Electronic Arts | בלעדי

ענקית המשחקים EA סוגרת את מרכז הפיתוח בישראל, עשרות עובדים יפוטרו

חברת ייצור משחקי המחשב הודיעה לעשרות עובדיה במרכז הפיתוח בקיסריה על פיטוריהם ועל סגירת המרכז בישראל • בחברה טוענים כי הסיבה לכך היא ההחלטה לסגור את צוות הענן הפנימי, שפיתוחו נעשה בישראל

אלקטרוניק ארטס / צילום: Shutterstock
אלקטרוניק ארטס / צילום: Shutterstock

ענקית המשחקים אלקטרוניק ארטס (EA), המפתחת בין השאר את משחק הווידאו פיפ"א, הודיעה הבוקר (ד') לעובדיה במרכז הפיתוח בקיסריה על פיטוריהם ועל סגירת המרכז בישראל. בחברה טוענים שכי הסיבה לכך היא ההחלטה לסגור את צוות הענן הפנימי, שפיתוחו נעשה בישראל.

אפקט מדיניות משרד הביטחון: המתחרה של NSO נסגרת, והיא כנראה לא תהיה האחרונה
"המדינה מתעללת במי שמשלם מסים": מיליארדר השבבים שעזב לבקתה באלפים שובר שתיקה

אפיזודת הפעילות של EA בישראל היא קצרה יחסית: החברה נכנסה לכאן רשמית רק ב-2018, עם רכישת צוות הפיתוח הישראלי של חברת הגיימינג גיימפליי (GameFly) - שפיתח טכנולוגיית סטרימינג למשחקי וידאו בענן. הטכנולוגיה שפותחה בגיימפליי, עם זאת, מעולם לא הועברה לידיה של EA, אלא פותחו טכנולוגיות דומות, ככל הנראה מחדש. אז מנתה החברה כ-50 עובדים. כיום, על פי לינקדאין, מועסקים בישראל 63 עובדים בחברה. לגלובס נודע שרבים מהם יפוטרו. 

סיבת הסגירה הוסברה כאמור כחלק ממהלך גלובלי לסגירת פעילות הענן הפנימי, למרות שכמה עובדים דיווחו על תחושה כאילו חוסר היציבות בכלכלה הישראלית בעקבות יוזמת המהפכה המשפטית, בנוסף לסיבות גלובליות של משבר בהשקעות הון להייטק, עליית מחירים וירידה במכירות - הם אלה שגרמו לכך.

המרכז בקיסריה מבוסס בעצמו על רכישת החברה הישראלית פלייקסט בידי גיימפליי האמריקאית ב-2015, אז הוא נרכש תמורת כ-30 מיליון דולר. פיתוח ושכלול יכולות הזרמת מדיה (סטרימינג) למשחקים הוא כורח המציאות עבור כל חברת גיימינג גדולה, המעוניינת בהפצה רחבה של מוצריה ובכך שהמשחקים יוזרמו למחשבים אישיים וקונסולות בקלות ובאיכות גבוהה, ללא תקלות.

חלק מגל פיטורים עולמי

אלקטרוניק ארטס היא חברה רווחית וצומחת, ואת השנה החולפת סיכמה עם צמיחה של 24% בהכנסות ל-7 מיליארד דולר, ושל 33% ברווח ה-EBITDA - רווח ללא פחת ומיסים. הרווח הנקי הצטמצם בכ-6% ל-790 מיליון דולר, אך בחודש פברואר האחרון חילקה EA דיבידנד בשיעור של 0.19 דולר למניה. מלבד משחקי פיפ"א, בהם מפורסמת החברה, היא חתומה גם על כותרי ענק דוגמת The Sims ,Battlefield, Madden NFL, ו-Need for Speed.

למרות היותה רווחית, גם על EA עוברת תקופה מאתגרת. הביצועים הקיימים מציבים את החברה הרחק מתחת לרף האנליסטים - הן ברמת ההכנסות והן ברמת הרווחיות. ומעל לכל, מעיבה עליה הפרידה מאחד המשחקים הפופולרים פיפ"א, שיפותח החל מ-2024 בחברה אחרת לאחר שארגון פיפ"א משך את הזיכיון. נכון להיום FIFA 23, צפוי להיות המשחק האחרון שיושק על ידי EA. לאחר מכן, תפתח EA משחק משלה, שיכלול את כל מועדוני הכדורגל, רק ללא הליגות המפורסמות של פיפ"א.

החברה ספגה גם מספר מפלות עסקיות, כמו עיכוב בהשקת משחקים המבוססים על סדרת מלחמת הכוכבים, ואובדן צמרת רשימת המשחקים הנמכרים ביותר לטובת "מורשת הוגוורטס" של וורנר ברדרס ואבלאנש.

הקיצוצים בישראל הם חלק מגל קיצוצים שעורכת החברה בפעילותה הגלובלית: לאחרונה הודיעה על כוונתה לפטר 6% מסך העובדים שלה, כ- 750 עובדים מתוך מעל 12,000 איש, ולהוציא עד 200 מיליון דולר לצורך הארגון מחדש והפיצויים. 

מטעם החברה נמסר: "אנחנו בוחנים מעת לעת את התכניות שלנו, כדי להבטיח שאנחנו ממוקדים באסטרטגיות הנכונות ומספקים את החוויות הטובות ביותר לשחקנים שלנו. לפיכך, החלטנו לסגור את פעילות פיתוח הענן הפנימי שלנו, ולסגור את המשרדים של EA בישראל, היכן שהצוותים בתחום הזה ממוקמים. אנחנו עובדים בצמידות עם כל עובד ועובד ומציעים תמיכה לכל מי שיושפע מהמהלך".