ORA Funky Cat: סינית חשמלית שפונה לצעירים

המכונית הקומפקטית מסתירה בתוכה תא נוסעים מרווח מאוד ואבזור נדיב • אולם תא מטען קטן מגביל את השימושיות למשפחות פעילות

GWM ORA פאנקי קאט / צילום: יח''צ
GWM ORA פאנקי קאט / צילום: יח''צ

אחת מכל שש מכוניות חדשות שנמכרו בישראל ברבעון הראשון הייתה חשמלית. שתיים מתוך כל שלוש מכוניות חשמליות שנמכרו ברבעון יוצרה בסין. לא צריך מחשב כיס כדי להבין שהמכוניות החשמליות מתוצרת סין הן כיום סחורה חמה בשוק הרכב הישראלי.

רכש 3 דירות יוקרה בלי לבקר בהן: מאחורי הקלעים של עסקת ענק בשווי 14 מיליון שקל באשקלון 
טסלה מנערת את השוק: גרסת בסיס של טסלה Y בהנחה של 50 אלף שקל 

זו הסיבה שהם נוהרים לכאן בהמוניהם. נכון להיום, כבר מיוצגים בארץ 14 מותגי רכב סינים, ואם בשלב הראשון הנוכחות התמקדה בפלחי שוק "בטוחים", כמו מכוניות קרוס־אובר וכביש־שטח, הרי שכיום כבר מגיעים לכאן דגמי נישה שתוכננו ייעודית עבור השוק הסיני.

לקטגוריה הזו שייך הדגם החשמלי החדש של המותג ORA מבית קבוצת גרייט־וול. הדגם תוכנן עבור פלח הלקוחות האורבאניים הצעירים והמבוססים של סין, שמונה עשרות מיליוני לקוחות, ובעיקר עבור נשים צעירות ואופנתיות. המיצוב הזה נתמך לא רק על ידי שם חמוד כמו Funky Cat - הסיניות הצעירות מעריצות קומיקס של חתולים - אלא גם על ידי עיצוב חיצוני עגלגל ו"רך".

עיצוב חיצוני

העיצוב מתאפיין בחרטום ובזנב עתירי קימורים, שעיצובם מזכיר לא מעט את החיפושית האייקונית של פולקסווגן, ויש גם פנסים גדולים עגולים, מכסה מנוע משופע עם בליטות מעניינות, מראות צד גדולות ועגלגלות וחישוקים גדולים אופנתיים. אמנם הגג שטוח יחסית והפרופורציות של המרכב יותר רחבות וגבוהות מאלה של החיפושית המקורית, אבל זה עדיין עיצוב רענן ואטרקטיבי, שמושך הרבה מאוד תשומת לב על הכביש ומייצרת לא מעט חיוכים, לא עניין של מה בכך בימים אלה.

 

הבעיה היא שכל הקימורים האלה גורמים למכונית, שגודלה מקביל לפולקסווגן גולף, להיראות קטנה מכפי שהיא באמת. זה חיסרון שיווקי בשוק הרכב הישראלי, שבו סטטוס נמדד בסנטימטרים על הכביש.

פנים הרכב

האשליה של "רכב עירוני קומפקטי" נעלמת כאשר נכנסים לתא הנוסעים. הכניסה נוחה תודות למפתחי דלתות גדולים וגבוהים והתא מקדם את היושבים בו עם מרחב מפתיע לרגליים, לכתפיים ולראש. בסיס גלגלים מכובד באורך 2.65 מ' ורצפה כמעט שטוחה מספקים ליושבים מאחור מרחב רגלים של כלי רכב מקטגוריה גבוהה יותר, ובין הדלתות מאחור אפשר להושיב שני מבוגרים פלוס מתבגר ללא צפיפות יתר.

תנוחת הישיבה מלפנים גבוה יחסית ומספקת תצפית על הנעשה מעבר לתא המנוע המשופע, וגם הראות לצדדים טובה בזכות השמשות הגדולות. מנגד, הראות לאחור די מוגבלת בשל השמשה הצרה ודורשת להסתייע במערכת המצלמות ההיקפית.

מוליטימדיה ומצלמות

עיצוב התא יצירתי בנוסח "טכנו רטרו". את הטכנולוגיה מייצגים שני מסכי LCD רחבים ובורר הילוכים סיבובי. ל"רטרו" אחראים אלמנטים נוסטלגיים שעיצובם "הושאל" מאייקונים אירופאים, כמו הגה נוסח פולקסווגן חיפושית ומתגי מזגן מוכספים, שמועתקים מ"מיני". המעריצים של המקור עלולים לחרוק שיניים, אבל בסך־הכול עיצוב התא הרמוני ומשרה אווירה ייחודית ומרגיעה. הנוסעים שלנו אהבו את ריפוד המושבים והדלתות בתפירה משובצת את תיאום הצבעים הנעים לעין. איכות הייצור מותירה רושם מוקפד ומיישרת קו עם המקובל באירופה.

כמקובל אצל הסיניות, האבזור התקני נדיב וחריג בהשוואה לדגמים מערביים במחיר מקביל. בין השאר, יש צמד מושבים קדמיים חשמליים עם חימום ועיסוי, גג שמש פנורמי נפתח, דלת אחורית חשמלית ועוד. מפרט הבטיחות מרשים, ומלבד ציון חמישה כוכבים ב־NCAP, יש מערך מקיף של מערכות בטיחות פאסיביות ואקטיביות. עם זאת, הוא עדיין לא אפוי לגמרי. מערכות "הסיוע להיגוי" מחבלות באופן יסודי בהיזון החוזר מההגה ולכן נאלצנו לנתק אותן. המערכת למניעת התנגשות נוטה להגיב בהיסטריה, כולל פקודות קולניות "הפעל את הבלמים" ולא הצלחנו להבין האם, ומתי, פועלת המערכת לבדיקת ערנות הנהג.

הנדסת האנוש מאמצת קו מינימליסטי וכמעט כל התפעול, כולל של מערכת האקלים, מתבצע באמצעות תפריטי מגע. מנגד, הרכב מצויד במערכת זיהוי קולי מצוינת באנגלית, שכמותה התרגלנו לקבל עד כה בעיקר ברכבי יוקרה.

תא מטען

בניגוד למרחב השופע לנוסעים, תא המטען מצומק מאוד. הנפח שלו מקביל לזה של מכוניות סופר־מיני לבד והוא לוקה בפתח הטענה גבוה. אי אפשר לדחוק לתוכו אפילו עגלת תינוק, והוא יבלע רק שלוש מזוודות טרולי לא גדולות מבלי לקפל את מסעד המושב האחורי. זה לא נורא עבור רווקים או זוגות עירוניים צעירים, אבל עבור קהל משפחתי פעיל זה אלמנט בעייתי.

מנוע וטווח בין טעינות

הרכב ניצב על פלטפורמה חשמלית ייעודית עם מערכת הנעה, שכוללת מנוע חשמלי קדמי בהספק 171 כ"ס, ובדגם "ארוך הטווח" בו נסענו גם סוללה בקיבולת ריאלית מכובדת ביחס לממדי הרכב, של כ־63 קילוואט־שעה. הטווח הנקוב הוא 420 ק"מ, ונראה שמערכת ניהול הצריכה יעילה מאוד. במזג אוויר אביבי יחסית, עם שימוש מוגבל במזגן ובחימום, אפשר להגיע לטווח שקרוב למוצהר, וגם הפעלת המיזוג ו/או מצב הספורט לא גוזלת יותר מדי קילומטרים בין טעינות.

הספק של 170 כ"ס על משקל עצמי של כ־1.56 טון ומומנט של 25 קג"מ שזמין מיידית, מספקים ביצועים מכובדים בהחלט עבור רכב עירוני. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 8.3 שניות, ומצב התכנות הספורטיבי מחדד את התגובה ללחיצה ומאיץ את הרכב במרץ גם בעליות עם נוסעים. השיוט במהירויות בין עירוניות מקובלות די נינוח אם כי מלווה בלא מעט רעשי רוח.

על הכביש

הרכב מכויל בעיקר לצרכים של משתמשים אורבאניים. ההיגוי קליל ומעורפל למעט במצב הספורט ואחרי ניתוק כל מערכות "הסיוע". בפניות מהירות ניכרת נטיית גוף בולטת, אם כי הרכב עדיין שומר על יציבות סבירה. לחיצה בריאה על התאוצה יכולה לסחרר את הגלגלים הקדמיים גם על כביש יבש ולהכניס את בקרת המשיכה לפעולה. מתלים סופגים היטב זעזועים טיפוסיים בעיר, אם כי עם חישוקי 18 אינץ' הנסיעה עלולה להיות קופצנית על משטחי אספלט משובשים. חלק מהמתחרות עושות עבודה טובה יותר.

מחיר

גרסת הפרו פלוס עם הטווח הארוך שבה נסענו עולה כ־165 אלף שקל עד גמר המלאי הראשוני, ולאחר מכן תעלה 172 אלף שקל. במחיר הנוכחי הוא מספק תמורה טובה בכל הנוגע ליעילות הטווח, האבזור, הביצועים וכמובן עיצוב. אבל צריך לזכור שהרכב לא מציע את ערך מוסף של סטטוס, והנפח שמגולם בתצורת קרוס־אובר, שהיא כמעט דרישת חובה כיום בישראל. לפיכך, הרכב פונה מבראשית לקהל יותר מצומצם.
רכב ותחבורה

מתחרות

גילי גיאומטרי C 460 פרו

המחיר הוא 165 אלף שקל. לרכב יש מנוע של 204 כ"ס וסוללה של 70 קילוואט־שעה (הטווח: עד 460 ק"מ). הרכב מרווח, ותא המטען גדול, וכולל ערכת בטיחות אקטיבית מקיפה.

גילי גיאומטרי C 460 פרו / צילום: יח''צ
 גילי גיאומטרי C 460 פרו / צילום: יח''צ

MG4 64 קילוואט

ההאצ'בק החשמלית, שתנחת בארץ בקרוב, היא נמוכה מה־ORA, וכללת תא מטען של 363 ל'. הגרסה מצוידת במנוע של 204 כ"ס ובסוללה של 64 קילוואט (הטווח: עד 450 ק"מ).

MG4  64 קילוואט / צילום: יח''צ
 MG4 64 קילוואט / צילום: יח''צ