מה קרה לשכר המתמחים במשפטים בשנה החולפת?

לפני שנה העמידו המשרדים הגדולים את שכר המתמחים על 11.5 אלף שקל בחודש כדי להתחרות בהייטק • לפי נתוני חברת ההשמה קודקס, בשנה שחלפה נבלמה עליית השכר והיא נותרה כמעט זהה • במשרדי עוה"ד הקטנים נע השכר החודשי בין 6,000 ל-9,000 שקל

העלייה בשכר נעצרה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
העלייה בשכר נעצרה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במרץ יחלו ראיונות במשרדי עורכי הדין להתמחות למועד מרץ 2024. המשרדים הפרטיים ומשרדי הממשלה יתחרו על מיטב הסטודנטים שסיימו ללמוד משפטים. לפני כשנה הייתה קפיצה משמעותית בשכר עורכי הדין ושיפור תנאי העבודה, על רקע זליגה לא מבוטלת של עורכי דין לענף ההייטק שפרח. כל המשרדים הגדולים, וחלק ממשרדי הבוטיק העלו את השכר החודשי משמעותית ל-11.5 אלף שקל כדי לעמוד בתחרות. גם במשרדים הקטנים נרשמה עלייה. אלא שמאז החלו רוחות של מיתון, עליות ריבית ואינפלציה שהשפיעו על תעשיית ההייטק ועל השוק, וכמות העסקאות ירדה משמעותית.

"נזק בעוצמה גדולה משצפינו": מכתב כלכלנים בכירים נוסף נגד ההפיכה המשפטית
ההיסטוריה מלמדת: האם זה הזמן המתאים לרכוש אג"ח  

לפי סקר שערכה חברת ההשמה קודקס המתמחה בתחום המשפט, בקרב מעל ל-90 משרדים עליית המחירים נבלמה והיא נותרה דומה מאוד למספרים של השנה שעברה. כך טווח השכר של מתמחים שיחלו את ההתמחות השנה במשרד עורכי דין קטן (1-39) עומד על 6,000-9,000 שקל לחודש (ברוטו לחודש), ללא שינוי ביחס לשנה שעברה. במשרד בינוני (בין 40-69 עורכי דין) השכר של המתמחים יהיה 7,000-9,500 שקל (ברוטו לחודש). גם ללא שינוי.

 

במשרדי הבוטיק, משרדים המתמחים בתחום משפטי אחד בד"כ, טווח השכר החודשי עלה והוא יכול להגיע ל-7,000-12,000 שקל, לעומת רף עליון של 11.5 אלף שקל בשנת 2022. במשרדים הגדולים (70-149 עורכי דין) יעמוד השכר על 9,000-11,500 שקל לחודש, לעומת 8,500-11,500 שקל לחודש בשנה שעברה, עליה קלה ברף התחתון. במגה משרדים (מעל 150 עורכי דין) יעמוד השכר על 11.5 אלף שקל לחודש, לעומת טווח שכר של 11,000-11,500 שקל לחודש בשנת 2022.

גם במגזר הציבורי המצב נותר על כנו. בדומה לשנה שעברה, השכר למתמחים במגזר הציבורי עומד על 5,300-6,000 שקל לחודש ברוטו. במרבית מקומות ההתמחות הציבוריים על סכום זה יש תוספות שונות המגדילות את השכר, תוספת ימי חופשה ומחלה, הוצאות ביגוד וסבסוד ארוחות.

לדברי ליאת בן-צבי שבח, מנכ"לית קודקס "בעוד ששנת 2022 התאפיינה בעליות שכר גדולות לצד שיפור תנאים למתמחים, שנת 2023 מתאפיינת בעליות שכר מינוריות וללא שינויים משמעותיים בתנאים למתמחים. לדבריה, מבחינת התנאים הנלווים, ככלל המשרדים הגדולים ומשרדי הבוטיק מציעים את התנאים הטובים ביותר. למשל, נופש שנתי בחו"ל, מימון ארוחות, תוכניות העשרה ומנטורינג, פעילויות ספורט, מימון קורס הכנה לבחינת לשכה, מענק הישארות למתמחים החוזרים למשרד, יום קצר בשבוע ועוד".

ליאת בן-צבי שבח, מנכ''לית קודקס / צילום: ניקי וסטפהל
 ליאת בן-צבי שבח, מנכ''לית קודקס / צילום: ניקי וסטפהל

הכי חשוב למתמחים: אווירה ויחסי אנוש

מסקר שערכה קודקס בנובמבר 2022, בקרב כ-250 סטודנטים למשפטים בשנה ג', בעלי פרופיל הצטיינות ממוסדות מבוקשים, עולה שהמרכיב החשוב ביותר לסטודנטים בבחירת מקום התמחות, שנה שלישית ברציפות, הוא "אווירה ויחסי אנוש". 95% מהמשתתפים דירגו פרמטר זה כחשוב ב"מידה רבה מאוד". במקום השני בחרו הסטודנטים - "מקצועיות". וזאת בדומה לתוצאות שהתקבלו בסקרים קודמים.

הפרמטר "מעורבות מתמחים בעבודה מהותית" עלה מהמקום החמישי למקום השלישי, ובמקום הרביעי, בדומה לשנה שעברה, נמצא הפרמטר "עניין ואתגר". מקום החמישי נמצא הפרמטר "הוגנות" שירד בחשיבותו מהמקום השלישי לעומת שנה שעברה. הפרמטר "שכר ותנאים", בדומה לסקרים הקודמים, נמצא רק במקום השישי. כאשר רק 53% מהסטודנטים ציינו שהוא חשוב להם ב"מידה רבה מאוד".

הפרמטר המתייחס לסיכוי להישאר במשרד כעו"ד לאחר ההתמחות, והפרמטר "חדשנות וגמישות מחשבתית" הגיעו למקום השביעי והשמיני בהתאמה ואחריהם הפרמטר "שיטת ההתמחות". בשני המקומות האחרונים, "שעות עבודה ועומס" ו"יוקרה ומוניטין".

לדברי בן צבי שבח "בשנים האחרונות אנחנו רואים שמוניטין ויוקרה כבר לא מספיקים כדי למשוך את הסטודנטים ועורכי הדין הטובים ביותר. יש להם ציפיות גבוהות. הם רוצים לעבוד במקום עבודה ש"רואה אותם", שקשוב לצרכים שלהם ותואם לערכים שלהם. מקום שנעים להם לעבוד בו ומאפשר להם להתפתח. יש להם ציפיות גבוהות גם מעצמם והם בחיפוש מתמיד אחרי האתגר הבא (בתוך או מחוץ לארגון) במיוחד בשנים הראשונות בתפקיד".