הגדלות הרמטכ"ל: בג"ץ דחה בקשת דחייה 11 של המדינה

זו הפעם הראשונה שבג"ץ דוחה את בקשת המדינה לדחות את הדיון הקבוע בעתירה נגד הגדלות הרמטכ"ל לחלוטין • השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ועופר גרוסקופף דחו את הבקשה ללא נימוקים

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

בג"ץ דחה היום (ה') את בקשת המדינה לדחות את הדיון הקבוע בעתירה נגד הגדלות הרמטכ"ל ל-1 במאי. זוהי בקשת הדחייה ה-11 שהגישה המדינה באמצעות מחלקת דיני עבודה בפרקליטות והפעם הראשונה שבג"ץ דוחה את הבקשה לחלוטין.

התרומה לבועת הנדל"ן, והמע"מ שלא מכירים: בעיות המיסוי בישראל 
רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים נחשפים | ניתוח 

בבקשת המדינה נכתב "בימים אלו ממשיך להתקיים שיח אינטנסיבי בין המשרדים לשם הגעה לסיכום מפורט ביחס לכלל הנושאים" וכי היא מבקשת לאפשר לה להשלים את השיח ואת הליך החקיקה שהחל.

העותרות "צדק פיננסי" ו"רווח נקי" התנגדו והתייחסו לכספים שהמדינה משלמת בינתיים. "מה נשתנתה הלילה הזה? מכל הלילות? לדאבוננו לא נשתנה דבר. מאז הגשת עתירה זו בשלהי נובמבר 2019, המשיבים מתמידים בבקשותיהם לאורכות".

השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ועופר גרוסקופף דחו את הבקשה ללא נימוקים: "הבקשה נדחית. הדיון יתקיים במועדו".

העתירה שהוגשה בשנת 2019 תוקפת את הסדר תשלומי הפנסיות הצבאיות המזכה את הפורשים משירות קבע, הזכאים לפנסיה תקציבית, בפנסיה מוגדלת. הגדלות הרמטכ"ל הן תוספות סוציאליות שהרמטכ"ל רשאי להעניק בנסיבות "כלכליות או אחרות המצדיקות זאת". לפי ההערכה, נותרו 3-4 שנתונים זכאי פנסיה תקציבית בלבד.

בית המשפט הוציא בשנת 2021 צו על תנאי. המדינה הודתה כי אין בסיס חוקי לחלוקת הכספים שנעשתה עד היום והודיעה כי תסדיר את הסוגיה. בפברואר 2022 אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק שגובשה ושם נעצר הליך החקיקה. חצי שנה לאחר מכן התפזרה הכנסת. בפברואר השנה ביקשה המדינה לדחות את הדיון בהתחשב בכך שהממשלה הוקמה חודש קודם לכן וכי הגיעו להסכמות עקרוניות.

עו"ד נילי אבן חן מנכ"לית עמותת רווח נקי מסרה "ציבור האזרחים משלמי המסים בישראל מחכים כבר למעלה משלוש שנים שתשלום בלתי חוקי מהקופה הציבורית ייפסק או יוסדר- והאורכות רק הולכות ומצטברות לכדי מיליארדים רבים. לצערנו, הניסיון מלמד כי כל התקדמות שחלה עד עתה בנושא, אירעה רק אחרי שבית המשפט הכביד מעט בקביעת לוחות זמנים, ולא כאשר נעתר לבקשות החוזרות ונשנות לדחייה ואורכה, ועל כן אנחנו מברכים את החלטת בית המשפט שהחליט לא להעתר לבקשת הדחייה ה-11 של המדינה, ומחכים לדיון בעוד כשבועיים".