איך תשמרו על נחיצות התפקיד שלכם בזמן תהליך של ארגון מחדש

על אף שייתכן שיש לכם השפעה מוגבלת על הארגון מחדש של החברה, עדיין נותרה לכם שליטה על ההתפתחות • להלן מספר אסטרטגיות שיכולות לעזור לכם לנווט בהצלחה בסביבה ארגונית המשתנה ללא הרף

לוודא שהעתיד מובטח כשהארגון מוביל תהליך של ארגון מחדש / צילום: Unsplash
לוודא שהעתיד מובטח כשהארגון מוביל תהליך של ארגון מחדש / צילום: Unsplash

אודות הכותבת

דינה דנהם סמית' היא מאמנת מנהלים של מנהלים בכירים במותגים מובילים בעולם כמו Adobe, Netflix, PwC, Dropbox, Stripe וחברות רבות בצמיחה. לפני הפיכתה למאמנת מנהלים, דנהם שימשה כמנהלת בחברות הון פרטיות

על אף שתהליך ארגון מחדש יכול לעזור לחברה לשפר את הביצועים, לרוב מדובר בחוויה שלילית עבור כל המעורבים. אי־הוודאות המתמשכת יוצרת לחץ וחרדה ללא קשר לשאלה האם אובדן משרות מלווה את השינוי. אין זה פלא שכ־60% מהארגונים חווים צניחה בתפוקה במהלך מצב ה"לימבו" הזה.

ארגון מחדש יכול להיות קשה במיוחד כאשר אתם לחוצים לגבי התפקיד שלכם. למרות שאתם עלולים להרגיש שהמצב לא בשליטתכם, בכל זאת יש הרבה שאתם יכול לעשות כדי לנווט לתוצאה חיובית. הנה כמה צעדים שכדאי לנקוט.

הדגישו את הערך שלכם

כשנודע לכם על תהליכי הארגון מחדש בחברה, ייתכן כי כמה החלטות על שינוי המבנה נמצאות כבר בשלב הסופי. בכל זאת, רוב הסיכויים שיש החלטות שניתן עוד לשנות. שוחחו באופן יזום עם המנהל שלכם על הקריירה שלכם. כדי להתכונן לפגישה, הבהירו כיצד אתם תורמים לארגון באמצעות מבט רחב על צרכיו, כולל האתגרים שלו, הזדמנויות שוק והכיוון האסטרטגי.

לאחר מכן, זהו כמה תרחישים המדגימים כיצד תוכלו לתרום באופן משמעותי להצלחת החברה. אתם יכולים לומר למנהל: "הנה מה שאני צופה עבור העסק. אני רוצה לעזור לנו להצליח, והנה תחומים שבהם יש לי מומחיות או הובלתי בעבר". המנהל שלכם יעריך את נקודת המבט ההוליסטית שלכם ואת המנטליות של "החברה לפני הכול".

אבל בסוף, זכרו שאתם לא היחידים שפונים למנהל שלכם בדרך זו. הצהירו בפניו על הבנתכם את הנסיבות הללו - המנהל שלכם יעריך את האמפתיה.

טפחו את הרשת שלכם

רשת פנימית חזקה תמיד מועילה להצלחה בקריירה. יש לזה ערך רב עוד יותר בתוך חוסר הוודאות של תקופת ארגון מחדש, כשגישה למידע והזדמנויות יכולה לשנות את משחק עבורכם. ככל שיש לכם יותר תמיכה בחברה, כך אתם בטוחים יותר.

ערכו רשימה של אנשים שאפשר להתחבר אליהם, כולל בעלי ברית, מנהלים לשעבר ומנטורים או נותני חסות. בנוסף לטיפוח הקשרים ההדוקים הקיימים, חשבו על עמיתים שנותק איתם הקשר, כמו חברי צוות לשעבר, שותפים ממחלקות שונות או עמיתים לעבודה שנהגת להתרועע איתם. קשרים רדומים עשויים להציע תובנות ורעיונות חדשים ויכולים להוות מקור לידע ולהון חברתי.

תכננו תרחישים אפשריים

שקילת האופן שבו הארגון מחדש עשוי להתפתח ואפשרויות התגובה שלכם לשינויים יכול לעזור לכם להגיב בצורה דינמית יותר לעתיד הלא־נודע.

חישבו: מה יכולות להיות תוצאות סבירות של הארגון מחדש עבורכם? סרקו את המציאות הנוכחית של העסק, תוך התחשבות בגורמים פנימיים וחיצוניים משפיעים. חשבו על התרחיש הגרוע ביותר, התרחיש הטוב ביותר, ומספר אפשרויות בין הקטבים הללו - וקבעו כיצד תתמודדו עם כל אחד מהם.

תעדו שלבי פעולה ושקלו תזמון: האם יש אסטרטגיות וטקטיקות שכדאי לכם לנקוט במוקדם ולא במאוחר? אחד הלקוחות שלי למשל, זיהה הזדמנות אפשרית לעבור למחלקה חדשה. כשהוא נמרץ ונרגש מהתרחיש הזה, הוא התחיל לחלוק רעיונות עם מנהל הקבוצה וקיבל על עצמו לנהל בעיה איתה היא מתמודדת. יצירתיות וערך מוסף עשויים להגביר את הסיכויים לתוצאה המועדפת עליכם.

לבסוף, חפשו אינדיקטורים לכך שתרחיש מסוים אכן יתרחש. לדוגמה, אם המנהל שלכם מבקש מכם לפרט את תפקידכם ותחומי האחריות שלכם, סביר להניח שהוא נתון תחת לחץ לבנות מחדש את הצוות שלו ולאחד תפקידים. ערנות לסימנים כאלה יכולה להנחות אתכם מתי לנקוט פעולה מיידית.

באמצעות זיהוי יזום של מגוון תוצאות פוטנציאליות וקביעה תגובתכם מראש, תוכלו להבטיח שלא תיתפסו לא מוכנים.

פנו זמן לתחזוקת הקריירה

עדכון קבוע של קורות החיים ופרופיל הלינקדאין שלכם הוא "היגיינה לקריירה", מה שמאפשר לכם למנף את התרומות וההישגים שלכם כשאלה עודם טריים. תהליך ארגון מחדש יכול לשמש עבורכם כזרז לבצע תחזוקה כזו.

זו גם הזדמנות להרהר בתחושות שלכם לגבי תפקידכם הנוכחי. ארגון מחדש יכול להציע נקודת מפנה חשובה, גם אם לא הבנתם שאתם מוכנים לכך; אולי אתם יכולים לתת לזה להיות תמריץ לחקור אפשרויות וכיוונים מרגשים יותר עבורכם.

נהלו את הרגשות שלכם

זה טבעי להרגיש לחץ, כעס או פחד לגבי עתידכם בתקופת ה"לימבו" הזו. כדי לנהל את הרגשות שלכם, שימו אליהם לב ותנו להם שם - לדוגמה, "אני מרגיש לחוץ שאני עלול לאבד את העבודה שלי". שיטה זו יכולה לעזור לכם להרגיש רגועים יותר.

נסו שלא להפוך שיחות והחלטות הקשורות לארגון מחדש לאישיות. זכרו: חברות מבצעות תהליכי ארגון‏־מחדש מסיבות עסקיות בלבד. חשיבה בכיוונים אחרים רק מוסיפה לעומס הרגשי שלכם.

לדוגמה, אחת מהלקוחות שלי נדרשה להעביר את הארגון שלה להנהלה חדשה כשהתפקיד הבא שלה עדיין לא הוגדר. היא הרגישה לא מוערכת ונסערת, אבל ידעה שהיא צריכה לשתף פעולה. בהערכה מחדש של המצב, היא הבינה שהשינוי הזה ייתן לה הזדמנות לחדש מצברים ולנסות משהו אחר. זה עזר לה להרגיש חיובית יותר לגבי המעבר והראה שהיא יכולה לשגשג בחוסר ודאות, וכתוצאה מכך זכתה לשבחים ולתפקיד בכיר יותר. לפיכך שאלו את עצמכם: מה יכולים להיות יתרונות של ארגון מחדש זה עבורכם?