בכיר פולני: ישראל התייעצה איתנו בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית

בראיון שהעניק לרדיו הפולני אמר סגן שר החוץ כי "דיברנו עם הממשלה הישראלית - חלקנו את הניסיון שלנו איתה, וגם הממשלה עצמה שאלה אותנו" • פולין מוגדרת כ"דמוקרטיה פגומה" ע"י מדד הדמוקרטיות של "האקונומיסט" והידרדרה במדדי שלטון החוק הבינלאומיים כתוצאה מהרפורמה הזו

הפרלמנט הפולני. סגן שר החוץ: ''ישראל התייעצה אתנו בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית'' / צילום: Shutterstock, Shutterstock
הפרלמנט הפולני. סגן שר החוץ: ''ישראל התייעצה אתנו בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית'' / צילום: Shutterstock, Shutterstock

סגן שר החוץ הפולני אמר בראיון לרדיו מקומי כי ממשלת ישראל פנתה אל הרשויות במדינה כדי להתייעץ אתן בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית. סגן השר פאבל יבלונסקי התייחס לדברים בראיון שהעניק לתחנת הרדיו הפרטית RMF24. הרשויות בפולין פתחו בשנים 2017-1028 ברפורמה מקיפה בשלטון החוק במדינה, שכללה השתלטות פוליטית על בית המשפט החוקתי ועל מינויי שופטים לכל הערכאות, לרבות בית המשפט העליון.

"מדינה במשבר": כך מסקרים בעולם את פיטורי שר הביטחון וההפגנות
יו"ר ההסתדרות לנתניהו: "אם לא תודיע על עצירת החקיקה - שביתה פורצת במשק ברגע שאסיים את ההצהרה"

פולין מוגדרת כ"דמוקרטיה פגומה" על-ידי מדד הדמוקרטיות של "האקונומיסט" והידרדרה במדדי שלטון החוק הבינלאומיים כתוצאה מהרפורמה הזו, שגם הציבה אותה על מסלול התנגשות עם בריסל ועם בית הדין האירופי לצדק.

חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה ציינו בסקירה השוואתית עדכנית שפורסמה בשבוע שעבר כי המודל היחיד הדומה לזה שמתכוונת הממשלה הישראלית לקדם בנוגע לבחירת שופטים, מבין 42 מדינות שנבדקו, הוא זה הפועל בפולין מאז 2019. אתמול פרסמנו כתבה על השלכות הפיכת מינויי השופטים לפוליטיים.

הבכיר הפולני נשאל באופן סרקסטי על המצב בישראל, בקטע וידאו שהופץ היום (ב') בטוויטר. "בעצם השפעתם על ישראל, כך שכולם ברחובות מפגינים נגד הרפורמה במערכת המשפט, וטוענים שהיא פוגעת בשלטון החוק", שאל המראיין בחיוך. "זהו עניין פנימי ישראלי", אמר סגן השר, אך הוסיף: "אבל כשדיברנו עם הממשלה הישראלית - חלקנו את הניסיון שלנו אתה, וגם הממשלה עצמה שאלה אותנו". "זו בדיחה?", תהה המראיין. "זו האמת", אמר הבכיר.

בניסיון להבהיר את הדברים צייץ סגן השר בדקות האחרונות כי "מערכת המשפט של ישראל, או של כל מדינה אחרת, היא עניין פנימי לחלוטין. בו-בזמן, זה דבר נורמלי לחלוטין שבמהלך שיחות דיפלומטיות אנחנו מחליפים את הניסיון שלנו, גם בעניינים פנימיים. מי שיוצר מכך סנסציה אינו מבין דיפלומטיה".

הרשויות בפולין מנסות להגיע להסכמה עם האיחוד האירופי, שהקפיא סיוע כספי בשווי של עשרות מיליארדי אירו, סביב נסיגה הדרגתית מהרפורמות שהיא אימצה, אך ללא הצלחה עד כה. בפולין התקיימו הפגנות גדולות בשנים 2018-2019 נגד המהפכה המשפטית שכפתה הממשלה שם.