הריסה ובנייה בת"א: "היה לנו עיקרון מנחה - מי שיתעקש לקבל יותר, לא יקבל כלום"

הריסה ובנייה בשכונת בבלי, שהחלה לפני כ-9 שנים • בעלת דירה בבניין אומרת שכדי להצליח בפרויקט "צריך מישהו דומיננטי שידחוף, אחד שכולם סומכים עליו" • היזם יקבל 15 דירות, בעלי הדירות יקבלו דירה חדשה בשטח של כ־25 מ"ר יותר, עם חניה ומחסן

התחדשות עירונית בשכונת בבלי 47 בתל אביב / הדמיה: 3dvision
התחדשות עירונית בשכונת בבלי 47 בתל אביב / הדמיה: 3dvision

סיפור הפרויקט:

שכונת בבלי תחומה בין דרך נמיר לנתיבי איילון ממערב וממזרח, ובין פארק הירקון לגשר ההלכה מצפון ומדרום. "השכונה מנותקת ממרכז תל אביב אבל צמודה לפארק הירקון ויש בה הרבה אזורים ירוקים", אומרת הדס אדמון, בעלת דירה בבניין.

"קנינו את הדירה ב־2007, ושילמנו אז כ־1.5 מיליון שקל, אולם פינינו אותה לפני שבע שנים כי הילדים גדלו ומאז היא הושכרה. רוב האוכלוסיה בשכונה הייתה מבוגרת, אולם בשנים האחרונות הגיעו הרבה צעירים והאופי השתנה. נפתחו בה הרבה גני ילדים, המתנ"ס הורחב ונבנה בה בית ספר, מספרת אדמון". לדבריה, "רוב המסחר והבילויים נמצאים מעבר לכביש ברחוב יהודה המכבי - שם יש סופרים, בתי קפה, חנויות ספרייה ועוד.

התחדשות עירונית בשכונת בבלי 47 בתל אביב - לפני ואחרי / צילום: אלה פוגל, הדמיה: 3dvision
 התחדשות עירונית בשכונת בבלי 47 בתל אביב - לפני ואחרי / צילום: אלה פוגל, הדמיה: 3dvision

"התהליך התחיל לפני שמונה־תשע שנים. אנשים רצו לשפר את תנאי המחיה שלהם והתחלנו לבדוק את הרעיון בעקבות שיחות מדרגות עם השכנים. נבחרה נציגות שהורכבה מ־6 דיירים (מתוך 12 בעלי נכסים בבניין), והבנו שחייבים עורך דין שילווה אותנו. בהמשך עשינו תהליך בחירה של היזם".

מה הקשיים שצפו?
"היה למשל דייר שלא שיתף פעולה. לכל אחד יש סיבות משלו, אבל התהליך היה מאוד איטי. הייתה חלקה שלא ברור למי היא שייכת, כתוצאה מכך לא ידענו מה השטח המקורי של הבניין, ועוד. היה דיון ארוך מאוד על החוזה, על סוג המעליות והרבה התעסקות בפרטים הטכניים.

"זה תהליך שדורש המון גמישות ורצון לשיתוף פעולה. צריך מישהו דומיננטי שידחוף, אחד שכולם סומכים עליו. אבל היה לנו עיקרון מנחה: כל הטבה תינתן באופן אחיד לכולם ומי שיתעקש לקבל יותר, לא יקבל כלום".

התמורה ליזם:

15 דירות מתוך 27. מחירי שיווק בפרויקט: דירת 4 חדרים בשטח של 96 מ"ר, החל מ־6.25 מיליון שקל, פנטהאוזים 5 חדרים בשטח של 142 מ"ר, החל מ־11.62 מיליון שקל.

התמורה לבעלים:

דירה חדשה בשטח של כ־25 מ"ר יותר, עם חניה ומחסן.

לו"ז:

היתר הבנייה התקבל בפברואר האחרון.

הפרויקט: הריסה ובנייה, בשכונת בבלי 47 בתל אביב
המצב הקיים: בניין ישן על עמודים - סה״כ 4 קומות ו־12 דירות
היזם: קבוצת סופרין, קבוצת וייס וקבוצת ויתקין פרי
הקבלן המבצע: ירון טיבט חברה לבנייה בע"מ
אדריכלים: מילבאואר אדריכלים
עו"ד הדיירים: עו"ד אלון אבוקסיס ועידן יהודה ממשרד הרצוג פוקס נאמן
עו"ד היזם: משרד אוסלקה חלד ושות'