הסטארט-אפ הירושלמי שינטר זיהומים במאגרי המים של המדינה

חברת מקורות תנטר זיהומים בכנרת ובמאגרי מים טבעיים באמצעות הסטארט-אפ אוליב דיאגנוסטיקס, שבו היא משקיעה • בחברת המים הממשלתית ירכשו אחוזי אחזקה אחדים בחברה, בעלות המוערכת בכמה מיליוני שקלים

מתקן מקורות / צילום: בר - אל
מתקן מקורות / צילום: בר - אל

חברת מקורות תנטר זיהומים בכנרת ובמאגרי מים טבעיים באמצעות הסטארט-אפ אוליב דיאגנוסטיקס, שבו היא משקיעה. לפי ההסכם שנחתם, בחברת המים הממשלתית ירכשו אחוזי אחזקה אחדים בחברה, בעלות המוערכת בכמה מיליוני שקלים.

ההסכם נולד מתוך צורך לשכלל את המעקב אחר מאגרי המים בישראל. הפתרון שנבחר הוא של חברת אוליב הירושלמית, שתפתח למקורות מערכת אופטית אשר מסוגלת לנתח און-ליין תרכובות מים ולזהות איומים. המערכת הוטמעה בעבר בתעשיית הבריאות, ועכשיו מגיעה גם לסקטור המים הארצי.

בשבועות האחרונים ביצעו מקורות ואוליב סדרה של ניסויים, במסגרתם נרשמה הצלחה בזיהוי מוקדם של חומרים כימיים וביולוגים במאגרי מים. לפי מקורות, השימוש בטכנולוגיה יאפשר לנטר בצורה טובה יותר את מקורות המים השונים, ובכך לזהות ולטפל מבעוד מועד בזיהומים שיש בהם חשש לכאורה מעצם נוכחותם במקור המים.

מאז 2019 השקיעה מקורות במספר סטארט אפים, בהם היא רכשה אחזקות בשיעור של עד 20%. ביניהן, חברות מתחום ניהול האנרגיה, BIG DATA, הגנות סייבר, איכות ובטחון מים וניטור ותחזוקת תשתיות בפריסה ארצית.

לטענת סמנכ"ל ההנדסה והטכנולוגיה במקורות, יוסי יעקבי, ההסכם יאפשר קו הגנה נוסף לביטחון אספקת המים של חברת המים. לדבריו," המוצר של אוליב יסייע לנו לתר מבעוד מועד איומים פוטנציאלים ולהתמודד איתם בצורה טובה יותר".

גיא גולדמן, מנכ"ל Olive Diagnostics, ציין כי: "זיהוי איכותי ובזמן אמת של מולקולות בנוזלים מאפשר גילוי מיידי של תקלות במערכות ותיקונן על מנת שבריאות הציבור תישמר.