נתניהו ינחת היום בגרמניה. מה מצפה לו בביקור מלבד הפגנה נגדו?

לקראת הגעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בברלין, בו ייפגש עם הקנצלר אולף שולץ, מתארגנת בעיר הבירה הפגנה של מאות אנשים נגדו • ברקע, התקשורת המקומית עוסקת בהרחבה וברמה יומיומית במהפכה המשפטית שממשיכה לקדם ממשלת ישראל • עם זאת, נראה כי גרמניה אינה מהססת להפגין קשר מתמשך עם המדינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע היום (ד') לביקור בן שלושה ימים בגרמניה, בעיצומה של המהפכה המשפטית בישראל, וייפגש בחמישי עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. מהזווית הישראלית, נתניהו יהיה מעוניין לדבר על בלימת איראן בדרכה להשגת נשק גרעיני ועל ניסיון לקדם הכרזה אירופית על משמרות המהפכה כארגון טרור. מהזווית הגרמנית, הרי שברלין מעוניינת להתקדם במהירות עם רכש מערכת "חץ 3" מישראל (אחרי שהאמריקאים העניקו אור ירוק לשיחות מתקדמות בנושא) ולנסות ולקדם רגיעה בשטחים.

מה אפשר ללמוד על המהפכה המשפטית מטיסת נתניהו לאיטליה | דעה
אפקט הדומינו בשווקים: הקלף שיכול להפיל את כל הבנקים בעולם | פרשנות
בשורות טובות לכלכלת החלטורה: הניצחון של אובר וליפט בקליפורניה

אבל מהזווית התקשורתית - בגרמניה וגם בישראל - נראה כי התוכנית שמובילה ממשלת נתניהו לשינוי מערכת המשפט ולהחלשת בית המשפט העליון תופסת את עיקר תשומת הלב הציבורית. כלי התקשורת הגרמניים מכסים בהרחבה את הנעשה בישראל בשבועות האחרונים, כמעט ברמה היומיומית, והבוקר למשל עסקו הכותרות באתרי העיתונים באישור החוקים נגד הוצאה לנבצרות של ראש ממשלה ובעד פסקת ההתגברות בקריאה ראשונה. "הפוליטיקה הפנימית הישראלית מעיבה על הביקור", דיווח הרדיו הגרמני.

תשומת לב מיוחדת מקבלת ההפגנה המתוכננת להתקיים ביום חמישי מול שער ברנדנבורג, לא רחוק ממשרדי הקנצלר הגרמני. ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ הופצו בימים האחרונים הודעות הקוראות לבוא להפגנה, ואלפי בני אדם הצטרפו לקבוצות השונות המעדכנות על המחאה המתוכננת במהלך הביקור.

הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו ברומא / צילום: Associated Press, Gregorio Borgia
 הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו ברומא / צילום: Associated Press, Gregorio Borgia

נתניהו יגיע לברלין הבוקר, אך לוח הזמנים יחל למעשה רק בחמישי בבוקר. ב-12:30 (שעון ישראל) יתקיים טקס זיכרון ב"רציף 17" לזכר היהודים שגורשו להשמדה במזרח, ולאחר מכן תתקיים ארוחת צהריים ופגישה במשרדי הקנצלר. אחרי הצהרות לעיתונאים ומסיבת עיתונאים קצרה, ייסע ראש הממשלה נתניהו לפגישה עם נשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר, המתוכננת להתקיים ב-16:00 (שעון ישראל).

לפי הדיווחים בתקשורת הברלינאית, המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים כדי לאבטח את הביקור. הזוג נתניהו ישהה כנראה במלון ״וולדורף אסטוריה״. מדובר ברמת הכוננות הגבוהה ביותר בברלין, המקבילה לביקור בעיר של נשיא ארה״ב.

מארגני ההפגנה מצפים למאות בני אדם

"המטרה העיקרית שלנו היא להפגין סולידריות עם המפגינים בישראל", אמרה לגלובס אחת מהמארגנות של האירוע, ישראלית החיה בברלין כשנתיים, והיא חלק מיוזמת Defend Israeli Democracy, שכבר קיימה הפגנות תמיכה במחאה, ונגד המהפכה המשפטית, בערים ברחבי אירופה ובארה"ב.

היא מספרת על התלהבות רבה בקהילת הישראלים החיים בגרמניה, ועל מפגינים המתכוונים לבוא ביום חמישי להפגנה מפרנקפורט, לייפציג, ממינכן וגם מאוסטריה. "ההודעות בטלפונים לא מפסיקות לזרום. אנחנו ישראלים וזו הזהות שלנו, המשפחות שלנו בישראל וחלקנו רואים את העתיד שלנו בישראל. חשוב לנו להראות את ההתנגדות למה שמובילה כעת הממשלה ולתוכניות לריסוק מערכת המשפט", אמרה. המארגנים מצפים למאות בני אדם.

היא מסבירה כי הארגון והפעילות כולה נעשית בהתנדבות, "מתוך דאגה אמתית לעתיד מדינת ישראל". משטרת ברלין אמורה לאשר ביממה הקרובה את קיום ההפגנה, וגם תאבטח אותה כחלק מההגנה המקיפה לה זוכים אירועים ישראלים ויהודים בגרמניה.

ברמה המדינית, נראה כי גרמניה אינה מהססת נכון לעכשיו להפגין קשר מתמשך עם ממשלת נתניהו. זה החל עם ביקור של שר המשפטים הגרמני מרקו בושמן בישראל ערב אישור החוקים הראשונים בנוגע לחוקי יסוד ולוועדה למינוי שופטים בכנסת בפברואר, ופגישה אישית עם שר המשפטים הישראלי יריב לוין. היחסים המשיכו עם הזמנתו של שר החוץ הישראלי אלי כהן לביקור רשמי בברלין ולמפגש עם שרת החוץ אנלנה ברבוק לפני כשבועיים, ונמשכים כעת עם פגישה רמת-דרג לארוחת צהריים במשרדי הקנצלר ביום חמישי.

הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו ברומא / צילום: Reuters, Cecilia Fabiano
 הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו ברומא / צילום: Reuters, Cecilia Fabiano

עיניי התקשורת הגרמנית נשואות למה שיגיד הקנצלר לאחר הפגישה

"הפגישה תעסוק ביחסים הבילטרליים, ביחד עם נושאי ביטחון אזוריים ובינלאומיים", אמר דובר הממשלה שטפן הבשטרייט, המלווה את שולץ כבר שנים ארוכות, בעדכון לתקשורת ביום שני. למי שסבור כי שולץ יביע עמדה חדשה בנוגע לשינויים במערכת המשפט הישראלית במהלך מסיבת העיתונאים הקצרה המתוכננת אחרי הפגישה בין השניים במשרדי הקנצלר, הדגיש הבשטרייט כי "הממשלה הפדרלית כבר הביעה עמדות ברורות בנושא".

עמדות אלו הובעו למשל על ידי ברבוק, בפגישתה עם שר החוץ אלי כהן בברלין לפני כשבועיים, אחריה אמרה כי "ישנן דאגות" בנוגע ל"חלק משינויי החקיקה שנדונים בימים אלו בישראל". ברבוק הביעה את עיקר הביקורת שלה נגד החקיקה לעונש מוות למחבלים, נושא שאינו אמור להתקדם במהירות בחקיקה של הממשלה החדשה.

שר החוץ אלי כהן במפגש עם שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
 שר החוץ אלי כהן במפגש עם שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

נשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר היה מעט חריף יותר כשאמר בשבוע שעבר כי ״אנחנו מודאגים מהשינוי המבני של שלטון החוק שמתכננת הממשלה״. דבריו של שולץ בהצהרות לתקשורת שיימסרו אחרי הפגישה ביום חמישי, ובתשובות אפשריות לשאלות העיתונאים, ייבחנו בשבע עיניים, גם על ידי התקשורת הגרמנית.

האינטרס הגרמני: לרכוש מערכת חץ 3 כמה שיותר מהר

לגרמניה יש אינטרס לרכוש מישראל במהירות האפשרית את מערכת "חץ 3", להגנה מפני טילים בליסטיים, והקנצלר שולץ הכריז בחודשים האחרונים על יוזמה כלל-אירופית בשם Sky Shield, שתגן למעשה על כל מרכז אירופה והמדינות הבלטיות באמצעות המערכת הישראלית. סכום העסקה אמור להתחיל משלושה מיליארד אירו, ואם היא תצא לפועל היא תהיה עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר של ישראל.

מערכת ''חץ 3'' / צילום: משרד הביטחון
 מערכת ''חץ 3'' / צילום: משרד הביטחון

בביקורו של שולץ בוושינגטון לפני כעשרה ימים קיבל הקנצלר הגרמני "אור ירוק", אחרי עיכובים של חודשים, להתקדם עם העסקה, והיא תלויה כעת רק באישור פורמלי סופי של ועדה בקונגרס האמריקאי. וואשינגטון עדיין עשויה לעכב את האישור הסופי, אם ברצונה לעשות זאת.