אדם פישר: "אחת מענקיות הטכנולוגיה הפסיקה פיתוח של קניין רוחני חדש בישראל"

פישר, שותף בכיר בקרן ההון סיכון בסמר בישראל, חשף כי אחת מחברות הטכנולוגיה הרב-לאומיות הגדולות החליטה לעצור את פיתוח הקניין הרוחני החדש שלה בישראל • פישר לא ציין את שמה של החברה או באילו פרויקטים מדובר • "לקח עשרות שנים עד שההייטק הישראלי הגיע לנקודה הזו, וזהו האיתות הראשון שהכל מתחיל להתפרק", כתב פישר

אדם פישר, שותף בקרן בסמר / צילום: איל יצהר
אדם פישר, שותף בקרן בסמר / צילום: איל יצהר

אחת מחברות הטכנולוגיה הרב-לאומיות הגדולות החליטה להפסיק את פיתוח הקניין הרוחני החדש המתקדם שלה בישראל, כך ציין הערב (ה') אדם פישר, שותף בכיר בקרן ההון סיכון בסמר (Bessemer) בישראל. פישר לא ציין את שמה של החברה או באילו פרויקטים מדובר, אך נראה מדבריו כי החברה לא תפסיק את פעילותה בישראל, אלא רק את פיתוח הפרויקטים החדשים והמורכבים ביותר.

אקזיט בחצי מיליארד דולר: HPE רוכשת את אקסיס סקיוריטי הישראלית 
"נזק בעוצמה גדולה משצפינו": מכתב כלכלנים בכירים נוסף נגד ההפיכה המשפטית 

"אינני יכול להפריז בחשיבות הרגע הזה", כתב פישר. "אחת הסיבות המרכזיות שבגללן ההייטק הישראלי התפתח באופן שונה ממדינות אחרות היא הנכונות להפקיד את מיזמי הפיתוח הגדולים והחשובים ביותר שלהן בישראל. מיטב המהנדסים והמפתחים הישראלים רוצים לעבוד על הפרויקטים המאתגרים ביותר, ואם אם לא יוכלו להמשיך לעשות זאת כאן, הם יבקשו לעשות זאת בחו"ל". 

"לקח עשרות שנים עד שההייטק הישראלי הגיע לנקודה הזו, וזהו האיתות הראשון שהכל מתחיל להתפרק. עסקים ומשקיעים יכולים להתמודד עם חדשות רעות, אבל אין להם יכולת להכיל חוסר ודאות, שעד מהרה מובילה לחדשנות ולחשש. זוהי שעת חירום", הוסיף פישר. קרן בסמר שלחה לפני כשבועיים דוא"ל למנכ"לים ולסמנכ"לי הכספים שלה בישראל ובו הוראה להקטין חשיפה למטבע השקל ולפזר את כספיהם בחשבונות בעולם. 

ישראל תפסיד מהמהלך

למיקום הקניין הרוחני המפותח בישראל חשיבות גדולה לחברה המפתחת -  לא רק מתוקף היוקרה שמקבל מרכז הפיתוח הישראלי ביחס למרכזים אחרים של אותה החברה בעולם - אלא גם יש לה משמעות פיננסית. מיסוי חברות בעלות קניין רוחני הוא גבוה יותר, וגם חברות שמחליטות להוציא קניין רוחני שפותח בישראל למדינה זרה משלמות מס משמעותי, כאילו היה מדובר במימוש של נכס. במקרה של מכירת Waze לפני עשור, הכניסה המדינה לא רק כחצי מיליארד שקל מס רווחי הון ממימוש אופציות ומניות של עובדים ומשקיעים, אלא גם 800 מיליון שקל נוספים כמס על העברת הקניין הרוחני לגוגל בארה"ב. חברות שיבחרו שלא להחזיק בישראל קניין רוחני, או פטנטים, עשויים להפחית בטווח הארוך את שיעור המס שהן משלמות בישראל. 

בסמר היא קרן אמריקאית בולטת שבין חברות הפורטפוליו שלה נמצאות וויקס ופייבר הישראליות, הבאנה שנמכרה לאינטל, כמו גם החברות האמריקאיות לינקדאין, טוויליו, שופיפיי ופינטרסט.