומהה, נברסקה, שזכה לשם "וודסטוק של הקפיטליסטים". מכתבו של המשקיע המיליארדר נגע במספר נושאים, שיבח את שותפו הוותיק בן ה-99 צ'ארלי מאנגר והדגיש עד כמה ברקשייר שמחה לשלם סכום גבוה של מסים בשל התועלת הגדולה שקיבלה לאורך השנים מ"הרוח הגבית האמריקאית".

"אני משקיע כבר 80 שנה - יותר משליש מחייה של המדינה שלנו", כתב באפט, "עדיין לא נתקלתי בתקופה שבה היה הגיוני לבצע הימור ארוך טווח נגד אמריקה. ואני בספק גדול מאוד אם לכל קורא של המכתב הזה תהיה חוויה שונה בעתיד".

המשקיע המוערך הדגיש במכתב שברקשייר תמשיך תמיד להחזיק כמויות גדולות מאוד של מזומן ואג"ח של ממשלת ארה"ב יחד עם מגוון רחב מאוד של עסקים לעתיד. סכום המזומן הזמין של ברקשייר הת'וואיי נכון לסוף 2022 עמד על 130 מיליארד דולר.

עוד במכתב, באפט חשף כי המנכ"לים הבאים של ברקשייר הת'וואיי ישקיעו חלק ניכר מהונם הפרטי במניות התאגיד. גרג אייבל, היורש הצפוי של באפט וסמנכ"ל עסקי ברקשייר שאינם קשורים לביטוח, רכש בשנה שעברה מניות של החברה ביותר מ-68 מיליון דולר.

"בברקשייר, לא יהיה קו סיום", כתב באפט.