"כל האקשן נמצא במניות": כלכלני הטוויטר מגלים את כל הסודות, כמעט

בשנים האחרונות התפתח בטוויטר ז'אנר של "כלכלני רשת" • תחת זהות בדויה הם עונים על השאלות, מנתחים חברות, מציגים גרפים שונים ובעיקר מנגישים מידע מסובך בשפה פשוטה ובציוצים קצרים • כעת שלושה מהם הסכימו להתראיין ולספר על מאחורי הקלעים של העמודים הפופולריים, ולהעניק מספר טיפים למשקיעים

מה יש לומר לכלכלני הטוויטר / צילומים: שאטרסטוק עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה יש לומר לכלכלני הטוויטר / צילומים: שאטרסטוק עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטוויטר של בונד
 הטוויטר של בונד

מתי הצטרפת לטוויטר ומה הוביל אותך לעסוק בנושאים כלכליים דווקא פה?
"אני מחבב את תחומי הכלכלה וההשקעות כבר לא מעט שנים. במהלך־2020 בעיצומו של משבר הקורונה, כתבתי כמה רעיונות השקעה כדי לקבל פידבק וביקורת ממשקיעים נוספים ולבחון את התזה שחיברתי. מההתחלה הזו התפתח ערוץ תוכן בתחום ההשקעות".

מדוע אתה מעדיף להישאר בעילום שם גם במהלך הראיון?
"משום שאני לא מחפש להכנס לתחום באופן מקצועי ומעדיף שהשיח יהיה ממוקד ברעיונות השקעה ולא בכותב התכנים עצמם".

הסטטיסטיקה מגלה מה צפוי בוול סטריט באפריל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 
רמי לוי תוקף: "קרפור נכנסת לארץ? היא בסך-הכול נתנה זיכיון; השביתה נגד הרפורמה לא מוצדקת" 
השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? | ניתוח

איך אתה רואה את המצב הנוכחי בשווקים? מחד הבורסות בעולם עולות אך מנגד גם האינפלציה גבוהה
"לא באמת ניתן לחזות את כיוון השוק, ולכן לנחש את כיוון השווקים זה די בזבוז זמן.

"למשקיע הפרטי יש שתי אפשרויות: הראשונה - השקעה באופן עקבי ופסיבי אחר מדדים. זה מה שמתאים לרוב האנשים שאינם עוסקים בתחום ההשקעות באופן מקצועי. השניה - השקעה אקטיבית וממוקדת, ואז מה שחשוב הוא בעיקר להבין היטב אילו עסקים אתה קונה ובאיזה מחיר".

השם שלך אולי קצת מסגיר, אבל יש תחום השקעות שמועדף עליך?
"שני תחומים בהם ישנו עם יתרון למשקיע הפרטי שלא מוטרד במיוחד מסחירות ודירוגים. הראשון הוא תחום ההשקעות עם ערך הגנת דאונסייד (הגנה מפני ירידות, ב.ל) חזקה, בדגש על חברות קטנות. השני הוא השקעה באגרות חוב, ממבט ראשון זה נשמע סולידי, אבל רק מבחוץ".

מה אתה חושב על אפיקים אחרים כמו נדל"ן, מט"ח או קריפטו?
"שוק ההון הוא האפיק עם התשואה הגבוהה ביותר, אבל צריך להבין היטב מה עושים. בסביבת ריבית עולה, לאחר שנים של ריבית אפסית, הנדל"ן הרבה פחות אטרקטיבי ומעניין. התמחורים בענף הנדל"ן טרם חזרו לשיווי משקל מלא. בנוסף כיום ניתן לייצר חשיפה לנדל"ן בהנחה של עשרות אחוזים דרך שוק ההון, לא עדיף? בנוגע לקריפטו, מדובר בתחום חדש והסיכון בו גבוה מאוד. להערכתי כרגע לא מדובר בתחום מעניין עבור השקעה משמעותית".

דברת על הריבית שעולה, איך להערכתך היא תשפיע על הצעירים שלא רגילים לכך?
"הריבית מייצרת איזון מחודש של התמחורים, של התנהגות הצרכנים וגם של השקעות אלטרנטיביות והכדאיות שלהן. גם בתחום החוב מתרחש תהליך איזון של שיווי משקל מחודש. ריבית של 5% היא דבר נורמלי לחלוטין והעולם העסקי יודע לעבוד היטב בסביבה שכזו. צריך לעשות התאמות, להתרגל, אבל לא מדובר בסוף העולם. בסופו של דבר מי שלא יודע לייצר ערך לא ישרוד, ולכן כדאי להשקיע בחברות עם ערך ויתרונות אמיתיים".

אילו טיפים אתה יכול לתת למשקיעים?
"תבינו לעומק מה אתם עושים. ההבנה הזו מאפשרת עמידות גם במצבים של תנודתיות גבוהה ואיתור מהיר של הזדמנויות. בנוסף לכך, חשבו מחוץ לקופסא. בוחנים חברה להשקעה? דברו עם אנשים שעוסקים בתחום, לכו לבקר בחנות, נסו את השירות בעצמכם, חפשו מאגרי נתונים ומידע ודברו עם ההנהלה. אל תסמכו אך ורק על הדוחות.

"נקודה נוספת: השקעות הן מסע ארוך רצוף בלמידה ובעיקר בניהול סיכונים מחושב. עבדו עקב בצד אגודל ועם הזמן תגיעו לתוצאות מעולות".

לסיום, ממה היית ממליץ להיזהר? הן בטוויטר והן בעולם ההשקעות? 
"להיזהר מ'קסמים' של תשואה מובטחת וגורואים למיניהם. כמו כן, לא להתלהב מטרנדים של 'הדבר הבא' בתמחור יקר ולא כלכלי, להיות זהירים ומחושבים, להסתכל על הסיכונים ולהישמר מהמחשבה שאומרת: 'הפעם זה יהיה שונה'".

הלקחים שנלמדו מפרשת גיימסטופ

גולשים ברשתות החברתיות שכותבים על נושאים כלכליים הפכו לתופעה מוכרת, שעם הזמן פשוט נראית קצת אחרת.

מצד אחד אפשר לברך על כך. הנגשת נושאים כלכליים מורכבים ב-180 תווים, מעניקה לציבור הרחב שירות חשוב ויקר, שמקנה לו כלים לניהול טוב יותר של כספו. מצד שני, כדאי תמיד להטיל ספק מסוים ולבדוק את הדברים לעומק. בטח כשהמשתמש כותב תחת זהות אנונימית, ולא תמיד ברור סל האינטרסים שלו או האם הוא ראוי באמת לתואר מומחה.

זוכרים את פרשת גיימסטופ? גם שם הכול התחיל מפורום אחד בשם wallstreetbets, אז זה היה ברשת רדיט. באותם הימים זה היה ה־מקום להיות בו על מנת להתעדכן בטירוף מניות ה־"מם", אותן מניות שהצעירים השקיעו בהן יחד במטרה שיעלו ו"יגיעו לירח". טיפים של גולשים נחשבים התפשטו במהרה, ואף תורגמו למסרים ברשתות אחרות כמו טיקטוק, טוויטר ועוד. היחס של הגולשים בפורום למניות היה כמעט כמו לקזינו, שבו הם הבית שתמיד מרוויח.

הימים היו ימים של ריבית אפסית וראלי בשווקים, בחסות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי בארה"ב וכספי הסיוע שחולקו לאזרחים. השוק שבר שיאים, משקיעים חובבים נראו מנוסים וכולם חגגו את העליות והכסף הקל שעשו לכאורה. שיא הבאזז היה סביב מניית חברת משחקי המחשב גיימסטופ, שקפצה במאות אחוזים. רדיט הפכה את המסחר במניות לדבר "מגניב", אך גם טישטשה את היכולת להפריד בין תופעת רשת לבין חברות שבאמת שווה להשקיע בהן.

ואז הגיעה הנפילה בשווקים לצד העלאות הריבית והאינפלציה הלוהטת בארה"ב. משקיעים רבים שרכבו על הטרנדים החמים בפורום רשמו הפסדים כבדים, וברגע אחד הוא הפך למקום שבו המשקיעים מנחמים אחד את השני במקום לחלוק המלצות. בכל זאת, כשכל הבורסה יורדת והכסף הזול נגמר, יותר מסובך להתאגד ולקדם מניה.

תופעת כלכלני הטוויטר שונה בהרבה מובנים. רובם, בטח אלו שנמצאים כבר תקופה ארוכה בפלטפורמה ובעלי אלפי עוקבים, הם מקצוענים של ממש. כאלו שיודעים לפרק סוגיה מורכבת למספר משפטים, ולנהל דיון מעמיק ורציני. כל עוד שומרים על רמה מסוימת של ביקורתיות, מטילים ספק ובודקים במקורות נוספים, בטרם שמקבלים החלטות, זה יכול להיות מקור מצוין ללימוד על חברות ועל תופעות מעניינות. גם כאלו שלעתים מהוות גם עברונו, בעיתונות, מקור נהדר לסיפורים.

הטוויטר של דג הכסף
 הטוויטר של דג הכסף

ספר קצת על עצמך.
"אני עוסק בייעוץ לחברות ציבוריות וליווי של עסקאות בבורסה. בנוסף, אני סוחר ומשקיע. לא למדתי כלכלה או מנהל עסקים באקדמיה. את המניה הראשונה שלי קניתי בתיכון לפני המון שנים, מאז התגלגלתי.

"אני מעדיף לא להיחשף, משום שאז לא אוכל לכתוב בחופשיות. אני לא העניין פה אלא המסרים והניסיון שאני מנסה להעביר הלאה".

מתי הצטרפת לטוויטר? פעיל בפלטפורמות נוספות?
"בטוויטר אני פחות משנה, יולי־2022. אין לי פייסבוק, טיקטוק או אינסטגרם. אני רק פה".

איך אתה רואה את מה שנקרא "הכלכלנים של הטוויטר"?
"זו תופעה מבורכת. ממה שאני רואה, ואני מאוד פעיל, יש פה המון אנשים טובים. אני אישית עזרתי למספר צייצנים למצוא עבודה, למצוא תשובות וכיוונים לקריירה. באופן כללי מתייעצים איתי המון, אני תמיד שמח לעזור. בתחילת הדרך עזרו לי סוחרים מנוסים, וגם צייצתי על זה, עכשיו אני נותן בחזרה. אני לא מזהה תופעות בזויות של הרצת מניות וכדומה, אנשים זהירים ובצדק. אגב, החשבון שלי קצת ייחודי, אני מצייץ על כלכלה ושוק הון כי אלה החיים שלי, אבל גם על אמנות, ספרות וכו'. אנשים מתחברים לזה".

מהניסיון שלך, במה אנשים הכי מתעניינים?
"אנשים תמיד אוהבים מניות כי שם נמצא כל ה'אקשן'. מטבע זה מסובך מדי, אג"ח בשביל רוב האנשים זה מכשיר 'משעמם'".

מה אתה חושב על מה שקורה כיום בשווקים?
"מערכת הבנקאות הישראלית שונה בתכלית מזו שבארה"ב. ראו את זה גם במשבר הסאב־פריים ב־2008. בנוגע לאינפלציה, רואים שהיא מתמתנת, למרות שאולי לא בקצב שחשבו לפני כחצי שנה. אני אדם אופטימי ומאמין ששוקי המניות ימשיכו לעלות. אבל יש תקופות, לעתים שנים, של דשדוש או 'הליכה הצידה'. להערכתי, מי שחושב ש־2023 תהיה שנה של עליות חזקות בבורסות, עומד להתאכזב. אך השווקים הפתיעו בעבר וימשיכו להפתיע בעתיד, זו לא קלישאה".

לאור מה שאמרת, כיצד היית ממליץ לנהל את תיק ההשקעות כעת?
"קודם כל, והכי חשוב, אין תקופה שאני ממליץ לצאת לגמרי מהשוק. זה מאוד חשוב כי תשואה שנתית נבנית במהלכים של ימים בודדים. אין שום אפשרות לתזמן את השוק והרבה נופלים בנקודה הזו. לרוב מוחלט של המשקיעים או הסוחרים הקטנים אני מציע תעודת סל רחבה יחסית דוגמת ת"א־90 ותעודה על הנאסד"ק. אירופה, בעיניי לפחות, לא מעניינת. כמי שליווה המון משקיעים וסוחרים בעבר, אני ממליץ עוד משהו פחות שגרתי: סכום כסף מסוים, תלוי ביכולת של אותו אדם, למסחר במניות. הניסיון שלי מראה שזה מאפשר 'לשחרר לחץ', קצת 'לשחק'. יש שיגידו שאני טועה וזה לא שגרתי, אבל בעיניי זה 'שסתום' הכרחי".

מה דעתך על אפיקים אחרים כמו נדל״ן, קריפטו ומט"ח?
"אני לא מתקרב לקריפטו, כי אינני מבין בתחום. לגבי נדל"ן - זו בהחלט לא תקופה להשקעות, כי הריביות גבוהות והתשואות נמוכות. למרות הפיתוי של 'מציאות', כי יש מוכרים שחייבים להעיף את הנכס.

"לגבי מט"ח, מאוד קשה לדעת את כיוון הדולר־שקל, בטח בתקופה הזו. מה שכן, וזו לא אמירה פוליטית, לא יזיק למשקיע ישראלי להוציא קצת כספים להשקעות דולריות, ואז בהגדרה אתה חשוף לתנודות, לטוב ולרע".

אתה מזהה דפוסי השקעה שונים בין צעירים לסוחרים וותיקים?
"חד משמעית. מסחר או השקעה במניות זה לא מדע מדויק, זו אמנות. הניסיון משחק תפקיד קריטי. צעירים נסחפים, זורקים כסף מבלי להבין, לא קוטעים הפסד ומתאהבים במניות. בעוד שסוחרים ותיקים, כאלה שעברו מפולות וחוו הפסדים, יודעים שלקטוע הפסד זה חובה ורואים במניות כלי עבודה".

גדל פה דור שהתרגל לריבית אפסית וההתנהגות שלו הושפעה מכך. איך אתה מסתכל על זה?
"צייצתי על זה המון וגם אחרים פה. יש פה דור שלם שהתבגר ויצא לשוק העבודה בלי להכיר את העולם שלפני 2008. אז שיחקו במניות שרק עלו, קנו נדל"ן לדיור או השקעה במשכנתאות נוחות מאוד, לצד צריכה מוגברת של מותרות. לאורך זמן, והריבית תישאר גבוהה יחסית לדעתי לזמן מסוים ־ לא מעט יישברו. כלומר, ייאלצו למכור את הנכס ולחזור להורים, או לעבור לנכס בשכירות זולה יותר, לצמצם את הצריכה המטורפת כפי שרואים בתוצאות חברות כרטיסי האשראי ועוד. מי שאין לו ־ לא יכול לחגוג בריבית הנוכחית".

אילו טיפים נוספים אתה יכול לתת למשקיעים? 
"אני ממליץ למשקיעים כרגע להיות עם קורטוב ספקנות, לנסות ולהשקיע סכום מסוים מדי חודש ובעיקר להישאר אופטימיים. ולא בסיסמאות, כי העולם מתקדם וגם המניות, לאורך זמן יעלו".

הטוויטר של איתי
 הטוויטר של איתי

ספר קצת על עצמך.
"שמי איתי צישנבסקי, בן 38, כלכלן בכיר בבנק ישראלי, מנתח מוסדות פיננסים זרים ומדינות. כותב מאז־2012 את הבלוג הכלכלי־פיננסי 'תועלת שולית', שמתמקד בכתיבת לונג-פורם על נושאים מורכבים ומעניינים בשוק ההון ובכלכלה המוניטרית. את הבלוג הקמתי קודם כל בשביל עצמי. קל לנו להגיד שאנחנו 'מבינים' קונספטים מורכבים. אבל אם אנחנו לא מסוגלים להסביר אותם הלאה, כנראה שלא הבנו מספיק.

"כתיבת הבלוג 'הכריחה' אותי לצלול לתוך נושאים שמעניינים אותי בצורה עמוקה מספיק, כדי שאוכל לכתוב עליהם טקסטים ברורים ונהירים. אני מתעניין מאוד ב'צנרת הפיננסית', בכל המערכות שפועלות מאחורי הקלעים של שוק ההון והבנקאות, וכיצד הן משפיעות על היומיום שלנו, אך גם בנושאים איזוטריים שמאירים על המערכת.

"בנוסף לכך, אני מגיש ביחד עם שני שותפים את הפודקאסט הכלכלי 'הרס יצירתי'. בכל פרק אנחנו מראיינים חוקר או חוקרת מהאקדמיה או בכירים בתעשייה ומנסים להנגיש את הנעשה במוסדות הללו לציבור הכללי. הרבה אנשים לא מבינים מה כלכלנים בכלל עושים ולא מכירים את העושר של המחקר הכלכלי, שנוגע כמעט לכל תחומי החיים. בראיונות שלנו אנחנו מנסים לפתוח צוהר לעולם הזה".

מתי הצטרפת לטוויטר?
"בטוויטר אני יחסית צעיר, הצטרפתי ביוני־2021, לפני כן כתבתי בעיקר בפייסבוק. אני משתמש בפלטפורמה כדי לכתוב שרשורים קצרים יותר שמתאימים לפורמט הזה ולא דורשים עריכה ארוכה. היתרון של טוויטר, בראייתי, הוא שזו רשת עם חשיפה מאוד גבוהה למקבלי החלטות (פוליטיקאים, מנהלי ארגונים) ולמשפיעי דעת קהל (עיתונאים כמוך), ולכן למילים שנכתבות שם יש סיכוי יותר גבוה להשפיע".

מה גרם לך להתאהב בפוזיציה הזאת?
"אותו עניין שגרם לי לפתוח את הבלוג - אם אתה מנסה לייצר טיעון סגור שמסביר משהו מורכב, אתה צריך להבין אותו לעומק ולא להסתפק בקריאת כותרות בעיתון, אחרת יאכלו אותך בלי מלח בתגובות.

"שנית, כשמתרחש אירוע גדול ומבלבל, מי שמספק הסבר לציבור, גם במידה והוא בוסרי, שגוי ולא נתמך, שולט בנרטיב. יש הרבה אנשים חכמים שתוקפים פייק ניוז, וזה נהדר. אבל אם אתה לא נותן פרשנות מבוססת במקום, אז עשית חצי עבודה.

"בשביל שתוכל לעשות את זה על דברים שנויים במחלוקת, אתה צריך לתת לאנשים ערך כל הזמן ולבנות את מערכת היחסים הזאת מולם. אני ממילא עוסק בנושא מבחינה מקצועית, אז להמיר את הידע לשרשור קליל יותר בטוויטר, לא לוקח הרבה מאמץ בדרך כלל".

אתה מרגיש שזה ממש "על הדרך"? או שאתה משקיע בזה המון מזמנך הפרטי?
"כתיבה זה כמו שריר, מי כמוך בטח יודע. ככל שתאמן אותו יותר, כך תפתח אותו ויהיה לך קל יותר. אולי בתחילת הדרך התחבטתי במשך ימים איך לנסח. היום הסגנון כבר בשל והכתיבה קולחת יותר.

"אגב, זו גם המלצה לסטודנטים ולאנשים שבתחילת דרכם המקצועית. תכתבו, לא משנה על מה, לא משנה כמה קוראים אתכם. עצם ההתמודדות עם הכתיבה משפרת את האיכות שלה ככל שהזמן עובר".

אנשים פונים אליך בפרטי לשאלות?
"כל הזמן. בגדול אפשר לחלק אותן להתייעצויות קריירה (מה ללמוד, איפה לעבוד, איפה כדאי לעבוד היום כדי להגיע מחר ל-X), התייעצויות מקצועיות (אנשים שולחים לי צילומי מסך של מאזנים ושואלים שאלות טכניות שהם לא מבינים), הצעות עבודה (תודה על זה), ושאלות כמו 'במה אתה מציע להשקיע 100 אלף שקל', שעל זה אף פעם אין לי תשובה. מידי פעם זה גם סתם קורא או קוראת שאומרים תודה על ההשקעה, אלו הכי חשובים לי".

באופן כללי, מהי דעתך על אנשים שמעניקים עצות כלכליות בטוויטר?
"הענקת עצות כלכליות או להשקעה לציבור הרחב, בכל אמצעי שבו המייעץ אינו מכיר את מקבל העצה, הוא מהלך מסוכן. במובן הזה טוויטר לא שונה מכל מיני 'גורואים פיננסיים' בטיק טוק, אינסטגרם, או אפילו פודקאסטים. זה מתחיל במי שממליץ להשקיע במניה מסוימת, ונגמר במי שמדבר על 'השקעה בנדל"ן בלי הון עצמי'. גם אם אותם אנשים חושבים שהם עושים שירות טוב ומקצועי, אין להם שליטה על מי קורא את התוכן הזה וכיצד הוא עושה בו שימוש. אני מעריך שלפחות בצד שוק ההון נראה בעתיד מעורבות גדולה יותר של הרגולטור מול 'משפיענים' כאלה, ובצדק".

לסיום, אילו שלושה טיפים תוכל לתת למשקיעים כיום?
"אל תקנו מוצר פיננסי שאתם לא מבינים איך הוא עובד. מי מקבל את הכסף? איך הוא מתכוון להחזיר לכם את הכסף? מדוע דווקא אתם ברי המזל שזכיתם להשקיע בו? השקעות ל'משקיעים כשירים' הן לרוב שם קוד למוצר עם עמלות יקרות; והשלישית - ביזור, ביזור, ביזור".