התחלות הבנייה הגיעו לשיא, ומאז המספר יורד: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

השיא של השנה שעברה בהתחלות בנייה שייך כולו לרבעון הראשון, והירידה בקצב הבנייה כבר כאן • השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

השבוע הובלט יותר הנתק בין ממשלת ישראל למצב הנדל"ן למגורים בארץ. עוד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת על ירידה משמעותית בקצב הבנייה, וכל הגופים העוסקים באיסוף נתונים על הענף - בנק ישראל, הכלכלנית הראשית האוצר והלמ"ס - מצביעים על כניסת התחום למיתון כבד, לא נראה שלממשלה יש מושג או עניין בשאלה מה צריך לעשות.

בתל אביב יש מלאי של דירות לשנתיים. מה יקרה למחירים?
המדריך למשקיע בקרנות נדל"ן מעבר לים 

כפי שכתבנו בגלובס, 2022 הסתכמה עם מספר שיא של 27 שנים בהתחלות בנייה (למעלה מ־67 אלף) ואולם זה נבע בעיקר מהרבעון הראשון של השנה, שרשם מספר גבוה במיוחד. מאז הרבעון ההוא, המספר פוחת והולך.

השבוע גם הוצגה חלופה חדשה לתמ"א 38, שבמסגרתה מקודמות ויקודמו תוכניות עירוניות שיחליפו את תמ"א 38, בשיתוף פעולה בין הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לבין הערים עצמן. לא ברור כיצד ייפתר נושא הפטור מהיטל ההשבחה שמצוי כיום בתמ"א 38.

יום ראשון 26.3 

1. סיור בהר מירון לקראת הילולת הרשב"י

הדוח הסופי של ועדת נאור לחקר האסון במירון טרם פורסם, אולם ל"ג בעומר מתקרב, ולקראתו הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת עורכת סיור במקום, בהשתתפות כל בעלי העניין. בין המשתתפים: נציגי המשרדים לביטחון לאומי, המשפטים, הבריאות, התיירות, התחבורה, וכן רמ"י, רט"ג, מרכז השלטון האזורי, איחוד הצלה, זק"א ועוד.

יום שני 27/3 

2. בריכה על הגג: התנגדויות לבניית מלון חדש באילת

החברות ישרוטל ואיסתא מעוניינות להקים מלון חדש באילת, במגרש בן כשני דונם ברחוב הים, מול מלון הרודס בוטיק ובסמוך למלון דן אילת. מדובר במלון שיוזמיו מכנים אותו "מלון לייף סטייל מדרג A", שיכלול 200 חדרים בשמונה קומות. כל שטחי הציבור של המלון ירוכזו בקומה האחרונה שלו, והבריכה מתוכננת להיות על הגג.

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, תדון בהתנגדות, שהוגשה על ידי בעלי המגרש הסמוך, שעליו פועל כיום סופרמרקט ומלון קטן.

3. תוכנית חדשה להארכת מנחת הבונים

מה קורה במנחת הבונים? מדובר במנחת קטן שנמצא בין מושב הבונים לקיבוץ נווה ים ועתלית, ליד מסילת הרכבת, שכל מי שנוסע בכביש 2 באותו אזור יכול להבחין בו, ולעתים באימוני צניחה חופשית שנעשים בו. והנה, בשנים האחרונות המקום רוחש, לפחות מבחינה תכנונית.

לפני כשנתיים קודמה במקום תוכנית להארכת מסלול ההמראה מ־830 מטרים ל־1,800 מטר, בין היתר לצורכי השמשת המנחת למטוסי כיבוי. והנה, באחרונה דנה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף הכרמל בקידום תוכנית לביטול התוכנית ההיא, "עקב שינוי נסיבות" והמליצה לוועדה המחוזית חיפה לאשר את הביטול. ואולם הביטול נעשה מכוח סעיפים 77 ו־78 לחוק התכנון והבנייה, מה שמרמז שבמקום מבוצעת פעילות תכנונית חדשה.

מהי בדיוק? מפרוטוקול הוועדה המקומית לא ניתן להבין, ואולם מכיוון שמדובר בתוכנית בסמכות הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, זו תדון בה ואולי הדברים יובהרו יותר. עד אז תושבי הסביבה חיים במתח.

4. מכרז שכירות בירושלים: מספר הדירות לא ידוע

מכרז רמ"י ירושלמי קטן אך מעניין מאוד ייסגר באותו יום על מגרש בן כ־1.1 דונם ברחוב עמק רפאים 67 בירושלים, ליד הצומת עם פייר קניג, יוחנן בן זכאי ואלעזר המודעי.

המגרש, בייעוד של שכירות ארוכת טווח, מיועד לכ־50 יחידות דיור, אך אין מדובר במספר סופי, שכן במקום אין עדיין תוכנית מאושרת, ומדובר בהערכת רמ"י בלבד. רבע מהדירות יוקצו לשכירות מפוקחת בשכר דירה מופחת, שייקבע במועד סמוך לאכלוס והיתרה יוקצו לשכירות בתנאי שוק.