שיכון ובינוי לקראת השלמת עסקת הענק בטקסס: המניה מזנקת ב-23%

בהנהלת שיכון ובינוי העריכו בעבר כי העסקה תניב לחברה תזרים נטו של כ-1.2 מיליארד שקל ותייצר רווח הון של מעל למיליארד שקל • בחברה מציינים כי "השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים מקובלים בעסקאות דומות, לרבות קבלת אישורים רגולטוריים"

תמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'
תמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

מניית שיכון ובינוי  מזנקת היום (א') ב-23% במחזור ענק בבורסה, וסדרות האג"ח של החברה (8 ו-9) בולטות עם זינוקים של יותר מ-5%. זאת לאחר שהחברה עדכנה במוצ"ש כי החברה הבת שלה בארה"ב חתמה על הסכם למכירת זכויותיה בחברת הזכיין בפרויקט כבישי האגרה בטקסס בתמורה לכ-425 מיליון דולר. שיכון ובינוי השקיעה בפרויקט סכום של כ-100 מיליון דולר, כך שמדובר בתשואה של יותר מפי ארבעה על ההשקעה, וזאת בתוך קצת יותר מחמש שנים. 

"סליחה שאמרתי לכם למכור": משקיע העל פספס את הרבעון המפתיע של וול סטריט ומכה על חטא 
שווי אימפריית הנדל"ן שהקים צחי נחמיאס נחתך בחצי: מה עובר על "ילד הפלא" של שוק ההון
משכתם כסף מקרן ההשתלמות? כך תעשו את זה נכון

העסקה הנוכחית נחתמה לאחר שבתחילת 2023 דיווחה חברת הנדל"ן והתשתיות, הנמצאת בשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, כי קיבלה הצעה מחייבת לרכישת זכויותיה (21.6%) בחברת הזכיין בפרויקט בטקסס. ההצעה הוגשה על ידי חברת התשתיות הספרדית ACS (שותפה אחרת בפרויקט) ליתר בעלי המניות בזכיין הפרויקט.

בחברה לא פירטו לגבי תזרימי המזומנים והרווח שינבעו מהעסקה אולם בהנהלת שיכון ובינוי העריכו בעבר כי העסקה תניב לחברה תזרים נטו של כ-1.2 מיליארד שקל ותייצר רווח הון של מעל למיליארד שקל. בחברה מציינים כי "השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים מקובלים בעסקאות דומות, לרבות קבלת אישורים רגולטוריים". 

בשנה האחרונה המניה צנחה ב-57%

גם לאחר העלייה החדה היום, בשנה האחרונה צנחה מניית שיכון ובינוי ב-57%, ושוויה של החברה הצטמק לכ-3.9 מיליארד שקל. זאת בין השאר על רקע חששות מקשיים של החברה לעמוד בהתחייבויותיה, וסנטימנט שלילי בסקטור הנדל"ן כולו.

בדצמבר האחרון פרסמה חברת הדירוג מידרוג דוח מיוחד, "הערת מנפיק", שבו צוין כי הסיבה העיקרית לכתיבתו היא רכישת קרקעות מסיבית שביצעה שיכון ובינוי בשנתיים האחרונות, שהובילה לעלייה משמעותית במינוף שלה. בעוד ששיכון ובינוי פועלת כיום לצמצם את המינוף ולהכניס שותפים, במידרוג העריכו כי "העלייה במרכיב הקרקעות במאזן צפויה להמשיך ולהכביד על יחסי הכיסוי".

בפברואר השנה הודיעה גם חברת הדירוג S&P מעלות כי היא מורידה את תחזית הדירוג של שיכון ובינוי מיציבה לשלילית, זאת "בשל עלייה משמעותית במינוף". גם שם ציינו האנליסטים את מסע רכש הקרקעות שביצעה החברה בשנה שעברה, טרם העלאות הריבית מצד בנק ישראל. "בשנת 2022 ביצעה שיכון ובינוי השקעות בהיקפים מהותיים, בעיקר ברכישת קרקעות", נכתב בהודעה, "מה שהוביל לגידול ניכר של כ־4 מיליארד שקל בחוב, וכפועל יוצא להיחלשות משמעותית של היחסים הפיננסיים ולחריגה מהיחסים ההולמים את הדירוג".

"שינוי תחזית הדירוג של שיכון ובינוי לשלילית משקף את הסיכון שמינוף החברה יישאר גבוה לאורך זמן בשל הגידול המשמעותי בחוב. התחזית השלילית משקפת את הערכתנו כי היחסים הפיננסיים של החברה עשויים להישאר חלשים בשנה הקרובה ולחרוג מהטווח ההולם את הדירוג, על רקע הגידול המשמעותי בחוב ותנאי שוק מאתגרים לביצוע עסקאות שצפויים להימשך לפחות במחצית הראשונה של 2023. אנו סבורים כי גם בהינתן שיפור ביחסים הפיננסיים, מינוף החברה צפוי להיוותר גבוה, ופרופיל הסיכון הפיננסי ייוותר חלש", כתבו האנליסטים של S&P מעלות.