פגשתי עשרות מנהיגים יוצאי דופן. אלה התכונות שמשותפות לכולם

הם קופצים מעל הפופיק, מרפרשים בלי הפסקה, הולכים נגד הזרם ודואגים שיעשו בשבילם את העבודה המלוכלכת • מה הופך יזמים ומנהלים פורצי דרך לדמויות חריגות בנוף?

חצי שעה של השראה. על המשותף למנהיגים יוצאי דופן / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. על המשותף למנהיגים יוצאי דופן / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי

בעבודה שלי אני עובד עם יוצאי הדופן - יזמים, מיליארדרים, מנהיגים ובעלי חברות. ראיתי איך הם פועלים מאחורי הקלעים. יש להם חולשות אנושיות, כעסים, הם די קטנוניים, והם לא חכמים יותר מאחרים. ובכל זאת, משהו בהם מאפשר להם לשבור את הממוצע, לעשות דברים בענק ולהותיר חותם משמעותי. מהו סט התכונות שהופך אותם ליוצאי דופן?

כל הזמן "עסוקים מדי"? תפסיקו להתגאות בזה
"שוק אוכל, קעקועים וחנויות סקס": המנכ"ל שהמציא מחדש את דיזנגוף סנטר 

אצל אלה שהכי התחברתי אליהם היה זה אירוע מכונן שהביא לפרץ יצירתיות שבו הם הגו את הדבר הגדול הבא כסוג של חיזיון פנטסטי. גם אם הכול היה טוב, זה לא הספיק להם. הם רצו להיות יוצאי דופן, העזו להגשים את החלומות הנסתרים, אלה שאחרים חשבו שהם לא ראויים להם. הם משכו את עצמם למעלה, קפצו מעל הפופיק, נכנסו מבעד לדלת. הם האמינו שהם זכאים לכך, גם אם בהתחלה אמרו להם שהם לא בליגה הזאת, הם לא נתנו לאחרים להקטין אותם.

ברגע שהם שברו את המחסום התודעתי הזה, הם כבר לא הביטו לאחור. הם ראו את המטריקס מתפורר וכבר הבינו: הם אדונים לגורלם.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

הם ממנפים הצלחות, כסף של אחרים או קשרים (וניים דרופינג), לעתים גם גוזמאות. הם לא מהססים לייצר מכשירים או מוצרים שימנפו את הכישורים שלהם. הם מבינים שכדי להגיע לעוצמה גדולה, צריך להשתמש בכוח חיצוני, שאין להם.

הם חיים בסרט של עצמם, ממלאים את המוח שלהם בסיפורים, כותבים את תסריט חייהם ומספרים את הנרטיב הזה שוב ושוב למי שרק מוכן לשמוע. הם יתישו את כולם עד שהלה־לה־לנד שלהם יהפוך למציאות אלטרנטיבית, שמצליחה להתקיים לצד המציאות הרגילה - ובסופו של דבר משנה אותה.

אבל לפעמים הם עוטים את המבט המפחיד, מבט קשה כזה, שמאחוריו רואים את הקילינג אינסטינקט. הם יודעים לחתוך ללא סנטימנטים, להגיד "לא" להצעות בלי להתנצל, לפטר אנשים, להיפרד משותפים ולהתגבר במהירות על תחושת האשמה. הם חיים לפי החוקים שלהם ולא עובדים בלרצות את כולם. הם גם מוכנים לשלם על זה מחירים גבוהים.

יוצאי הדופן הם אלה שהצליחו לפתח יכולות בכל התחומים, או לפחות לא נרתעים מהם. זה לא אומר שזה היה קל. פעמים רבות בהתחלה הסובבים אותם בעבודה התנכרו להם, ייתכן שאפילו קראו להם שרלטנים. זה רק גרם להם לפתח את היכולות המשלימות טוב יותר.

הערה חשובה: הרשימה הזאת היא בהחלט לא רשימת המלצות. מדובר בסט תכונות קשות שלא מתאימות לרובנו. אבל אם אתם מזהים את עצמכם בחלק מהן תדעו שאתם לא לבד.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".