פיץ' מותירה את תחזית דירוג האשראי של ישראל על כנה, ומזהירה מהשלכות הרפורמה המשפטית

חברת הדירוג הותירה את דירוג האשראי ברמה A+ ואת תחזית הדירוג ב'יציבה' • אך הזהירה מטיב הרפורמה המשפטית, עצמאות בנק ישראל ואופי התקציב העתידי של ישראל

נתניהו, סמוטריץ' ולוין / צילום: אוהד צויגנברג, נועם מושקוביץ' ודני שם טוב/דוברות הכנסת
נתניהו, סמוטריץ' ולוין / צילום: אוהד צויגנברג, נועם מושקוביץ' ודני שם טוב/דוברות הכנסת

חברת הדירוג פיץ' אישרה מחדש את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ והותירה את תחזית הדירוג על 'יציבה'. האישרור מגיע על רקע האינפלציה הגלובלית ועליות הריבית המאיטות את הכלכלה בישראל ובעולם. אך חברת הדירוג התייחסה להשפעות הרפורמה המשפטית והביעה חשש מהתבטאויות של ח"כים על עצמאות בנק ישראל.

עימותים אלימים עם המשטרה באיילון: 11 מפגינים נפצעו | סיקור שוטף
השקל מזנק מול הדולר: מה אומר מדד הדופק של גלובס על מצב המשק?
״מחטף״: באוצר הנחיתו מכה על הפנסיה ועוררו סערה | בדיקת גלובס

בהודעת החברה נכתב כי דירוג האשראי של ישראל ברמה A+ מאזן בין כלכלה מגוונת ואיתנה, בעלת ערך מוסף גבוה ומדדים פיננסיים חיצוניים חזקים לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר גבוה, סיכונים ביטחוניים מוגברים ואי יציבות פוליטית המעכבת את ביצוע המדיניות.

החברה ציינה את תוצאות הרפורמה המשפטית כגורמם היכול לפגוע בדירוג האשראי של ישראל, וכתבה כי "הרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל על ידי החלשת האינדיקטורים של הממשלה או במידה והיחלשות האיזונים והבלמים המוסדיים יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר או סנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים."

השפעות עצמאות בנק ישראל ואופי התקציב העתידי 

פיץ' הזהירה כי מדינות אחרות שהעבירו רפורמות מוסדיות גדולות אשר הפחיתו את האיזונים והבלמים בין הרשויות ראו ירידה והיחלשות משמעותית במדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI). אינדיקטורים אלו משפיעים במודל הדירוג של החברה ובמקרים מסויימים אף הביאו להפחתה של שלב אחד בסולם הדירוג. החברה הדגישה כי לא נראה בבירור אם טיב הרפורמות ישפיעו בקנה מידה דומה על דירוג האשראי של ישראל.

בנוסף, החברה ציינה כי חלק מחברי הכנסת והממשלה הציעו לצמצם את עצמאותו של הבנק המרכזי ולהגביל את עליית הריבית על המשכנתאות. עד כה התנגדו למאמצים אלו ראש הממשלה ושר האוצר. ועל פי החברה אין מדובר בתרחיש הבסיס, אך היחלשות עצמאותו של הבנק המרכזי תוריד את האמינות של קובעי המדיניות בישראל, המהווה כיום נקודת חוזק בדירוג האשראי.

גם תקציב המדינה שעוד לא אושר נלקח בחשבון. פיץ' ציינה שלתחזית זו יש סיכונים שכן התקציב עוד נדרש לעבור את הכנסת וניתנו התחייבויות נוספות לציבור הבוחרים ויש סיכונים בצד ההכנסות. מעבר להצעת התקציב הנוכחית, הרשויות צפויות להמשיך במדיניות של סובסידיות גבוהות יותר המעדיפות קבוצות בעלות שיעורי תעסוקה נמוכים על חשבון תקציב מאוזן בהינתן ההימנעות מהעלאת מסים. חברת הדירוג שמה את התקציב והאפשרות להתרחבות במדיניות הפיסקלית בראש הגורמים היכולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' בתגובה לדירוג: "כלכלת ישראל חזקה ובעזרת השם תישאר כזו. אישרנו בממשלה בשבוע שעבר תקציב מצוין, אחראי, מרוסן ומוטה צמיחה ותשתיות, ולמרות האינפלציה העולמית הגואה אנו מצליחים לבצר את מדינת ישראל כאי של יציבות, כלכלה בצמיחה ומקום מצוין להשקעה.
דירוגי האשראי מוכיחים שאנחנו עושים את כל הצעדים הנכונים להצעדת מדינת ישראל קדימה".