סופית: מחיר החשמל יירד ב-2.4% מהשבוע הבא

באופן חריג, מדובר בעדכון שלישי לתעריף החשמל בתוך כשלושה חודשים, כאשר בשגרה מתעדכן מחיר החשמל רק פעם בשנה • ההפחתה מצטרפת לירידה שקבעה רשות החשמל בחודש שעבר, שעמדה על 1.5%

מחיר החשמל יירד ב-2.4% / צילום: חברת החשמל
מחיר החשמל יירד ב-2.4% / צילום: חברת החשמל

רשות החשמל פרסמה היום (א') את החלטתה לעדכון תעריף החשמל לצרכן. התעריף לצרכן הביתי יירד ב-2.4% - ירידה שגדולה ב-0.4% לעומת ההחלטה המקורית שפורסמה לשימוע בתחילת מרץ. זאת, לאחר הדיון בערעור התאחדות התעשיינים, שדרשה הפחתה משמעותית יותר בעקבות צניחת מחירי הפחם בעולם.

באופן חריג, מדובר בעדכון שלישי לתעריף החשמל בתוך כשלושה חודשים, כאשר בשגרה מתעדכן מחיר החשמל רק פעם בשנה. ההפחתה מצטרפת לירידה שקבעה רשות החשמל בחודש שעבר, שעמדה על 1.5% ונבעה מהחלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להמשיך את הפטור מבלו על פחם. 

בוגרי מינהל עסקים נגד הרפורמה המשפטית: "אזהרות האוצר כבר מתממשות" 
הורדת שכר של עשרות אחוזים וחודשים בלי עבודה: המציאות החדשה של המגייסים להייטק 

עם זאת, ההוזלות המתונות מגיעות בהמשך להתייקרות חדה יותר, בשיעור של 8.2%, בתעריף החשמל לצרכן הביתי, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' הבטיחו לבטל את רובה הגדול של ההתייקרות. בינתיים, מרבית ההתייקרות עדיין תישאר בתוקף.

רשות החשמל ציינב היום בהודעתה כי "הסביבה המאקרו-כלכלית איננה יציבה. כך למשל גובה הריבית, מדד המחירים ושער החליפין, אשר עלייתו וסיכונים הנובעים ממנו קיזזו חלקית את הירידה במחירי הפחם הבינלאומיים".

עוד ציינה הרשות כי חלה התקדמות משמעותית בהליכים למכירת יחידות היצור באתר אשכול של חברת חשמל, זאת במקביל לאסון קריסת העגורן במזח הפחם באתר רוטנברג של החברה. הרשות מפרטת בהחלטתה כי תבחן את ההשפעה של שני אירועים אלה על משק החשמל ואת המשמעות לצרכני החשמל כמכלול, זאת מתוך בחינת כלל ההשלכות.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, הגיב באכזבה על החלטת הרשות: "רשות החשמל בחרה בגישה שמרנית קיצונית על חשבון הציבור והעסקים. היה צריך להפחית את תעריף החשמל בלפחות 4%", אמר .

תומר הוסיף: "אנחנו מצפים משר האוצר לעמוד בהבטחה לביטול העלייה בתעריף החשמל מתחילת השנה. החלטת רשות החשמל מביאה לכך שלא תבוטל מלוא העלייה בתעריף, למרות הירידה החדה במחיר הפחם, ביטול הבלו על הפחם והבטחות הממשלה להפחתת התעריף. כל יום שעובר והתעריף נשאר גבוה, מתדלק את יוקר המחייה ומקשה על המלחמה באינפלציה ועצירת עליות הריבית של בנק ישראל".