ראשי הערים הצליחו להפיל את התוכנית המרכזית של הממשלה לטיפול במשבר הדיור

ועדת הכנסת הסירה סעיפים רבים מהרפורמה בארנונה, מה שמקטין מאוד את הסיכוי ליישומה • המשמעות: ניצחון למאבק ראשי הערים החזקות בתוכנית האוצר לתמרץ בניית יחידות דיור על חשבון הקמת שטחי מסחר ומשרדים • ייתכן שהחלקים שפוצלו יידונו בנפרד בהמשך, אך ניסיון העבר מעיד שהפיצולים לרוב לא זוכים לתחייה מחודשת

הארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ מהליכוד הסירה היום (ה') סעיפים רבים מהרפורמה בארנונה שקידם משרד האוצר בחוק ההסדרים. המשמעות היא ניצחון למאבק של ראשי הערים החזקות בתוכנית האוצר לתמרץ בניית יחידות דיור על חשבון הקמת שטחי מסחר ומשרדים.

"זוגות צעירים, משפרי דיור, משקיעים. כולם נעלמו": מתווכים מספרים שאינם מצליחים לסגור עסקאות | ניתוח 
שרת תחבורה מציגה: היעדר של מדיניות תחבורה | ניתוח 
תחת בעלות סינית ועם הנעה חשמלית: המותג סמארט עושה קאמבק בישראל. ואילו דגמים נוספים מגיעים?

מדובר בתוכנית המרכזית של הממשלה לטיפול במשבר הדיור, שכעת צפויה להיגנז. רשמית, הרפורמה עדיין תקודם בחוק ההסדרים, אבל הסעיפים הרבים שנפלו ממנה מקטינים מאוד את הסיכוי ליישום התוכנית בפועל. ייתכן שהחלקים שפוצלו מחוק ההסדרים יידונו בנפרד בהמשך, אם כי ניסיון העבר מעיד שרפורמות המפוצלות מחוק ההסדרים לרוב לא זוכות לתחייה מחודשת.

על פי התכנון המקורי, הייתה אמורה לקום קרן מיוחדת לכספים הארנונה של הרשויות המקומיות. הרשויות היו נאלצות לשלם לקרן היטל על כל גידול בהכנסות הארנונה העסקית שלהן. הכספים שהיו נצברים בקרן נועדו לחזור לרשויות כמענקים על בניית יחידות דיור. לפי ההצעה, בנייה של כל דירה הייתה מקנה לרשות מענק של 1,500 שקל.

הארנונה שמשלמים העסקים רווחית הרבה יותר עבור העיריות בהשוואה לארנונה של תושבים. פרויקטים למגורים, אליהם נלוות הוצאות לתשתיות וחינוך, נחשבים "הפסדיים" במונחי ראשי הערים. חוק ההסדרים הציע לשנות את סדר העדיפויות העיריות, אבל נתקל בהתנגדות חריפה של יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס והרשויות החזקות שמתפרנסות היטב מהארנונה העסקית.

כמו בתוכניות רבות אחרות שנפלו מחוק ההסדרים - כמו למשל הרפורמה להגבלת יבואני המזון הגדולים, ביטול פטור המע"מ לתיירים זרים, הטלת מס נסועה על מכוניות חשמליות ועוד - שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא התאמץ לגבות את אנשי אגף תקציבים שאמונים על חוק ההסדרים אל מול הלחצים הפוליטיים. בתוך כך, מוקדם יותר השבוע הודיע על התפטרותו סגן הממונה על התקציבים האחראי על הנדל"ן והשלטון המקומי, צחי דוד.