מכה נוספת לתדמית הכלכלה הישראלית: גם ה-FT מזהיר מהמהפכה המשפטית

עיתון ה"פייננשל טיימס" הבריטי, אותו כינה נתניהו בעבר "עיתון חשוב" ו"עיתון מוביל", מזהיר מפני ההשלכות של "סירוס" מערכת המשפט ושל שלטון החוק בישראל • "אלה ימים חשוכים לישראל", נכתב במאמר המערכת הבלתי חתום המייצג את עמדת העיתון

עיתון ה''פייננשל טיימס'' בדוכן / צילום: Shutterstock, Hadrian
עיתון ה''פייננשל טיימס'' בדוכן / צילום: Shutterstock, Hadrian

ה"פייננשל טיימס" (FT) הבריטי, אחד העיתונים הכלכליים המובילים בעולם, מזהיר במאמר מערכת חריף שהתפרסם בסוף השבוע מפני המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו. העיתון כותב כי ההשלכות של "סירוס" מערכת המשפט ושל שלטון החוק בישראל מהווים חלק מ"אי-ליברליזם חשוף שיהיה בעל השלכות כבדות על ישראל, על האזור כולו ועל המערב".

הכלכלנית הראשית באוצר מזהירה: רפורמת המשפט עלולה לפגוע בפעילות הכלכלית 
מה קרה כשהפרשן הכלכלי המשפיע בעולם קיבל שיחת שכנוע מנתניהו | ראיון 
דב מורן: "המשבר הזה יוריד אותנו לתמ"ג של בולגריה, ולבולגריה אין אויבים"
מה עושה הרפורמה המשפטית לכיס שלכם, ומה הציבור חושב על הסיקור של התקשורת? 

"אלה ימים חשוכים לישראל", נכתב במאמר המערכת הבלתי חתום, המייצג את עמדת העיתון, אותו כינה ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר "עיתון חשוב" ו"עיתון מוביל".

העיתון משרטט את הרקע לשורת השינויים במערכת המשפט בישראל - כולל החלשת בית המשפט העליון, הייעוץ המשפטי ומינוי שופטים על-ידי הממשלה - וכותב כי "איזונים ובלמים הכרחיים נמצאים כעת בסכנה בשל צעדי ממשלת נתניהו". 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

המאמר מתמקד בנזק הכלכלי שעשוי להיגרם לישראל: "הנזק הפוטנציאלי אינו רק חוקתי. השקל צנח לשפל של שלוש שנים על רקע ההצבעות השבוע (בקריאה ראשונה בכנסת, א"א). מנהיגים עסקיים ובנקאים חוששים מבריחה של הון ושל עובדי מפתח מהמדינה, שנדמית כאילו היא בדרך להיות אוטוקרטיה; בעוד משקיעים חוששים מאי-ודאות חוקית ומכח ממשלתי סמכותני ובלתי מוגבל".

ישראל פגיעה לכל החלשה של הפרדת הרשויות, נכתב במאמר, משום שיש לה כל-כך מעט איזונים ובלמים.

"ישראל עלולה ללכת בדרך החשוכה שבה הלכו דמוקרטיות אחרות"

פרשן "גלובס" אורי פסבוסקי חשף בסוף השבוע שעבר, בראיון עם בעל הטור ב"פייננשל טיימס" מרטין וולף, כי זה קיבל שיחה מראש הממשלה, בה ניסה נתניהו לשכנע אותו לגבי היתרונות של הרפורמה המשפטית לעסקים. בראיון עם גלובס ובטור שפרסם העיתון תחת שמו לאחר הראיון, דחה וולף את טענות נתניהו ומתח ביקורת על השינויים המשפטיים שמקדמת הקואליציה. עם זאת, מאמר המערכת שהתפרסם כעת בעיתון הכלכלי, שאותו קוראים כ-22 מיליון בני אדם מדי חודש, חריף אף יותר ממאמר הפרשנות של וולף.

העיתון הבריטי משרטט עתיד שבו ישראל נפרדת מהדרגה מהערכים המשותפים עם המערב, מה שיכול להיות בעל השלכות חמורות למדינה. "ישראל ללא ביקורת איתנה מצד מוסדות אינה באינטרס הארוך-טווח של אף אחד", נכתב.

"אחת הסיבות לכך שהמערב תמך בישראל היא בשל הערכים המשותפים. זה כולל מערכת משפט עצמאית כבסיס הכרחי לדמוקרטיה. כעת, כשמצב זה נמצא בסיכון, על ארה"ב - בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל - להשתמש בכל ההשפעה שלה, בפורומים פרטיים ובאופן פומבי. ישראל עלולה ללכת בדרך החשוכה שבה הלכו דמוקרטיות אחרות, כמו פולין, הונגריה וטורקיה, אל עבר האי-ליברליזם".

מה שעומד בסיכון בישראל, כותב העיתון על רקע האפשרות להסלמה ביטחונית ואזורית, גדול ממה שעומד בסיכון במדינות אלה. "ישראל מיצבה את עצמה כמגדלור דמוקרטי במזרח התיכון", הוא מסכם. "כעת אורו - גם אם לא כבה לגמרי - בהחלט עומעם".